Växternas blad blir sämre och faller av.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tjugoettnollnoll
    • August 2008
    • 72

    Växternas blad blir sämre och faller av.

    Hej, jag har ett 250 liters akvarium. Förut hade jag ett 50 liter stort akvarium och där var det inga problem med växterna. Nu har jag flyttat alla fiskar och växter till mitt stora akvarium och fiskarna mår bra, men växterna är i ett märkbart sämre skicka än vad dem var i det gamla akvariumet. Har ni nå tips på vad det kan vara. Det behöver ju inte ha med akvariumen att göra så häng inte upp er på det.
    Vilken är den ultimata akvarieväxten, som växer relativt snabbt och som står emot det mesta?

    det är Javaormbunke som är i mitt akvarium nu. Grusstorleken är 9-12 mm engelsk sjösten.
  • Mobster
    • June 2008
    • 506

    #2
    bättre/sämre ljus? inte tillräckligt med gödsel från fiskarna än?

    smakfråga när det gäller ultimata akvarieväxter...har Ludwigia Repens som en favorit, dör inte och växer snabbt...sen mossor gillas också, går att fästa på rötter och pinnar och stenar och sånt för att få dem att växa på ett snyggt sätt...sen många olika sorters mossor också. har Stringy, spikey peacock, Riccia och Java just nu och alla växer på bra...Riccian kanske lite för mycket t.o.m...Bästa är nog att fundera på hur mycket du vill göra för växterna (Easy Carbo, Mäsk, PMDD, skaffa bättre lyse om du inte har bra redan) och sen kolla runt på bilder vad du tycker är snyggt och sen bara läsa om det är snabbväxande och så prova.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      I det äldre inkörda 50-litersakvariet hade du en fungerande botten som kunde mineralisera fiskskit och överbliven mat till oorganisk näring som växterna kunde ta upp.

      När man sätter upp ett nytt akvarium med helt rent grus så finns inte förutsättningarna för en mineralisering och tillsätter man inte färdigmineraliserad oorganisk näring iform av tex PMDD så kommer växterna gå ner sig rejält.

      Jämför med att plantera en vanlig krukväxt i sand och låt den överleva på enbart vatten....
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • tjugoettnollnoll
        • August 2008
        • 72

        #4
        Okej, tack för svaret.

        Kommentar

        Arbetssätt...