Alger på rutor, stenar, bakgrund!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocks
    • March 2008
    • 210

    Alger på rutor, stenar, bakgrund!

    Hejsan! jag har stort problem med alger i mitt 720 liters akvarium, inredning,rutorna, bakgrunden blir jättefort jättegrön av alger efter varje städning, när man ser folks akvarium på internet o hemma hos folk så finns de aldrig särkilt mycket alger, hur kan man förebygga de? eller ska man bara städa oftare?
  • rick
    • April 2005
    • 1012

    #2
    Konsten med att hålla alger borta är att se till så att man har tillräckligt bra belysning åt växterna, se till att växterna får ordentlig näring samt hålla jämna vattenvärden.
    / Rickard

    Kommentar

    • jocks
      • March 2008
      • 210

      #3
      Har bra belysning tror jag åtminstonde, 4x 58 watt i 720 liter kar.
      näring har ja inge men jag ska iväg denna vecka o köpa PMDD, kan de reducera alger? hört att det ska få bort cyano.

      Vattenvärdena är jämna, byter 40% var tionde dag.

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Du har 0.3W/l vilket på inga sätt är en överkurs utan snarare lite mediokert, reflektorer kan ge det lilla extra liksom bra rör, själv har jag 0.5 men strävar efter 0.7 men först några riktiga reflektorer..

        Vilken typ av alger har du?
        Göder du och i så fall med vad?
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • jocks
          • March 2008
          • 210

          #5
          Ursprungligen postat av Gaffel
          Du har 0.3W/l vilket på inga sätt är en överkurs utan snarare lite mediokert, reflektorer kan ge det lilla extra liksom bra rör, själv har jag 0.5 men strävar efter 0.7 men först några riktiga reflektorer..

          Vilken typ av alger har du?
          Göder du och i så fall med vad?

          Okej! hittade inge armaturer som hade fler eller starkare rör som passade mitt akvarium när jag köpte de, köpte rören på akvarielagret i sommras, personalen där rekomenderade både rampen o rören! så hoppas o tror att rören ska va bra iaf! refkletorer ska jag köpa isåfall! Vad kostar de? finns de i vanliga djuraffärer?

          Kan fota akvariet sen så får ni se algerna, tror även jag kan ha drabbats av Cyano, ska börja en kur med PMDD imorgon, i dagsläget så göder jag inte med någonting

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            0.3W/l är inte så farligt lite i ett så stort kar. (Ett stort kar får mer ljus per bottenytenhet än ett litet med samma w/l)

            Jag kör själv ~0.3W/l med vitmålad ramp och det funkar fint. (Kika i bloggen för bilder)

            Bra, stabila, näringsnivåer för växterna "missgynnar" dock algerna, det är där PMDD kommer in i bilden.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • Rambo
              • February 2004
              • 672

              #7
              En eller ett par bra algätande fiskar eller snäckor är ett bra sätt att dämpa algspridningen
              Själv så har jag ganska lite växter, svag belysning och göder inte särskilt mycket och det enda som alger som stör är lite cyano på rötterna (går lätt att suga bort när man byter vatten) och hårda gröna prickar på glaset som man får skrapa bort med en isskrapa nån gång i månaden.
              575l Åleds
              80l JAD
              Tiffany - perser/norskskogskatt
              Lizton - renrasig Bengal

              Kommentar

              Arbetssätt...