Lite olika sorters alger, skulle behöva lite hjälp...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PlatyYngel
    • January 2006
    • 1105

    Lite olika sorters alger, skulle behöva lite hjälp...

    Jag skulle behöva lite hjälp av er kunnigare med mitt algproblem...

    Dom jag har mest problem med är tofsalger. Dom finns inte i överflöd men med jämna mellanrum på glas, rötter och växtkanter, ja ni vet väl vart dom brukar vara...

    Även små små gröna prickar dyker upp på rutorna, dom syns svagt och är relativt lätta att få bort.

    Cyano, inte ett problem egentligen... Men dett finns jätte jättelite nere i kanten på gruset och det har varit så i över en månad och växer inte (som tur är), men det känns som en tickande bomb...

    Alla dessa finns i mitt 200L akvarium.
    Har däri en fluval 4+ och den inbyggda pumpen som inte är lika stark som fluvalen, en temp på strax över 28 grader, ganska mkt växter (jättevallesneria) och tyvärr lite mkt fisk... Har inga andra mätvärden tyvärr.

    Vad tror ni jag kan göra för att minska algerna?'
    Tack på förhand Marcus
    / Marcus
  • alg_oa1
    • May 2007
    • 473

    #2
    Har också lite cyano på glasrutan inunder gruset har haft det där jätte länge, behövs det som sagt tas bort? Och i sådanna fall hur?
    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

    Kommentar

    • Mick13
      • May 2008
      • 1796

      #3
      Att täcka karet tre dagar är en vanlig lösning, sedan mer växter och mekaniska rensning av tofs alger dvs. plocka med händerna.
      In vino veritas, in aqua sanitas

      Kommentar

      • PlatyYngel
        • January 2006
        • 1105

        #4
        Men jag har en del växter däri, dom komme rväl ta skda av att vara i mörker i 3 dygn?

        Har läst på några ställen att det skulle ha att göra med svängningar av CO2-halten, stämmer det då?
        / Marcus

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #5
          Dels kan det vara näringsbrist för växterna. Sedan har jag märkt att för mycket mulm och sådant i filtret eller gruset triggar algerna. Men näring + rensning av alger och mulm + Easy Carbo kan sätta stopp för dem efter bara några veckor.
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          Arbetssätt...