Övergöder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alg_oa1
    • May 2007
    • 473

    Övergöder?

    Hej, har länge funderat på detta (Känner mig grön på det här området så ursäkta om ordförådet inte räcker till):
    Hursomhelst när ett akvarium är inkört och riktigt nerskitat, mycket bakterier i pumpen och i sanden, behöver man då inte använda lika mycket PMDD längre?
    I fall man bara övergöder akvariet? och hur ska man veta detta? (alger?)

    Mitt stora akvarium kan man nog räkna riktigt ingått nu och jag slamsuger bara längst fram i akvariet (delvis för att man inte kan någon annanstans för alla växter)
    När man tittar under gruset från glaset ser det riktigt brunt och fint ut och jag har inga som helst alger, kanske några gröna prick alger på något blad här och där. Men om det alltså kommer bildas massa näring av detta kanske jag alltså kommer få (alger) om jag inte trappar ner med PMDD?
    häller i en dubbel dos varje helg och en normal dos på onsdagar, akvariet är på 200l.
    Senast redigerad av alg_oa1; 25 September 2008, 19:22.
    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    har man mycket fisk och därmed mycket avfall så ska det räcka med tillsatts av micronäring och därmed strunta i att tillsätta No3 (nitrat)!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Om man sen och andra sidan sköter sina vattenbyten kontinuerligt tas tillräckligt stor del av överskottsnäringen bort, nackdelen med ett allt för skitigt bottensubstrat är annars risken att få syrebrist med bildandet av svavelväte som resultat.

      Annars har jag själv precis börjat fördela ut gödningen varje dag eftersom jag ändå göder med EC.
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Prickalger tyder på låga fosfathalter och har du låga fosfathalter har du sannolikt väldigt låga makronivåer generellt. Jag avråder starkt från att minska PMDD-doseringen, snarare tvärtom för att få bort prickalgerna.

        Det är heller inte så att det går åt mindre och mindre näring ju mer inkört ett akvarium är, snarare tvärtom eftersom växtmassan hela tiden ökar. Matningen och gödningen är ju däremot alltid konstant.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • alg_oa1
          • May 2007
          • 473

          #5
          Ok, är så himla glad att zoopet finns! Man lär sig ju så otroligt mkt!
          Är det makroämnen som är Kaliumnitrat och Kaliumdivätefosfat? och det är bara dom flaskorna jag ska öka dos av? eller ökad dos av alla tre flaskorna? Ursäktar igen om mitt ordföråd inte hänger med...
          Senast redigerad av alg_oa1; 26 September 2008, 19:50.
          "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

          Kommentar

          • khedlund
            • December 2005
            • 63

            #6
            makro = nitrat o fosfat
            mikro = micro o nutrisi

            Kommentar

            • alg_oa1
              • May 2007
              • 473

              #7
              Ok, tack. Men ska jag bara öka makro gödningen? eller båda?
              "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

              Kommentar

              • alg_oa1
                • May 2007
                • 473

                #8
                Någon som vill svara?
                Ska göra rent akvariet idag så det vore bra att veta...
                "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Öka alltid allt samtidigt. Det brukar bara bli knas om man försöker kompensationsgöda med vissa ämnen hit och dit.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...