Emersedodling av hc

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andersfiskar
    • March 2007
    • 384

    Emersedodling av hc

    Tja!

    Jag har dragit igång en odling av HC som stått ett antal veckor. Jag har använt kaktusjord och blöter jorden från akvarievattnet som är berikat med PMDD o co2. Jorden är inte tokblöt utan mer som en övervattnad blomma. Jag har täckt med plast så fukten håller sig kvar. Nu till min fråga: Finns det ngt tips för att få den att växa fortare? Vad skall man inrikta sig på?
    Temp? Luftfuktighet? Gödning?

    Tips mottages.
    //
    Mvh
    Anders
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    När jag odlat HC emersed på det sätt som du nämner, så har det varit tre faktorer som haft absolut störst betydelse:
    1) Ljus
    2) Ljus
    3) Ljus

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #3
      Kanske bör tillägga att jag därför bruka dra igång på våren så man kan köra i ett soligt söderfönster hela sommaren...

      Kommentar

      • andersfiskar
        • March 2007
        • 384

        #4
        Jag har en skrivbordslampa (lysrör) på timer 12 h/dag ca 20 cm över odlingen. Kanske den bör ökas då... Samtidigt som jag sett att den skall ha lite skuggigt i akvariet....Kanske detta varit felaktigt? Är nålgräs mer snabbväxande?
        //
        Mvh
        Anders

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #5
          =andersfiskar;1198657]Samtidigt som jag sett att den skall ha lite skuggigt i akvariet....
          Hmm... för mig så har HC helt klart bildat gröna bubblande mattor på de ställen där den inte får skugga av andra växter...

          Ju mer ljus du brassar på (okej, det finns väl kanske en gräns någonstans!) desto snabbar kommer din emersed-odling växa. Men med bara ett någorlunda kraftigt lysrör så kommer du säkerligen en bit. Det tar längre tid bara.

          Kommentar

          • andersfiskar
            • March 2007
            • 384

            #6
            Jag beställde 2 krukor varav den ena planterades i jord och den andra i karet. Den i karet dog snabbt.
            LoGeek: Kan du peka på några speciella förhållanden som gjort att du lyckats med vattenplanteringen? Kan man "vänja" plantorna på ngt sätt vid submersedplantering? Blötare och blötare i jorden?
            //
            Mvh
            Anders

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              för mig så har HC helt klart bildat gröna bubblande mattor på de ställen där den inte får skugga av andra växter...
              Samma här!
              Ljus verkar viktigast, även järn som Tropica nämner i sin artikel om HC.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                #8
                Ursprungligen postat av andersfiskar
                LoGeek: Kan du peka på några speciella förhållanden som gjort att du lyckats med vattenplanteringen? Kan man "vänja" plantorna på ngt sätt vid submersedplantering? Blötare och blötare i jorden?
                Jag kör ca 0,5 W/l, 30-40 ppm CO2 och ca två fulldoser PMDD i veckan. Mina HC bubblar på och växer fint.

                Jag tycker dock att de är ganska känsliga för alger. Har jag haft en liten algattack ett tag så brukar algerna av någon anledning leva kvar längst i HC-mattan...

                Jag vet inte om du kan vänja dem sakta vid submersed plantering. Fyller du på mer vatten i din emersed plantering så kommer nog jorden virvla upp och det blir en mörk sörja av allting...

                De gånger jag odlat emersed och sedan flyttat mattan till akvariet så har den initiellt fått sig en chock. Men efter ca en månad så har den återhämtat sig helt, och växer fint igen.

                Är förhållandena i akvariet rätt så ser jag ingen anledning till att behöva vänja HC vid submersed-förhållanden innan plantering i akvariet. Är förhållandena i akvariet INTE rätt, så kommer mattan dö och bli en fin grogrund för alger hur du än burit dig åt innan planteringen.

                Kommentar

                • andersfiskar
                  • March 2007
                  • 384

                  #9
                  Ok.
                  Har dubblat belysningen nu + bytt till en mer genomskinlig täckskiva. Får se hur det går nu.
                  //
                  Mvh
                  Anders

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    #10
                    Okej, lycka till!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...