Vad är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    Vad är detta?

    Startade ett nytt, plockade övern del sand och växter från ett annan som var rätt skräpigt, i sanden + på inredning dyker grön fläckar upp, vad är det? Sanden har jag sugit några ggr, försvinner då, men kommer tillbaks.
    Bifogade filer
  • rick
    • April 2005
    • 1012

    #2
    Cyanobakterier
    / Rickard

    Kommentar

    • fredrik.mickelsson
      • July 2007
      • 48

      #3
      Blir det som en matta av det? Ser ut som nå alger som jag hade förut som det vart som en stor matta utav, då släckte jag ner akvariumet i ca 1 vecka sen försvann dem.

      Kommentar

      • Nilsrolf
        • November 2006
        • 549

        #4
        Ursprungligen postat av fredrik.mickelsson
        Blir det som en matta av det? Ser ut som nå alger som jag hade förut som det vart som en stor matta utav, då släckte jag ner akvariumet i ca 1 vecka sen försvann dem.
        ja kan man säga där det är, rätt snyggt, är ju vacker grön färg, men eftersom det sedan ökar är det ju inte kul med det, har läst om cyano, verkar vara tre råd som gäller: mer easycarbon, mer vattenbyte och mörkläggning. Skall då öka ec i steg 1. Burken är rätt ny så jag har byt 20% i veckan hittills, ökar då till 20% två ggr i veckan, vad tros?
        Senast redigerad av Nilsrolf; 25 September 2008, 21:48.

        Kommentar

        • Morpheus
          • February 2003
          • 673

          #5
          Jag har ett bra tips för att få bort cyano;

          1. Ta bort allt som går att ta bort manuellt
          2. Svep in karet med tjocka filtar så att det blir totalt mörker, inte en enda ljusstrimma får komma in. Ha detta på i tre dagar. Lyset får naturligtvis inte vara på heller

          Efter tredje dagen så kan man göra ett litet vattenbyte. Om Cyanon envisas med att komma tillbaka så gör om proceduren igen.

          ///Lycka till
          Mvh Anders

          Kommentar

          • Pannecke
            • January 2005
            • 1325

            #6
            Gör inte fler vattenbyten, utan gör ett större vattenbyte i stället. Om du räknar så här, har du 100 liter byter 20% får du i 20 liter nytt vatten. Nästa gång du gör byte tar tu ut 4 liter av det nya och 16 liter av det "gammla" vattnet då ha du bytt 36 liter istället för 40. Dessutom rubbar du balansen två gånger och får det svårare att komma till någon balans. Gör bara ett stort i veckan om du måste.
            /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

            Gå gärna in och titta på vår hemsida.

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Easy Carbo har effekt mot cyano, men använd aldrig mer än dubbel dos! Det är i stora doser elakt mot filterbakterier också!

              Tetras General Tonic är annars ett ofta använt medel mot cyano.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • Mobster
                • June 2008
                • 506

                #8
                Easy carbo är i stora doser inte bara elakt mot filterbakterier utan även fisken och räkor osv :P (ingen fara med normaldos dock)

                Kommentar

                • Nilsrolf
                  • November 2006
                  • 549

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mobster
                  Easy carbo är i stora doser inte bara elakt mot filterbakterier utan även fisken och räkor osv :P (ingen fara med normaldos dock)
                  Är införståd med det, slarvade vid ett tillfälle och fick i för mkt, fick katastrofala följder, numera använder jag doseringsspruta

                  Kommentar

                  Arbetssätt...