Substrat växtakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mobster
    svarade
    Ursprungligen postat av ajs
    Lerkulor? menar du då typ en sån näringsstav fast som en boll eller vanliga leccakulor?
    Leccakulor har jag men dom lär ju flyta upp

    jag har liknande lecakulor i ett av mina kar, när jag fyllde med vatten flöt en del men de sjönk inom en vecka allihopa och det är jättebra för växterna, rötterna växer nästan t.o.m igenom en del kulor, det blir luftigt och bra och det blir spröda fina rötter... http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/randimg/67.jpg så ser botten ut, och som du ser är bilden från Södermalms akvarieaffär där det finns, vet inte vart det annars går att få tag på men går säkert att få skickat på något vänster om du skulle vilja ha det här

    Lämna en kommentar:


  • Katharina
    svarade
    Ursprungligen postat av defdac
    Nej, men däremot skulle sannolikt flytväxter konkurrera ut undervattensväxterna både vad gäller ljus och näring...

    Flytande näring fungerar så bra därför att växten kan ta upp näringen där den behövs - i bladen.
    Men beror inte det på vem som etablerar sig först???

    I mitt lilla räkkar hade jag en flytväxt som man även kunde plantera men som flytväxt bredde den ut sig och till sist fyllde den hela 8 kantskaret. Mossan däremot tog ingen större plats utan växte ganska långsamt.
    Sen när jag gjorde rent karet och bytte grus så nöp jag bort så mycket stora blad att det bara var en pyttplanta kvar av flytväxten.
    Allteftersom tiden gick så blev mossan större och större medan flytväxten inte tog sig alls.
    Jag kan tillägga att mossan satt fast på en rot och alltså inte hade blivit störd alls av bytet.
    Nu har jag flyttat den lilla ynkliga rest av flytväxt som återstod och mossan har helt tagit över det lilla räkkaret och måste nu ansas...

    Lämna en kommentar:


  • MattiasL
    svarade
    Blanda sand och jord

    Ursprungligen postat av defdac
    Ett annat nytt sätt som enligt Tom Barr ska passa både lowtech (ingen tillsatt CO2, medium till mycket ljus) och hightech (extra tillsatt CO2, mycketl jus) är att bladna 1/3-del jord med 2/3-delar sand till en jämn blandning. Detta kommer jag testa nästa gång.

    Intressant att det även funkar med lera enligt Krax - jag själv kör lera iform av kattsand men inte jämnt fördelat utan bara som ett tunnt lager längst ner. Verkar också funka fint. Grumlar inte nämnvärt när man rotar upp växter.

    Det man ska passa sig för är att blanda både jord och lera då det ofta leder till katastrofala trådalgsodlingar, förmodligen för att mineraliseringen får alldeles för bra förhållanden av både organiskt material (jorden) och mineraler (leran). Detta leder till för mycket näring och låga syrenivåer.

    Less is more.
    Jag har testat blanda sand och jord och det tycks funka bra. Jag måste dock säga att vattnet var väldigt grumligt till en början, eftersom jorden som låg överst hela tiden virvlade upp samt att svampen i flitret hela tiden fylldes av jord och släppte ifrån sig partiklar. Genom att stoppa svampen i en plastburk och ha insuget i burkens öppna överdel så har jag elliminerat detta. (+ lite filtervadd i insuget). Jag undrar dock om det inte är snyggare med ett jordlager under och bara grov sand ovanpå. Som jag har det så blir det ju lite "spräckligt" även om det också ser helt naturligt ut.

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Nej, men däremot skulle sannolikt flytväxter konkurrera ut undervattensväxterna både vad gäller ljus och näring...

    Flytande näring fungerar så bra därför att växten kan ta upp näringen där den behövs - i bladen.

    Lämna en kommentar:


  • Katharina
    svarade
    Ursprungligen postat av defdac
    Det är inte makropartiklar som är så stora att dom ska kunna trilla ner mellan sand/gruskornen som är intressanta vad gäller nedbrytningen. Dessa ofärdigt nedbrutna partiklar av gamla växtdelar brukar benämnas POC (particulate organic carbon). Det blir först intressant ur växtnäringsperspektiv när bakteriella exoenzym bryter ner POC:en till DOC (dissolved organic carbon) och då snackar vi så små partiklar att sandkorn är som stenbumlingar...

    Kollodiala partiklar/DOC binder effektivt näring, men även dessa pyttemolekyler kan flyga omkring. Under speciella förutsättningar kan mineraliseringen funka så bra att mineraliseringsbakterierna i bottnen ökar näringsnivåerna i vattnet.

    Detta kan naturligtvis vara bra eftersom växterna kan ta upp näringen med bladen och kanske t om vara en stor tillväxtfaktor.

    Näring i vattnet är alltså inte nödvändigtvis dåligt utan snarare önskvärt i akvarier med växter.
    Men om man inte har flytväxter, är det inte stor risk för algblomning då???

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Det är inte makropartiklar som är så stora att dom ska kunna trilla ner mellan sand/gruskornen som är intressanta vad gäller nedbrytningen. Dessa ofärdigt nedbrutna partiklar av gamla växtdelar brukar benämnas POC (particulate organic carbon). Det blir först intressant ur växtnäringsperspektiv när bakteriella exoenzym bryter ner POC:en till DOC (dissolved organic carbon) och då snackar vi så små partiklar att sandkorn är som stenbumlingar...

    Kollodiala partiklar/DOC binder effektivt näring, men även dessa pyttemolekyler kan flyga omkring. Under speciella förutsättningar kan mineraliseringen funka så bra att mineraliseringsbakterierna i bottnen ökar näringsnivåerna i vattnet.

    Detta kan naturligtvis vara bra eftersom växterna kan ta upp näringen med bladen och kanske t om vara en stor tillväxtfaktor.

    Näring i vattnet är alltså inte nödvändigtvis dåligt utan snarare önskvärt i akvarier med växter.

    Lämna en kommentar:


  • Erik...
    svarade
    ajs; jag tror inte att det är din botten som den stora boven i ditt, fall, fast det är klart, redan ett byte till grus 3-5mm skulle nog göra klar förbättring, då ramlar en del av fisksk*ten ner mellan gruskornen och du får lite nedbrytning där, plus att näringen kommer växterna tillgodo utan att vara löst i den fria vattenmassan.

    Lämna en kommentar:


  • heeke
    svarade
    ajs: Plantera inte dina svärsplantor så djupt. Bara rötterna ska vara i substratet, inte bladen.
    Dom ska planteras så att hela bladen inkl. bladskaffteen är ovanför substratet.

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Ett annat nytt sätt som enligt Tom Barr ska passa både lowtech (ingen tillsatt CO2, medium till mycket ljus) och hightech (extra tillsatt CO2, mycketl jus) är att bladna 1/3-del jord med 2/3-delar sand till en jämn blandning. Detta kommer jag testa nästa gång.

    Intressant att det även funkar med lera enligt Krax - jag själv kör lera iform av kattsand men inte jämnt fördelat utan bara som ett tunnt lager längst ner. Verkar också funka fint. Grumlar inte nämnvärt när man rotar upp växter.

    Det man ska passa sig för är att blanda både jord och lera då det ofta leder till katastrofala trådalgsodlingar, förmodligen för att mineraliseringen får alldeles för bra förhållanden av både organiskt material (jorden) och mineraler (leran). Detta leder till för mycket näring och låga syrenivåer.

    Less is more.

    Lämna en kommentar:


  • Katharina
    svarade
    Ursprungligen postat av Krax
    Om man vill odla riktigt svåra växter som tar mycket näring med rötterna som t ex olika sorters nate då fungerar det med 1 tredjedel krukmakarlera och 2 tredjedelar sand som man blandar noga.

    Just nu kör jag med olika sorters jordbotten.
    I ett annat kar har jag testat med jord, plus sand plus fint sediment från en sjö. Där kan man inte rota runt alls utan att det blir grumligt. Växterna trivs faktiskt ganska dåligt där. Så det är nog för tätt.

    I ett kar har jag sand från en sandstrand vid en övergödd sjö. Det funkar mycket bra och där trivs allt jättebra.

    I ett kar har jag flygsand från en havsstrand. Det är jättejättefin sand som funkar sådär. Det grumlar inte mycket men växterna är inte överglada.

    Jag göder alla akvarierna med PMDD och har massvis med ljus i de flesta.
    Mkt spännande läsning... Jag tror jag ska spara den här länken... Jag har sand på sjösten och nu har sanden sjunkit ner lite i sjöstenen när jag har storröjt bland växterna men det ser bara snyggt och äkta ut med en varierande botten, tycker jag. Växterna växer som sjutton... Utan gödning dock och generellt lättare sorter... tror jag...

    (nu när jag äntligen har röjt upp i karet och skulle våga lägga upp en bild så har sonen slängt kameran i golvet så nu kan jag inte ta någon bild)..
    Senast redigerad av Katharina; 25 September 2008, 09:04.

    Lämna en kommentar:


  • Krax
    svarade
    Om man vill odla riktigt svåra växter som tar mycket näring med rötterna som t ex olika sorters nate då fungerar det med 1 tredjedel krukmakarlera och 2 tredjedelar sand som man blandar noga. Det är svårt att blanda sand och lera så man behöver en cementvisp och lagom mycket vatten. Sedan lägger man ett tjockt lager i botten och ovanpå det 1-2 cm ren sand för att det inte ska grumla. Man kan inte ha fiskar som bökar runt i bottnen för då blir det kaos. Om man inte vill ha det i hela akvariet kan man ha krukor med sån blandning där man planterar växterna.

    Just nu kör jag med olika sorters jordbotten. Typ low-tech fast jag har koldioxid kopplat till det största karet. Den bottnen har funkat i 2,5 år nu. Det är 4-5 cm blomsterjord underst, sedan finkornig sjösten och överst grovkornig sjösten. Hela bottnen är 7 cm tjock. Man kan plantera och trycka ner växterna ända ner till jorden många gånger utan att det blandar sig. Och jag tycker inte att det grumlar så mycket, fast jag är inte så petig med det. Jag slamsuger väldigt sällan.

    I ett annat kar har jag testat med jord, plus sand plus fint sediment från en sjö. Där kan man inte rota runt alls utan att det blir grumligt. Växterna trivs faktiskt ganska dåligt där. Så det är nog för tätt.

    I ett kar har jag sand från en sandstrand vid en övergödd sjö. Det funkar mycket bra och där trivs allt jättebra.

    I ett kar har jag flygsand från en havsstrand. Det är jättejättefin sand som funkar sådär. Det grumlar inte mycket men växterna är inte överglada.

    Jag göder alla akvarierna med PMDD och har massvis med ljus i de flesta.

    Lämna en kommentar:


  • MattiasL
    svarade
    Inte lecakulor. De är brända och flyter! Man kan köpa färdiga lerkulor i akvariebutikerna. De innehåller mikronäringsämnena som växter behöver, men inte KNO3 och makroämnena. Dessa kulor är dock dyra. Man kan göra sina egna genom att köpa vanlig brunröd krukmakarlera på hobbybutiker och rulla små 1.5cm kulor av denna. Så trycker man ned en vid varje svärdsplantas rot. Efter några månader kan det behöva tryckas ned en ny. Funkar utmärkt. Behöver dock oftast kompletteras med makronäring som tillförs i vattnet. tex PMDD.

    Lämna en kommentar:


  • ajs
    svarade
    Lerkulor? menar du då typ en sån näringsstav fast som en boll eller vanliga leccakulor?
    Leccakulor har jag men dom lär ju flyta upp

    Lämna en kommentar:


  • MattiasL
    svarade
    Om du söker på Lowtech så kan du läsa om jordbottenakvarier. Det gäller bara att ta näringsfattig jord från trädgården eller kaktusjord. Så täcker man jordlagret med sand eller finare grus. Men om man redan har ett akvarium där man vill få svärdsplantor och liknande att växa bättre kan man pilla ned lerkulor vid rötterna. (typ brunröd krukmakarlera) En kula per planta några gånger om året räcker.

    Lämna en kommentar:


  • ajs
    svarade
    Lol, den bilden får verkligen mitt akvarium att se rent och algfritt ut

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...