Tofsalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TheRoblin
    • July 2007
    • 310

    Tofsalger

    Hur får jag bukt med tofsalgerna i min burk!!!
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Toffsarna ger sig verkligen till känna vid ojämna CO2 nivåer, fick mig själv en känga i samband med att jag började köra mäsk då javaormbunkarna som följde med akvariet var nerlusade från start.

    Fått stabilare och stabilare CO2, göder med enkeldos EC varje dag och dubbeldos KNO3 och KH2PO4 varje vecka samt daglig dos av 8.5ml NutriSI Mikro pga ett UV-C som står och går.

    Fick stagghorn som pricken över i och lät allt bero i tron att algerna skulle gå tillbaks iom att en stabilitet uppnåddes men icke, inte förrän jag tog bort dom angripna bladen vände alltsammans och toffsar och stagghorn är nu på kraftig reträtt för växterna som helt plötsligt fått möjlighet att konkurrera.

    Även om mitt ljussutbud knappast är optimalt så syns det vackra pärlor av överskottsyre i delar av akvariet.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • NIC
      • January 2008
      • 5121

      #3
      Ursprungligen postat av TheRoblin
      Hur får jag bukt med tofsalgerna i min burk!!!
      Har hört sägas att siamesiska algätare käkar tofsalger, dock inget jag sett med egna ögon.

      http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av NIC
        Har hört sägas att siamesiska algätare käkar tofsalger, dock inget jag sett med egna ögon.
        Stämmer

        Jag har sett med mina ögon

        Men man ska tänka på att Siameser lever i stim, blir 15cm och behöver mycket simyta. I övrigt en mycket trevlig fisk
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • NIC
          • January 2008
          • 5121

          #5
          Ursprungligen postat av Nina82
          Stämmer

          Jag har sett med mina ögon

          Men man ska tänka på att Siameser lever i stim, blir 15cm och behöver mycket simyta. I övrigt en mycket trevlig fisk
          Pheeew!
          Då hade jag inte så fel ändå...
          Visst, de blir hyfsat stora men är ju ganska trevliga algätare då i varje fall jag tycker Ancistrus är något av det fulaste jag någonsin sett.. (nu blir man nog bannad..)

          http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av NIC
            Pheeew!
            Då hade jag inte så fel ändå...
            Visst, de blir hyfsat stora men är ju ganska trevliga algätare då i varje fall jag tycker Ancistrus är något av det fulaste jag någonsin sett.. (nu blir man nog bannad..)
            Finns ingen som kan mäta sig med Ancistrus när det gäller "vanliga" alger och man lär sig älska dessa groteska varelser .. Oftast ingen kärlek vid första ögonkastet precis, men det kommer NIC .

            Ancistrus, Siameser och Corydoras fixar allt som behöver fixas i ett akvarium Nästan iaf.. Kompenserar varandra väl
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Fixa till ojämna CO2-nivåer för att förebygga och EasyCarbo för att döda dom.

              Ojämna CO2-nivåer får man främst om man kör mäsk, men kan även hända om man har CO2 i kranvattnet (mycket osannolikt) eller en massa gyttja/mulm som producerar CO2 och dessutom drar ner syrenivåerna. Detta kan ses på att toffsar gärna sätter sig runt utblåset på filtret där bakterieandningen i filtermassan "andas ut" sin CO2.

              Många märker markant tillbakagång om dom drar ner på vattenbyten och varför detta hjälper kan bero på att akvariet får en CO2-skjuts när vattennivån sänks. Luft innehåller mycket mer CO2 och alger/växter får den lilla tiden i luften en oherrans bra tillgång till CO2 - det kan även ses om att växterna t om sprutar ut långa pärlband av syrebubblor när man sedan fyller på med vatten.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • NIC
                • January 2008
                • 5121

                #8
                Ursprungligen postat av Nina82
                Finns ingen som kan mäta sig med Ancistrus när det gäller "vanliga" alger och man lär sig älska dessa groteska varelser .. Oftast ingen kärlek vid första ögonkastet precis, men det kommer NIC .

                Ancistrus, Siameser och Corydoras fixar allt som behöver fixas i ett akvarium Nästan iaf.. Kompenserar varandra väl
                Måste hålla med Nina, köpte faktisk en Ancistrus igår och i morse när ljuset tändes var 90% av alla alger på stenarna borta.
                Tur att man slipper se skiten så mycket under dagarna

                http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                Kommentar

                • TheRoblin
                  • July 2007
                  • 310

                  #9
                  Håller på och tar bort dem mekaniska till en början. Har varit tvungen att ha täta vattenbyten under ett par veckor då jag haft cyano samt ganska mycket skit på botten då jag bott i stugan i sommar (och slarvat med burken).

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Observera att Cyano gillar vattenbyten på så sätt att dom då inte har några konkurrenter. Om det inte är så att du har en massa nitrat i kranen eller extrem nitratingång via foder/fisk.

                    Toffsalger gillar alltså också vattenbyten kan man säga men inte av samma anledningar (svajjiga CO2-nivåer).
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...