Växterna snäpper av

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • akino
    • January 2008
    • 146

    Växterna snäpper av

    Jag har emellanåt märkt att vissa växter blir väldigt sköra och tror att det är ett tecken på näringsbrist. Bladen, stjälkarna, stänglarna och blomstänglarna är så sköra att dem snäpper av vid minsta brytning av dem. Cabomban till och med går av utav sig själv om jag inte göder på en vecka i stora växtkaret, stänglarna går av nära botten och flyter upp till ytan, dem går bra att plantera om men så måste jag göda på regelbundet.

    Detta händer inte bara i detta kar, utan också i andra växtburkar som jag har.

    Jag har rätt mycket ljus per liter( 8st T5 rör i en 1500mm ramp, 400Liter vatten). Jag göder 10ml PMDD varannan dag av en normal dos men med minskad mängd FE. (1/4 FE för jag tror att kanske jag kan bli av med tofsalgerna)

    Jag har inte co2 inkopplad och tror själv att det är brist på kol, då det ät mycket watt per liter. Växterna stressas att växa fort fastän det råder brist på byggstenar att växa av.

    Eller har ni annan uppfattning?
    Senast redigerad av akino; 11 September 2012, 15:09.
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    EasyCarbo kan kanske vara ett alternativ om du inte börjar med CO2, men ligger du på runt 1,6W/l kommer det att bli en dyr historia, men du är nog på rätt spår i din tanke kring att växterna lider brist på kol.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • akino
      • January 2008
      • 146

      #3
      jag tog en titt på rören nu och det var 35watts rör, dvs 0,7w per liter.

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #4
        En lagom ljusmängd om man kör med CO2. Annars är den onödigt hög och kan nog orsaka de problem du beskriver (har aldrig upplevt det själv men det låter troligt).

        Men med 0,7 watt per liter och PMDD skulle du ha MYCKET bra förutsättningar att klara även de svåra växterna ifall du la till CO2.

        Kommentar

        • akino
          • January 2008
          • 146

          #5
          jag har kört co2 tidigare men har nu diskus och 28-30grader i karet och då kan det lätt bli att fiskarna dör vid ett mäskbyte på natten. så co2 blir det inte tal om just nu.

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Glömmer att t-5'orna är så smala att man med lätthet får plats att lägga 8 st 39W omlott, men varför inte prova med EC en månad och utvärdera?
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              #7
              Ja, värt att prova Gaffels förslag. EC ersätter inte CO2 men det är en kick i rätt riktning.

              Kommentar

              • akino
                • January 2008
                • 146

                #8
                fast när jag missat att göda med PMDD några dagar så flyter cabomban upp til ytan då den blir så skör längst nere på stängeln. och när jag sköter doseringen så växer den som vanligt (fast långt mellan varje blad, lite fult, snyggare om det vore tätt mellan bladen).

                vad jag menar är att kan det verkligen vara kol brist då? finns det ingen annan brist som ger detta symptom?
                Senast redigerad av akino; 11 September 2012, 15:07.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Direkt eller indirekt kalciumbrist tippar jag på.

                  Direkt kalciumbrist pga lågt GH eller indirekt kalciumbrist pga för mycket nitrat som verkar ge kalciumbristliknande symptom - kanske för att växten vill växa snabbare än vad kalcium kan förflyttas inne i växten. Kalcium är det mest svårförflyttade ämnet för växten.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    #10
                    Intressant teori. Den låter helt klart trolig...

                    Kommentar

                    • akino
                      • January 2008
                      • 146

                      #11
                      kalciumbrist har jag nyligen haft i karet men det visade sig i att bacopa caroianan var röd i topparna, vilket var så fint att se men det försvann efter ett litet tag och bacopan var helt grön igen.

                      Eller bandar jag ihop kalium och kalcium nu?

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12

                        Eller bandar jag ihop kalium och kalcium nu?
                        Ännu värre. Du blandar ihop kalciumbrist med kvävebrist =) Kvävebrist = röda toppar medans kalciumbrist har lite olika symptom, första tecknet är att växterna blir sköra och lätt snäpper av, andra tecken är vit nytillväxt och deformerad nytillväxt.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • akino
                          • January 2008
                          • 146

                          #13
                          OK! Svårt det här med kemi och växter.

                          kranvattnet här hemma innehåller 15mg/liter Ca och jag byter sällan vatten i karet, kanske därav brist på Ca.

                          Om jag tillsätter Cacl2 i doseringen så kanske det bli bättre, hur mycket är rimlig dosering?
                          Senast redigerad av akino; 11 September 2012, 15:07.

                          Kommentar

                          • Gaffel
                            • December 2007
                            • 6200

                            #14
                            Ursprungligen postat av akino
                            jag byter sällan vatten i karet
                            Hur ofta gör du delvattenbyte och hur mycket?
                            Life's a bitch and then you die..
                            "I might be right handed but im always left-winged"
                            Skriv på!

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Om jag tillsätter Cacl2 i doseringen så kanske det bli bättre, hur mycket är rimlig dosering?
                              Jag har runt 22 ppm Ca i kranen och tillsätter ungefär lika mycket till.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...