Alger eller cyano?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aneta
    • September 2008
    • 261

    Alger eller cyano?

    Jag har postat under "Mitt första akvarium" om detta men det passar kanske bättre här.
    Jag vet fortfarande inte vad det är för något som jag fått i akvariet. Här är några bilder:
    http://i486.photobucket.com/albums/r...g/101_0106.jpg
    http://i486.photobucket.com/albums/r...g/101_0108.jpg


    är det någon som råkat ut för samma sak?

    Det började med en grön hinna men nu har färgen gått över till brun och det bildats långa trådar sä därför är jag inte säker på om det är cyano som kallas ju för blågröna alger

    Undrar vad det kan ha orsakat detta i ett nystartat knapt två veckors akvarie och hur kan man bli av med det?
    325L
  • aneta
    • September 2008
    • 261

    #2
    Finns det någon som kan hjälpa mig?
    325L

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Du menar de långa bruna trådarna?

      Ja, det är inte cyano. Om det är trådbildande kiselalger, nån form av trådbildande brunalg, en trådalg som av nån anledning blivit brun, eller nånting annat, vet jag inte, men det ser inte ut som cyanobakterier.

      EDIT På grundval av färgen skulle jag nog gissa att det är kiselalger.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • aneta
        • September 2008
        • 261

        #4
        OK tack, jag får läsa mer om kiselalger då...
        Är det någon idé att köpa en algätare nu, och vilken isf, eller det är för tidigt med tanke på att karet är nytt och jag har redan 10 fiskar i (glödbandstetror)?
        325L

        Kommentar

        • alg_oa1
          • May 2007
          • 473

          #5
          Om jag inte minns helt fel så äter Ancistrus kiselalger (?)
          Det spelar nog inte så stor roll om du skaffar en fisk till, men håll koll på vattenbytena

          Lycka till!
          "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

          Kommentar

          • aneta
            • September 2008
            • 261

            #6
            Ursprungligen postat av alg_oa1
            Om jag inte minns helt fel så äter Ancistrus kiselalger (?)
            Det spelar nog inte så stor roll om du skaffar en fisk till, men håll koll på vattenbytena

            Lycka till!
            Ja det gör den . Jag har nu skaffat en guld ancistrus som är till min glädje väldigt glupsk samtidigt så har den skitit ner hela akvariet Visste inte att en liten fisk på 4 cm kunde bajsa så mycket

            Jag kunde inte låta bli att ta med mig hem 3 dvärgotocinclus också , hoppas nu att jag inte har gått för fort fram med fiskar...men jag behövde verkligen en "städpatrul"
            Senast redigerad av aneta; 07 October 2008, 11:38.
            325L

            Kommentar

            • TheRoblin
              • July 2007
              • 310

              #7
              Bajs eller alger - pest eller kolera!!! A. är bra på att käka ;-)

              Kommentar

              Arbetssätt...