Substrat växtakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ajs
    • July 2008
    • 107

    Substrat växtakvarium?

    Vad ska man egentligen ha för substrat i växtakvarier? jord?

    Just nu har jag 3cm engelskt sjögrus samt 3-4cm sand (för pansarmalarna). Men ingen skit kommer ju igenom gruset och jag vet inte om rötterna orkar växa heller, kanske om jag sätter dem i sjöstenen men då orkar ju inte bladen ta sig genom sanden, dock verkar växterna må bra men det kan ju bero på lite väl mycket mat samt co2 också.

    Vad har ni för substrat i växttanken?

    För bilder, se: Bilddagboken
    636L Malawi
    105L Växt/ Sällskap
    69L Yngel i väntan på Hona
    Msn: Dalle-a-Skillad.se adda gärna
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Det beror till viss del på vilka växter du har.

    Jag har under de senaste året kört helt utan substrat i mitt stora växtakvarium, pga tidigare dåliga erfarenheter.

    Vissa substrat "dammar" väldigt mycket vilket kan vara extremt besvärligt (och orsaka alginvasion beroende på substratets sammansättning).

    För de flesta växter så anser jag att jobbet med bottensubstrat och nackdelar med "dammning" och alger gör att det går lika bra utan. Mitt stora växtakvarium gror som bara den helt utan bottensubstrat.

    Vill man satsa på växter som gärna tar upp näring via rötterna så är det ju en anna sak. Svärdplantor är de jag märkt gynnas mest av bottensubstrat.

    Det finns säkert de som har bättre erfarenheter av olika bottensubstrat, så det ska bli intressant att se vad de skriver och vilka substrat de rekommenderar.

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Hm, en stilla fråga, hur får man växterna att sitta fast helt utan substrat? Bara flytväxter?

      Själv kör jag med enbart Rådasand 0.8-1.2mm, funkar bra för mig.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #4
        Ha ha... bra påpekande Heeke!

        Akvariet innehöll ju redan sjögrus och sand stod det, så jag antog att Ajs avsåg näringssubstrat/jord som placeras under gruset/sanden.

        Min poäng var alltså att det fungerar bra med endast grus/sand.

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Ah ok, jo det funkar, men kräver naturligtvis gödning i vattenkolumnen.
          Lite fundersam är jag på engelsksjösten toppad med sand. med tiden kommer substrat med grövre storlek att lägga sig överst (eller snarare så kommer sanden att "rinna" ner underst)
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #6
            Ja, även om det tar ett tag så brukar det åtminstone bli ganska uppblandat. Om det sen är negativt är väl tycke och smak.

            Kommentar

            • ajs
              • July 2008
              • 107

              #7
              Hmm, jag frågade vad jag kunde använda istället för sand/grus.

              I mitt större akvarium har jag en svärdsplanta, tror jag iallafall, ser nästan ut som en Vallisneria men har betydligt kortare blad, den lever visserligen men såfort bladen fått fullängd så verkar de tyna bort. (se bild)

              Sanden kan damma om man är och rör mycket men jag tycker inte det är något problem, det lägger sig ganska snabbt då jag inte har alltför häftig filtration, (350l/h), jag behöver ju alla andra pumpar (4) till det stora akvariet och då detta står i sovrummet vill jag att det skall vara tyst, dessutom ska väll växter agera filer? kanske inte så få som jag har men men.

              När jag har planterat har jag försökt få ner rötterna till gruset så de ska ha någon chans att överleva iallafall.

              Vilken tur att det funkar med sand, trodde att man var tvungen att ha jord/lera i botten för att växterna skulle bli riktigt glada.

              Vid sista vändan till akvarieutiken fick jag med mig lite flytväxter hem, nu ser jag dock inte röken av dessa, måste försvunnit vid vattenbyterna, borde nog ha lite iallafall så det kan täcka mina Anubias.
              636L Malawi
              105L Växt/ Sällskap
              69L Yngel i väntan på Hona
              Msn: Dalle-a-Skillad.se adda gärna

              Kommentar

              • ajs
                • July 2008
                • 107

                #8
                Lol, den bilden får verkligen mitt akvarium att se rent och algfritt ut
                636L Malawi
                105L Växt/ Sällskap
                69L Yngel i väntan på Hona
                Msn: Dalle-a-Skillad.se adda gärna

                Kommentar

                • MattiasL
                  • September 2006
                  • 1479

                  #9
                  Om du söker på Lowtech så kan du läsa om jordbottenakvarier. Det gäller bara att ta näringsfattig jord från trädgården eller kaktusjord. Så täcker man jordlagret med sand eller finare grus. Men om man redan har ett akvarium där man vill få svärdsplantor och liknande att växa bättre kan man pilla ned lerkulor vid rötterna. (typ brunröd krukmakarlera) En kula per planta några gånger om året räcker.
                  Qui audet adipiscitur!

                  Kommentar

                  • ajs
                    • July 2008
                    • 107

                    #10
                    Lerkulor? menar du då typ en sån näringsstav fast som en boll eller vanliga leccakulor?
                    Leccakulor har jag men dom lär ju flyta upp
                    636L Malawi
                    105L Växt/ Sällskap
                    69L Yngel i väntan på Hona
                    Msn: Dalle-a-Skillad.se adda gärna

                    Kommentar

                    • MattiasL
                      • September 2006
                      • 1479

                      #11
                      Inte lecakulor. De är brända och flyter! Man kan köpa färdiga lerkulor i akvariebutikerna. De innehåller mikronäringsämnena som växter behöver, men inte KNO3 och makroämnena. Dessa kulor är dock dyra. Man kan göra sina egna genom att köpa vanlig brunröd krukmakarlera på hobbybutiker och rulla små 1.5cm kulor av denna. Så trycker man ned en vid varje svärdsplantas rot. Efter några månader kan det behöva tryckas ned en ny. Funkar utmärkt. Behöver dock oftast kompletteras med makronäring som tillförs i vattnet. tex PMDD.
                      Qui audet adipiscitur!

                      Kommentar

                      • Krax
                        • December 2005
                        • 1329

                        #12
                        Om man vill odla riktigt svåra växter som tar mycket näring med rötterna som t ex olika sorters nate då fungerar det med 1 tredjedel krukmakarlera och 2 tredjedelar sand som man blandar noga. Det är svårt att blanda sand och lera så man behöver en cementvisp och lagom mycket vatten. Sedan lägger man ett tjockt lager i botten och ovanpå det 1-2 cm ren sand för att det inte ska grumla. Man kan inte ha fiskar som bökar runt i bottnen för då blir det kaos. Om man inte vill ha det i hela akvariet kan man ha krukor med sån blandning där man planterar växterna.

                        Just nu kör jag med olika sorters jordbotten. Typ low-tech fast jag har koldioxid kopplat till det största karet. Den bottnen har funkat i 2,5 år nu. Det är 4-5 cm blomsterjord underst, sedan finkornig sjösten och överst grovkornig sjösten. Hela bottnen är 7 cm tjock. Man kan plantera och trycka ner växterna ända ner till jorden många gånger utan att det blandar sig. Och jag tycker inte att det grumlar så mycket, fast jag är inte så petig med det. Jag slamsuger väldigt sällan.

                        I ett annat kar har jag testat med jord, plus sand plus fint sediment från en sjö. Där kan man inte rota runt alls utan att det blir grumligt. Växterna trivs faktiskt ganska dåligt där. Så det är nog för tätt.

                        I ett kar har jag sand från en sandstrand vid en övergödd sjö. Det funkar mycket bra och där trivs allt jättebra.

                        I ett kar har jag flygsand från en havsstrand. Det är jättejättefin sand som funkar sådär. Det grumlar inte mycket men växterna är inte överglada.

                        Jag göder alla akvarierna med PMDD och har massvis med ljus i de flesta.

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          #13
                          Ursprungligen postat av Krax
                          Om man vill odla riktigt svåra växter som tar mycket näring med rötterna som t ex olika sorters nate då fungerar det med 1 tredjedel krukmakarlera och 2 tredjedelar sand som man blandar noga.

                          Just nu kör jag med olika sorters jordbotten.
                          I ett annat kar har jag testat med jord, plus sand plus fint sediment från en sjö. Där kan man inte rota runt alls utan att det blir grumligt. Växterna trivs faktiskt ganska dåligt där. Så det är nog för tätt.

                          I ett kar har jag sand från en sandstrand vid en övergödd sjö. Det funkar mycket bra och där trivs allt jättebra.

                          I ett kar har jag flygsand från en havsstrand. Det är jättejättefin sand som funkar sådär. Det grumlar inte mycket men växterna är inte överglada.

                          Jag göder alla akvarierna med PMDD och har massvis med ljus i de flesta.
                          Mkt spännande läsning... Jag tror jag ska spara den här länken... Jag har sand på sjösten och nu har sanden sjunkit ner lite i sjöstenen när jag har storröjt bland växterna men det ser bara snyggt och äkta ut med en varierande botten, tycker jag. Växterna växer som sjutton... Utan gödning dock och generellt lättare sorter... tror jag...

                          (nu när jag äntligen har röjt upp i karet och skulle våga lägga upp en bild så har sonen slängt kameran i golvet så nu kan jag inte ta någon bild)..
                          Senast redigerad av Katharina; 25 September 2008, 09:04.
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Ett annat nytt sätt som enligt Tom Barr ska passa både lowtech (ingen tillsatt CO2, medium till mycket ljus) och hightech (extra tillsatt CO2, mycketl jus) är att bladna 1/3-del jord med 2/3-delar sand till en jämn blandning. Detta kommer jag testa nästa gång.

                            Intressant att det även funkar med lera enligt Krax - jag själv kör lera iform av kattsand men inte jämnt fördelat utan bara som ett tunnt lager längst ner. Verkar också funka fint. Grumlar inte nämnvärt när man rotar upp växter.

                            Det man ska passa sig för är att blanda både jord och lera då det ofta leder till katastrofala trådalgsodlingar, förmodligen för att mineraliseringen får alldeles för bra förhållanden av både organiskt material (jorden) och mineraler (leran). Detta leder till för mycket näring och låga syrenivåer.

                            Less is more.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • heeke
                              • April 2003
                              • 5033

                              #15
                              ajs: Plantera inte dina svärsplantor så djupt. Bara rötterna ska vara i substratet, inte bladen.
                              Dom ska planteras så att hela bladen inkl. bladskaffteen är ovanför substratet.
                              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...