Vilken kornstorlek är gynnsammast för växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • defdac
    svarade
    Kornstorleken spelar ingen större roll för vattenväxter då dom helst tar upp näring med sina blad. Javarormbunkar lever dessutom som epifyter, dvs klamrar sig fast på saker ovanför gruset så det gäller dom i allra högsta grad.

    Däremot kan man få lite bättre mineralisering i bottnenm med lite mindre kornstorlek än du kör nu. Mineralisering är när organisk fiskskit/mat bryts ner av bakterier till ickeorganiska kemiska ämnen som växterna kan ta upp med rötterna. Runt 1-2 mm kornstorlek är bra. Man kan även blanda 2/3-delar grus med 1/3-del jord till en så jämn blandning man kan för att få riktigt bra förhållanden för mineraliseringen.

    Mineraliseringen spelar ingen större roll om man göder med färdigmineraliserad helhetskonstgödsel, typ PMDD.

    Lämna en kommentar:


  • Gaffel
    svarade
    "Om man planterar den i bottengruset får inte rotstocken täckas av gruset eftersom den då ofta ruttnar."

    Lämna en kommentar:


  • tjugoettnollnoll
    startade ett ämne Vilken kornstorlek är gynnsammast för växter?

    Vilken kornstorlek är gynnsammast för växter?

    Alltså, i vilken kornstorlek kommer växterna till sin fulla rätt och växer bäst. Anledningen att jag frågar är att snart hälften av mina javaormbunkar dött på lite mer än en månad som jag haft mitt 250 literskar. Grusets storlek är nu 9-12 mm engelsk sjösten, men kan byta till lämplig storlek om så behövs.
Arbetssätt...