När tillsätta PMDD - kväll eller gryning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    När tillsätta PMDD - kväll eller gryning?

    Frågan står i rubriken.

    Är det bättre att tillsätta växtnäringen när lyset tänts i karen och växterna vaknar till eller att tillsätta det när lyset släckts och växterna slumrar?

    Eller spelar det ingen roll?
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag kan inte föreställa mig att det spelar någon roll, då dosen oftast ska täcka upp en veckas näringsbehov.
    Jag göder efter vattenbytet och har så gjort hela tiden och det funkar bra hos mig iaf.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Delar man upp veckodosen till dagsdoser är det bäst att dosera på morgonen innan ljuset tänds eftersom växterna använder näringen under den ljusa perioden.

      Som ansjo har jag alltid doserat efter vattenbytet, ofta på kvällen och det funkar fint.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Nu när man är inne i detta ämne vet du Daniel, hur fort näringen försvinner i ett kar?
        Jag menar om man inte kör med co2 och har normal belysning, om det är något man vinner på att dela upp gödningen till dagsdoser istället för en starkare dos i veckan?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Mobster
          • June 2008
          • 506

          #5
          Var på ett föredrag om växter och gödning för ett tag sedan, där sa forskaren som höll i föredraget att växter tar åt sig näring väldigt snabbt och att det är bäst med många små doser av gödning istället för en veckodos eller dylikt han sa att näringen togs in snabbt som attan också :P

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Jupp växterna kan ta upp näring väldigt snabbt och den försvinner ju inte inne i växten utan används såklart. Dessutom klarar inte växterna att ta upp allt och det är det bönder har problem med när dom använder för mycket konstgödsel - det mesta rinner ner i dräneringar och ut i vattendrag som blir övergödda.

            Man har en kontinuerlig ingång av kväve/fosfor från fiskar under veckan så det har visat sig vara järn/mikroämnen som främst kan vara läge att dosera en gång om dagen. Inte så mycket för att dom tas upp supersnabbt (kelaten kan vara lite struliga för växten att bryta ner) utan för de höga syrenivåerna tillsammans med ibland ofördelaktigt pH-värde gör att kelatet förstörs och järnet direkt fäller ut till järnfosfat och sedimenterar. Antingen i filtret eller i substratet.

            Det brukar kunna synas ganska lätt om man har problem med utfällningar i filtermassan då den blir blod/vinröd. Då är det läge att fixa en mikrogödning med bättre kelat (Tropicas) eller se till att man doserar då pH:t är som lägst (på morgonen dagen efter vattenbytet tex).
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Har man en levande och mineraliserande botten, shredders/uppluckrare i form av snäckor och ett lagom lågt pH (runt 6-6.5) så kan mineraliseringen ge en rejäl hjälp med näring genom att återanvända sedimenterade utfällningar och döda växtdelar.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Aha, där fick man i sig lite matnyttigt igen. Tack Daniel!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                Arbetssätt...