Växterna dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mini_c4
    • January 2008
    • 61

    Växterna dör

    Har haft växter i mitt 100l akvarium sen årsskiftet.
    De har växt på som bara den.

    Nu helt plötsligt har de sakta börjat dö.
    Har gett dem växtnäring med det funkar inte.

    Hur ska jag få växterna att klara sig och trivas i akvariet som innan?
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Hej, jag är inte så himla duktig på det här men första frågan blir ju om du har bytt lysrör under det här året för i annat fall är det dags nu.
    Sen är nästa fråga hur mycket fisk, hur mycket mat, vilken gödning och vilket bottenmaterial-alltså cirkulation i botten???
    Växtfolket kommer att vilja se bilder eller att du berättar hur växterna ser ut, blir de fula, blir slemmiga eller hur?
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • mini_c4
      • January 2008
      • 61

      #3
      Nej det har jag inte gjort. Känner mig rätt korkad nu.
      Har fyra fiskar som är lika stora som molly. Sen har jag även 3 stora sötvattensmusslor. Cirkulation på botten har varit likadant sen jag startade det.

      Ska få tag på en kamra så fort som möjligt.
      Har eller jag hade rättare sagt flytväxter, två sorter. De växte så pass mycket så jag fick kasta väldigt mycket rätt ofta. Men helt plötsligt blev de bruna och dog, precis som blommor som inte fått något vatten och torkat ut.

      Men som sagt ska fixa bilder på de växter som jag än så länge har kvar.

      Kommentar

      • mini_c4
        • January 2008
        • 61

        #4
        Hur lägger man in bilderna här?

        Har varit och köpt kamra nu så måste ju få upp bilderna här

        Kommentar

        • sme_h
          • November 2003
          • 625

          #5
          Är du ny här kanske du med växtnäring menar sera florena mfl. Dessa är aldrig fullvärdiga utan enbart vad som kallas micronäring.

          Dessa duger inte för att tillföra väve och fosfor utan du får nog isf sikta på ett set PMDD. Detta är 1000ggr bättre och dessutom mycket billigare
          1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

          Kommentar

          • it_mutt
            • December 2006
            • 88

            #6
            Har aldrig (nåja, har bara hållt på i 6-7 år) varit med om att växterna dör med huvudanledning att rören KNAPPT är ett år gamla, så jag ställer mig tveksam till det. Det är kanske en något bidragande orsak, men jag tror nog att, o detta är en grymt amatörmässig gissning, det handlar om näringsbrist. PMDD är att rekomendera när det gäller gödning

            Kommentar

            • Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

              #7
              Ursprungligen postat av mini_c4
              Har haft växter i mitt 100l akvarium sen årsskiftet.
              De har växt på som bara den.

              Nu helt plötsligt har de sakta börjat dö.
              Har gett dem växtnäring med det funkar inte.

              Hur ska jag få växterna att klara sig och trivas i akvariet som innan?
              Min gissning är att du inte rört botten sen du startade karet?
              isåfall dör dina rötter och sumpgas bildas, har inte med gödning eller ljuset att göra isåfall utan rör runt ordentligt i botten och gör sen ett vattenbyte, lär se jäkligt grumligt ut en halvdag eller så men det är ingen fara om du har bra balans i karet i övrigt

              Kommentar

              • MattiasL
                • September 2006
                • 1479

                #8
                Nja, bottnar med grus behöver slamsugas ibland, men sandbottnar ska man ju inte behöva röra.
                Qui audet adipiscitur!

                Kommentar

                • Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

                  #9
                  Ursprungligen postat av MattiasL
                  Nja, bottnar med grus behöver slamsugas ibland, men sandbottnar ska man ju inte behöva röra.
                  Njo jag vill nog röra runt i sandbottnar oxå fast inte riktigt lika ofta bara, det samlas en del skit i en sandbotten oxå efter ett tag, eller iaf i min sandbotten.

                  Kommentar

                  • sme_h
                    • November 2003
                    • 625

                    #10
                    Nu hade det ju "växt som bara den" sedan nyår. Är förhållandena i övrigt bra håller jag nog nåringsbrist som mest troliga. Å andra sidan är det ju i ett 100-liters ofta inte svårt att röra om lite i gruset heller...
                    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                    Kommentar

                    • Fuzzop
                      • July 2007
                      • 2380

                      #11
                      Ursprungligen postat av sme_h
                      Nu hade det ju "växt som bara den" sedan nyår. Är förhållandena i övrigt bra håller jag nog nåringsbrist som mest troliga. Å andra sidan är det ju i ett 100-liters ofta inte svårt att röra om lite i gruset heller...
                      Ska inte säga att det är omöjligt att det är näringen men normalt så brukar inte växterna dö så länge man ger micronäring utan mera stanna upp i växten, när växterna börjar se dåliga ut i mitt ena kar där det är superdåligt ljus och bara micronäring så brukar jag röra runt i gruset och då kommer det oftast lite sumpgasbubblor och massa annat bös, kan ju visserligen va så att man frigör en del näringsämnen ur botten så det är därför växterna tar fart igen efteråt men det funkar iaf

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #12
                        Ursprungligen postat av Fuzzop
                        Njo jag vill nog röra runt i sandbottnar oxå fast inte riktigt lika ofta bara, det samlas en del skit i en sandbotten oxå efter ett tag, eller iaf i min sandbotten.
                        Jaha.. Spännande.. Det ska jag kolla också..

                        Om man ska dammsuga botten så ta 1/4 av botten varje vecka så du inte får oblans i karet. Flytta på all inredning utom växterna, ta tag i växternas rotklump och rör lite försiktigt på den så det kommer lite syre ner..
                        Gör rent filtret först när du måste för cirkulationen skull.

                        Sen kan ju en växt ta över... Jag har varit med om att flytväxterna har ägt karet först och då har bottenväxterna varit sega och sedan har jag röjt undan flytväxter och då har bottenväxterna tagit över och flytväxterna har aldrig riktigt tagit sig..
                        Jag har mycket näring i mitt kar utan extra gödning, fattar inte vad jag gör, litet filter och mycket matning... Nu har jag fått trådalger och jag tror att lite mindre ljus och hungriga flytväxter är lösningen på mitt problem..
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • mini_c4
                          • January 2008
                          • 61

                          #13
                          Tack så mycket för tipsen.

                          Jag har aldrig rört runt i botten då jag förstått det som att det finns massa nyttiga bakterier där så som i filtret.

                          Det är mer eller mindre flyt växterna som gått hädan. Hade två olika sorter med som spred sig så mycket så de täckte ytan. Så fiskarna i det andra akvariet fick en hel del av det att äta...

                          Men det vända väldigt kort och helt plötsligt "vissnade" båda sorterna.
                          De har ju inga rötter på botten precis.

                          Har 3 eller 4 stora musslor som plöjer under sanden nu sedan 3 veckor tillbaka. (Vanliga söt vattens musslor som finns i Sveriges sjöar.) Men ska jag ändå röra runt i sanden?

                          Vet inte vad växtnäringen hette som jag hällde i. Har inte behövt använda det, men har hällt i lite nu efter att växterna gick hädan.
                          Det verkar som att botten växterna dock mår bra.




                          Ps: Hade verkligen uppskattat om någon av er hade kunnat ge mig svar på ett annat dilemma jag har. Har postat det i ämnet: Albino mal, mat,kramp? Hjälp!
                          Senast redigerad av mini_c4; 02 October 2008, 16:37.

                          Kommentar

                          • Fuzzop
                            • July 2007
                            • 2380

                            #14
                            har du musslor som rör runt i sanden ska du inte behöva göra det själv, har själv skaffat malaysiska sandsnäckor för att röra runt åt mig.
                            om det är bara flytväxterna som ger med sig så vill jag nog luta helt åt näringsbrist då ju som sagt botten inte direkt påverkar dom och även med dålig belysning brukar dom kunna klara sig fint mot bottenväxter.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...