Växterna snäpper av

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • akino
    • January 2008
    • 146

    #16
    hur många krm per halvlitersflaska blir det för mig då?

    jag tillsätter varannan dag 10ml övrigt PMDD.

    Jag byter sällan vatten i detta akvarium, kanske 50% var eller varannan månad. Nitrit och nitrat nivåerna ligger på 0 enligt tester jag gjort, däremot fosfat nivåerna var höga sist jag mätte.

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #17
      Själv tillsätter jag 60 ml kaliumnitrat och 60 ml kaliumdivätefosfat samt 8.6 ml NutriSI vid delvattenbytet jag gör varje vecka, utöver detta så doserar jag 8.6 ml NutriSI och 5 ml EC varje dag i ett 300 med 0.5W/l så det känns som om dina gödningsnivåer är på gränsen till att vara lite låga, varför så sällan mellan delvattenbytena, fördelen som jag upplever med att göra kontinuerliga delvattenbyten är att jag sas nollställer näringsnivåerna innan jag på nytt tillsätter växtnäring.

      Kan du inte lägga upp en bild på ditt akvarium?
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • akino
        • January 2008
        • 146

        #18
        Jag vill gärna bara tillsätta näring i en låg och JÄMN takt (utan näringsbrister förtås). Och utan några större svägningar i vatten värden som det kan bli vid ett stort vattenbyte osv.

        jag har läst boken om lowtech akvarium av waldarf och tror mycket på den teorin. Jag vill tillsätta i detta akvarium bara så pass mycket näring som det krävs och tror på att växterna tar upp den extra näring som skapas av matningen.

        En bild kan jag lägga upp när akvariet förtjänar det, för just nu har jag rensat ganska hårt bland många växter och det ser lite tomt ut just nu.

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #19
          Ursprungligen postat av akino
          hur många krm per halvlitersflaska blir det för mig då?

          jag tillsätter varannan dag 10ml övrigt PMDD.

          Jag byter sällan vatten i detta akvarium, kanske 50% var eller varannan månad. Nitrit och nitrat nivåerna ligger på 0 enligt tester jag gjort, däremot fosfat nivåerna var höga sist jag mätte.
          Du kommer inte kunna dosera CaCl2 via lösning för CaCl2 är ganska svårlösligt.

          Kolla min Näringskalkylator för att räkna fram "torrdosering".
          Knappa in bidrag från kranvattnet och önskad nivå, glöm inte att ange rätt akvariestorlek. Välj torrdosering och klicka beräkna.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • akino
            • January 2008
            • 146

            #20
            Ursprungligen postat av heeke
            Kolla min Näringskalkylator för att räkna fram "torrdosering".
            Knappa in bidrag från kranvattnet och önskad nivå, glöm inte att ange rätt akvariestorlek. Välj torrdosering och klicka beräkna.


            Akvarievolym: lLösningsvolym: mlDoseringsvolym: ml/ l
            Densiteter: EgenHaackaquasc@pePMDD.se

            KNO3g/ml KH2PO4g/ml NutriSIg/ml K2SO4g/ml CaCl2.2H2Og/ml MgSO4.7H2Og/ml
            Önskade näringsnivåer:

            NO3ppm NO3:PO4PO4ppm Feppm Kppm Kppm
            GH-boost:

            Cappm Ca:MgMgppm GH-boost°dH Bidrag från kranvattnet:
            Cappm Mgppm
            Doseringstyp:

            Torrdosering
            Lösningsdosering

            Torrdosering direkt i akvariet:

            KNO3g = mlKH2PO4g = mlNutriSIg = ml ELLER Micro+ml K2SO4g = mlCaCl2.2H2Og = ml MgSO4.7H2Og = ml

            Kommentar

            • akino
              • January 2008
              • 146

              #21
              Eeeh... CaCl2.2H2O = 44gram.

              Är inte det ganska mycket?

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #22
                Nu kom inte dina siffror med i inlägget innan, men om du är ute efter 44ppm Ca (det som defdac nämnde) och har 15ppm Ca i kranvattnet så blir torrdoseringen drygt 10g per 100l akvarievatten.
                Detta för att öka från 15 till 44ppm Ca alltså.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • akino
                  • January 2008
                  • 146

                  #23
                  Ja men det är ungerfär som jag fick, för jag räknade på 400 liter direkt.

                  Men vad jag inte riktigt hänger med på är om det skall vara en 1gångsdos direkt i karet (44gram) eller blandas i halvliters petflaska och doseras som vanligt 10ml/100 liter.

                  För det var ganska svårlösligt som du skrev tidigare..

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Mitt vägsalt är väldigt lättlösligt, enklare att lösa upp än t ex K2SO4 eller MgSO4. Flaskan blir varm av den exoterma reaktionen =)

                    Ca och Mg förändrar GH och GH brukar man bara ändra på en gång efter vattenbytet och benämna det GH-boost. Detta för att GH:t sällan sjunker speciellt mycket, dvs växterna tar inte upp alls så mycket som man göder med.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • akino
                      • January 2008
                      • 146

                      #25
                      OK! Då skall jag dosera 44gram CaCl2 vid ett vattenbyte. räcker till hela 400liters burken.

                      vägsalt säger du defdac, är det samma som man köper på byggmarknaderna?

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #26
                        vägsalt säger du defdac, är det samma som man köper på byggmarknaderna?
                        Det är mycket möjligt. Kolla innehållsförteckningen. Jag köpte min 25kgs säck på Granngården har jag för mig.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #27
                          Ursprungligen postat av defdac
                          Mitt vägsalt är väldigt lättlösligt, enklare att lösa upp än t ex K2SO4 eller MgSO4. Flaskan blir varm av den exoterma reaktionen =)
                          Ja CaCl2 är det mest lättlösliga av de 3, men det går också åt en större mängd än av de andra för att uppnå "normala" doseringsnivåer.

                          K2SO4: 11g/100ml @20°C
                          CaCl2.2H2O: 100g/100ml @20°C
                          MgSO4.7H2O: 71g/100ml @20°C
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          Arbetssätt...