Brun beläggning, inte kiselalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ahellberg
    • February 2007
    • 25

    Brun beläggning, inte kiselalger

    Hej!
    Jag har problem med ett av mina akvarier. Växterna växer bra, men alla blad får en brun hinna och blir fula. Akvariet har varit igång i över ett år, så jag är rätt säker på att det inte är kiselalger.

    Bottnen är också täckt med någon grön beläggning. Vet inte om det är cyano. De bilder jag tittat på av cyano liknar inte riktigt det jag har. Cyano bilder väl mer länga trådar och klumpar? Min gröna beläggning är mer som mossa eller nåt.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Bilder?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      cyano bildar inga trådar, utan blir som en matta. Låter man den växa blir det kankse lite mer klumpar när mattan blir riktigt tjock.
      Det bruna, om det nu inte är kiselalger, skulle också kunna vara cyano då den även kan vara åt det bruna hållet.
      Ta upp lite alger och lukta, cyano går inte att missta sig på, det luktar verkligen cynao (sorry vet inte hur jag ska beskriva lukten men det luktar inte som något annat)
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • ahellberg
        • February 2007
        • 25

        #4
        Jag ska prova med en mörkläggning och se om det funkar. Blir det inte bättre kan jag iaf utesluta cyano

        Kommentar

        Arbetssätt...