Lite växt-bekymmer.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne och Anzo
    • May 2007
    • 509

    Lite växt-bekymmer.

    Är väldigt nya på det här med växter i akvarium då vi enbart har haft Malwai förr och i de karen inte haft nämnvärt mycket växter.
    För några månader sedan skaffade vi dock Diskus och i det karet har vi en del växter men nu till våra problem.

    Våra växter vill inte ta sig. Har en svärdsplanata i karet och den ser ut some ett nät, kanterna finns kvar men större delen av "innanmätet" är borta. Inledningsvis misstänkte vi sniglar men nu har vi fått bukt med sniglarna och problemet kvarstår.

    Våra andra växter ser ut att vilja vissna (bortsett från vår Anubias som ser ut att må bra) och vi har mycket alger, både bruna och gröna ganska trådiga alger.
    Tyvärr vet jag inte namnen på våra växter men jag ska försöka att på något sätt luska ut dem.
    Vi har för närvarande 2 st grolux lysrör med reflektor, använder pmdd, tillsätter Easycarbo och 30 grader i vattnet. Enligt mätstickorna ser alla vattenvärden helt ok ut.

    Innevånarna i karet (600 liter) är 12st Diskus, 2 st stora pleco och 2 st små Ancistrus.
    Har misstänkt att Ancistrusarna kan vara problemet med svärdplantan men plantan är stor och Ancistusarna rejält små så det borde ha tagit lång tid för dem att förstöra den så mycket (gick på bara någon dag).

    Tala gärna om för mig vad för information som behövs mer för att kunna hjälpa oss lista ut vad som är fel så ska jag försöka ta fram den.
    600 Liters Malawi
    129 Liter Saltvatten
  • Fanbyalperna

    • September 2005
    • 752

    #2
    Diskusarna skitar ned en hel del när de äter. Skulle gissa att det med PMDD blir en kraftig övergödning. OBS! Detta är en gissning och baserad på min egen erfarenhet från uppgödning av små diskus med räkmix bl a.
    Detta alltså angående algerna.
    Har inte alltid rätt, men fel ibland

    Kommentar

    • Danne och Anzo
      • May 2007
      • 509

      #3
      Antar att jag kan prova att köra utan PMDD i några veckor och se om det blir bättre.
      600 Liters Malawi
      129 Liter Saltvatten

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Jag skulle vilja sätta en slant på att ancistrusarna äter på Splantorna.

        Det första jag hade gjort i ert kar är att bytt ut minst ett utav rören. Kanske bägge t.om.
        Aquarelle rör är bra, sen finns det även power och aquaglo som funkar bra med.
        Hur sköter ni VB?
        Hur mycket doseras av respektive PMDD o EC?
        En helhetsbild av akvariet för att se hur mycket växter där är hjälper med.

        Kommentar

        • Guest

          #5
          Ursprungligen postat av Danne och Anzo
          Antar att jag kan prova att köra utan PMDD i några veckor och se om det blir bättre.
          Det kommer garanterat att bli sämre.

          Kommentar

          • Danne och Anzo
            • May 2007
            • 509

            #6
            Vattenbyte en gång i veckan och då ca en tredjedel. PMDD doserar vi efter angivelsen, 4 matskedar av varje komponent efter vattenbyte (det var vad vi räknande fram blir rätt mängd i vårat kar på 600 liter). Easycarbo också efter angivelse, ca 12ml dagligen.

            Helhetsbild på karet (Tyvärr är vår kamera rätt kass)


            Trasig planta



            Ska kika på att byta ut rören också, tar emot i snål-arne bara, rören är bara ca 1 månad gamla.
            600 Liters Malawi
            129 Liter Saltvatten

            Kommentar

            • Bluesman
              • August 2008
              • 177

              #7
              Svärdsplantan har malarna haft kalas med. Typiskt att de ser ut så när de "sugit" vad de vill ha. I mina öron låter det som "två stora Pleco" är bovarna...och ancistrusen hjälper till lite.
              Sen låter det ju väldigt lite med bara två rör på det akvariumet....två rör till sätter lite fart på växandet....och då reflektorer på alla fyra.

              / Göran

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2876

                #8
                Även byte till typ Philipps Aquarelle skulle jag trots allt rekomendera. Börja med att byta ett rör och komplettera senare med flera rör och reflektorer som nämnts tidigare. Ser även ut som rampen inte håller samma längd som akvariet? Blir ju rätt stor skillnad ifall du kan gå upp en storlek/effekt på rören.

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #9
                  Ursprungligen postat av Danne och Anzo
                  Vattenbyte en gång i veckan och då ca en tredjedel. PMDD doserar vi efter angivelsen, 4 matskedar av varje komponent efter vattenbyte (det var vad vi räknande fram blir rätt mängd i vårat kar på 600 liter). Easycarbo också efter angivelse, ca 12ml dagligen.

                  Helhetsbild på karet (Tyvärr är vår kamera rätt kass)


                  Trasig planta



                  Ska kika på att byta ut rören också, tar emot i snål-arne bara, rören är bara ca 1 månad gamla.
                  Oj... Prova att ha i mer grus. Jag tycker att rötterna skulle vilja ha lite mer grogrund. Sen skulle jag rekommendera dig att köpa en massa mer växter och en av varje sort till en början. Då kommer vissa att dö och vissa kommer att trivas hos dig, ett billigt sätt att upptäcka vilket.
                  Dina diskusar ser väldigt blyga ut... Lite mer busch tror jag att dina inneboende önskar sig...
                  Kan du inte prova att ge malarna squash så att de låter bli din "sallad", du ska nog vara glad ändå att de fick lite sallad så att de mår bra, det är billigare och skönare att köpa en ny blomma än ny fisk
                  Sniglar äter inte levande växdelar utan bara döda eller döendeväxtdelar enligt Janne på Södermalms Akvarieaffär. Posthorn städar bäst. Att dina sniglar har blivit många är för att de har mycket mat och då ska du vara tacksam för att de var där och tog hand om det överblivna för annars hade du fått dålig vattenkvalité lr alger, alt både ock...

                  Här fanns mkt fina idéer tycker jag.. Scalarer i 600-liter. ( 1 2 3 ... Sista sidan)

                  Varsegoo o dreggla...
                  Senast redigerad av Katharina; 15 September 2008, 19:50.
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • Guest

                    #10
                    Fint kar o fina fiskar.
                    Jag hade scapat om det karet helt dock, så att diskusarna fått någon dold plats. Det är ju lite svårare när man sätter karet mitt i rummet, men fler växter i mitten borde göra susen. (eller bygga en bakgrund med växter mot väggen till)

                    Köp inte en massa olika växter, det blir inte snyggt. (och håll dig borta från svärdsplantorna )
                    De flesta Cryptocoryner är anspråkslösa, och blir olika stora.

                    Det finns billiga snabbväxare med, många hygrophilor funkar bra till att bygga gömslen med.

                    Ang, ljus så visst saknas det en hel del, det var därför jag ville att ni skulle byta ut rören till bättre spektra och kelvin.
                    Förstår att det svider när de bara är en månad gamla.
                    Kolla upp priser på vad en extra ramp kostar, alternativt 4 rörs ramp.
                    (då kan ni ju sälja den ni har nu)

                    Din gödningsregim ser bra ut med det växtantalet och VB. Kan hända att du får gå upp lite i PMDD när du sätter ner mer växter, och framförallt då du ökar på ljuset.

                    Kommentar

                    • Jenny054
                      • May 2007
                      • 920

                      #11
                      Din svärdplanta är godis för dina malar. :-)

                      Satsa på mer robustare växter.
                      Anubias t.ex.
                      Har flera såna och dom klarar sig från mina malar.
                      The fish is jumping.....
                      Bloggen:
                      http://aquastyle.blogspot.com/
                      Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

                      Kommentar

                      • Danne och Anzo
                        • May 2007
                        • 509

                        #12
                        Oj! Mycket saker som inte var så bra. Ska försöka att fixa till dem så snart jag kan så återkommer jag med mer info när jag ser hur det gått.

                        Tack för alla råd och tips!
                        600 Liters Malawi
                        129 Liter Saltvatten

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          din svärdsplanta ser prexis likadan ut som mina gjorde innan.´
                          hos mig var det malarna som kalasade på dom.
                          de tuggar isig en planta väldigt fort.

                          hos mig struntade de fullständigt i all annan mat så länge det fanns en svärdsplanta i karet.

                          de började med att tugga i sig plantran, sedan åt de vanlig mat.

                          tydligen är svärdsplantor som oxfilé för en del malar.

                          Anubias, crypto, jättevallesneria har funkat här med ancistrus.
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • gizmogirl
                            • August 2006
                            • 2214

                            #14
                            Har också skippat svärdsplantor i mitt kar för att ancistusarna åt upp de de var inte vackra efter deras framfart

                            Kommentar

                            • Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kensa
                              hos mig struntade de fullständigt i all annan mat så länge det fanns en svärdsplanta i karet.
                              de började med att tugga i sig plantran, sedan åt de vanlig mat.
                              tydligen är svärdsplantor som oxfilé för en del malar.
                              Anubias, crypto, jättevallesneria har funkat här med ancistrus.
                              Ha ha ha.... Snacka om dyrt godis....

                              Men jag vidhåller att det är ett känslomässigt och ekonomiskt smart drag att prova med olika växter och sedan välja ut dem som fungerar hemma hos en och bygga upp växtkaret efter det.. Inte köpa en massa växter som sedan aldrig trivs hos en och man blir jätteledsen och tröttnar till slut och plånboken tröttnar...
                              Ha dé bäst... Tina

                              Kommentar

                              Arbetssätt...