Varför växer de inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    Varför växer de inte?

    Nu håller jag på att bli helt desperat vad gäller mina växter. Jag kämpar som en galning för att få dem att växa åtminstone litegrann men de vägrar vad jag än gör! Har någon ett tips på vad som kan fattas och vad jag bör göra?

    För närvarande ser det ut så här:

    480- liters akvarium med lite fisk. Har just haft cyanoangrepp och bytt botten från sand till grus. Vissa växter har fortfarande lite cyano på sig plus att det blir grönalger med. Gödning: TMG 45 ml vid vattenbyte (en gång/ vecka). Använde KNO3 och KH2SO4 förut men mätte nitratvärdet och det var på ca 20 mg/ml även när jag inte använt näring på länge så jag slutade tillsätta det. Fosfattestet visade däremot på noll. Tillsätter EasyCarbo varje dag, ca 7,5 ml vilket är en liten underdosering. Två lysramper från Rena tända 8 h/ dag plus ganska mycket ljus utifrån iaf på sommarhalvåret.

    Växterna är javaormbunkar, jättevallisneria, cryptocoryner, svärdsplantor och någor slags gräs. Alla ser slitna ut och växer inte alls, förutom vallisnerian som verkar trivas hyfsat. Javaormbunkarna får brunsvarta blad.

    Jag har inga fler idéer att testa och funderar tom på att lägga ner akvariet eller ha Malawi istället, men det vill jag verkligen inte. Har någon en idé om vad som kan vara fel?

    Tack
    / Maria
    Senast redigerad av Björken; 03 October 2008, 21:49.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Först och främst skulle du behöva runt 550 watt med oreflekterat garageljus eller 250 välreflekterade Aquarelle-watt.

    Använde KNO3 och KH2SO4 förut men mätte nitratvärdet och det var på ca 20 mg/ml även när jag inte använt näring på länge så jag slutade tillsätta det.
    Det är generellt en dålig idé att försöka kompensera individuella näringsnivåer utifrån oexakta vattentest. Cyanon tyder på låg nitrathalt och fosfatbrist kan ibland se ut som ljusbrist.

    Jag föreslår att du alltid kör lika stor dosering av TMG, KNO3 och KH2PO4 (45 ml av varje flaska 1 eller 2 ggr per vecka).

    Att vallisnerian trivs tyder på ljusbrist eftersom jag gissar att det är den växt som snabbast når upp till ytan av de växter du nämner.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Björken
      • November 2005
      • 1174

      #3
      Ursprungligen postat av defdac
      Först och främst skulle du behöva runt 550 watt med oreflekterat garageljus eller 250 välreflekterade Aquarelle-watt.


      Det är generellt en dålig idé att försöka kompensera individuella näringsnivåer utifrån oexakta vattentest.
      Tack för svaret!

      Vaddå oreflekterat garageljus??????

      Välreflekterade.... men alla kör väl inte med reflektorer, eller? Kan man köpa till sådana? Måste det just vara Aquarelle, trodde Rena var bra grejer......

      Så dropptesten är inget att lita på då eller?

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Orefelkterat garageljus är när man kör utan reflektorer och lysrör av tveksamt fabrikat, tyvärr tror jag Rena hör dit men visst. Dom kan eventuellt ha bra rör, måste se lite mer data om rören för att ta reda på det.

        Det går fint att köpa till reflektorer och det måste inte vara Aquarelle. Det finns liknande rör som Aquarelle typ Hagen PowerGlo, Hagen AquaGlo, Sylvania Aquastar, Interpet Triton..

        Så dropptesten är inget att lita på då eller?
        Nej tyvärr. Vissa är lite bättre än andra men generellt sett är det ohyggligt svårt att göda efter vad vattentest visar. Man måste tänka på att dom mest ger ett riktvärde och kan visa väldigt fel ibland.

        Du får mycket stabilare nivåer genom att göra ett vattenbyte i veckan och göda exakt lika mycket hela tiden.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Björken
          • November 2005
          • 1174

          #5
          Hittade lite fosfat i mina gömmor så jag ska testa med det.

          Tittade lite på lysrören och det visade sig att jag har två lysramper med 2x36 watt, alltså 144 w totalt (oreflekterat garageljus antar jag ). Inte mycket att hänga i granen om man ska gå efter vad du rekommenderar. Då antar jag att det bara är att köpa nya ramper och allt, men det känns lite väl dyrt..... Det kan inte funka med 144 w om man köper till reflektorer? Värdelöst att skicka med lysrör och ramper som ger alldeles för lite ljus, då skulle man ju lika bra kunna låta bli att skicka med det alls......

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            kan inte funka med 144 w om man köper till reflektorer?
            Jo, med de växterna du har borde dom inte vara alltför ljuskrävande. Reflektorer är ett billigt sätt att kraftigt öka den tillgängliga ljusmängden.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Galne-Gurra
              • April 2008
              • 1080

              #7
              Läs här om ljus och reflektorer.
              http://web.telia.com/~u22310064/index.html

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Ang. ljusmängden får jag väl tycka att "250-väl-reflekterade-aquarell-watt" inte är nödvändigt för att lyckas.
                Jag själv kör, i mitt 450l-kar, "144-vitramps-reflekterade-aquastar-watt" och klarar även växter med högre ljuskrav. Visst dom allra mest ljuskrävande växterna lever en något kämpande tillvaro, men det mesta av det jag provat funkar.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • Björken
                  • November 2005
                  • 1174

                  #9
                  Tack så mycket för alla svar. Nu har jag en bättre aning om vad som kan vara fel, och jag ska åtgärda det som antagligen fattas.

                  Kommentar

                  • Björken
                    • November 2005
                    • 1174

                    #10
                    Förresten, vad gäller reflektorer, finns det olika bra sådana eller är det bara att köpa några som har rätt längd?

                    Kommentar

                    • Björken
                      • November 2005
                      • 1174

                      #11
                      Ok, nu har jag fixat till både ljuset och fosfaten. Hur lång tid brukar det dröja innan man märker skillnad på växterna när man förbättrat förhållandena?

                      Kommentar

                      • macke_fisk
                        • December 2005
                        • 4442

                        #12
                        vänta någon dag så ska du se att det kommer att växa
                        MVH macke_fisk

                        Kommentar

                        • pelle
                          • January 2002
                          • 419

                          #13
                          Ursprungligen postat av Björken
                          Hittade lite fosfat i mina gömmor så jag ska testa med det.

                          Tittade lite på lysrören och det visade sig att jag har två lysramper med 2x36 watt, alltså 144 w totalt (oreflekterat garageljus antar jag ). Inte mycket att hänga i granen om man ska gå efter vad du rekommenderar. Då antar jag att det bara är att köpa nya ramper och allt, men det känns lite väl dyrt..... Det kan inte funka med 144 w om man köper till reflektorer? Värdelöst att skicka med lysrör och ramper som ger alldeles för lite ljus, då skulle man ju lika bra kunna låta bli att skicka med det alls......
                          Har ett 550 liters med 2 x 36 watt lysrör. Ett varmvitt standard och ett grolux.
                          Har aldrig stoppat i gödning eller använt CO2. Det växet så det knakar, Får rensa bland svärdplantor, hygrophila, limnophila, javamossa, vallisneria varannan månad.
                          Undrar varför det är så stor skillnad? Jag har ganska precis samma förhållanden som dig?

                          Här är ett par bilder från mars i år, nu är det ännu mer igenvuxet, och svärdplantorna når ända till vatten ytan.

                          Per

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Pelle, kan du fotografera din ramp så man får se rören och hur dom är placerade etc?

                            Några saker jag kan komma på som du gör rätt som kan få dig att lyckas med så extremt lite ljus:

                            Vitmålad ramp och växter som når upp till ljuset vid ytan där dom även kan snappa mer lättillgänglig CO2. Inkörd botten + övermatning så bottnen funkar som en low-techbotten med god mineralisering och CO2-produktion. Extremt enkla växter.

                            Du hovrar ljusmässigt runt kompensationspunkten för normala växter, så om du tycker att det växer snabbt nu så skulle du nog bli skräckslagen om du skaffade vettigare ljus =)
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • pelle
                              • January 2002
                              • 419

                              #15
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Pelle, kan du fotografera din ramp så man får se rören och hur dom är placerade etc?

                              Några saker jag kan komma på som du gör rätt som kan få dig att lyckas med så extremt lite ljus:

                              Vitmålad ramp och växter som når upp till ljuset vid ytan där dom även kan snappa mer lättillgänglig CO2. Inkörd botten + övermatning så bottnen funkar som en low-techbotten med god mineralisering och CO2-produktion. Extremt enkla växter.

                              Du hovrar ljusmässigt runt kompensationspunkten för normala växter, så om du tycker att det växer snabbt nu så skulle du nog bli skräckslagen om du skaffade vettigare ljus =)

                              Du prickar nog rätt i alla dina antaganden
                              Rampen är vitmålad invändigt.
                              Gammal ingrodd sandbotten, har inte rengjort sanden på cirka fyra år. Men det finns ingen tendens till förruttnelse eller lukt av svavelväte.
                              Väldigt lätta växter. (Nybörjar arter allihopa).
                              Och jag har inga referenser till snabb tillväxt av växter. Har inte gjort speciellt stora ansträngningar någonsin att öka på tillväxten.
                              Per

                              Kommentar

                              Arbetssätt...