alger som likna hår?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • amoramir
    • December 2007
    • 212

    alger som likna hår?

    hej det har kommit massa alger på mina växtblad som likna hår typ...undrar hur man kan bli av med de?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Jag tror det är tofsalger du har fått. Har du stort akvarium nog, så äter gärna siamesiska algätare sådana. Om inte, så äter amano-räkor dem. Men skall du ha räkorna, köp många - de är inte alls lika effektiva som siameserna.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • amoramir
      • December 2007
      • 212

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Jag tror det är tofsalger du har fått. Har du stort akvarium nog, så äter gärna siamesiska algätare sådana. Om inte, så äter amano-räkor dem. Men skall du ha räkorna, köp många - de är inte alls lika effektiva som siameserna.
      den e 110l. kommer en siameisk passa bra...är den inte agresiv mot mina guppys & palettciklider?

      Kommentar

      • MattiasL
        • September 2006
        • 1479

        #4
        Sedan är inte alla siameser lika förtjusat i tofsalger, eller det kanske beror på art av tofsalg? - Det finns nog olika sorter. Det viktigaste är nog att få bort ammoniumsvängningarna i karet. Rensa filtret och se till att det inte ligger kvar massor av mulm och döda växtdelar. Så kan man rensa bort de angripna bladen och det växer ut nya algfria inom kort.
        Qui audet adipiscitur!

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Ursprungligen postat av amoramir
          den e 110l. kommer en siameisk passa bra...är den inte agresiv mot mina guppys & palettciklider?
          Jag tycker inte siameser är särskilt aggressiva, de är mera livliga, nyfikan och aktiva fiskar. Om man har 3-4 stycken tjafsar de främst inom gruppen och går inte på andra fiskar. De påminner om tigerbarber i den frågan.

          Men visst kan det finnas tjuriga siameser också.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Jag har aldrig upplevt siameser det minsta agressiva, varken mot den egna arten eller andra.
            Min erfarenhet av Siamesisk algätare är att den är på gränsen till stimmfisk, iaf som ung.
            Det må stå i artbeskrivningarna att den kan vara revirhävdande mot samma art, men inget jag upplev som sagt.
            Jag mistänker att det fortfarande är att man misstagit andra arter för att vara Crossocheilus siamensis som gör att den uppfattningen lever kvar.

            Zoopet säger ju att Crossocheilus siamensis numer ska heta Crossocheilus oblongus, men jag är tveksam till om det är så.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...