Brunalger (kiselager?) & oljig vattenyta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eme
    • September 2008
    • 10

    Brunalger (kiselager?) & oljig vattenyta

    Hej!

    Jag har sen två veckor tillbaka startat upp ett 180l juwel akvarium. Nästan redan från början blev vattenytan oljig, som idag än består. För en vecka sedan (alltså en vecka efter att akvariet varit igång) köpte jag 15 rödmanteltetror och en liten räka. De mår prima och verkar inte påverkas av ytan, men hur får man bort den? Vill inte byta för mycket vatten i ett nystartat akvarium, har endast bytt cirka 10liter. Men självklart vart det ingen förändring.

    Sen har brunalger tagit över växter och sand (engelsk sjösten), samt en del på glaset.

    Köpte därför en mal igår. Får se om något händer men finns det några andra tips, för att få bort algerna samt den oljiga ytan?

    Mvh/Emelie
  • Linapina
    • July 2008
    • 595

    #2
    En fråga, har du handkräm på dig? Då kan det bli en oljig yta på vattnet, så om du smörjer dig under dagen med kräm, tänk på att skölja händerna och torka bort det innan du sätter ned händerna. Det är vad jag kan komma på som ger en oljig yta. Vet dessvärre inget om algerna...

    Du skulle kunna köpa algätare. Jag har lite olika i mitt akvarium men jag är jätteförtjust i äppelsnäckorna som städer fint! Det är en förebyggande lösning i alla fall.

    Kommentar

    • eme
      • September 2008
      • 10

      #3
      Jag brukar inte använda handkräm och sköljer först händerna med kallt vatten innan jag sätter ned händerna i akvariet. Äppelsnäckor låter intressant det ska jag kolla vidare om! Tack för svar iaf!

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Det kan mycket väl vara kiselalger (det du kallar brunalger) som ligger även på ytan.
        Just kiselalger brukar ha en egenhet att komma i nystartade kar, men brukar försvinna utan särskillda åtgärder efter att karet "kommit igång".

        Om man bara vill ha bort ythinnan rent estetiskt så funkar det att rikta utblås från pump/filter så att vattenstrålen bryter ytan.
        Har man inte möjlighet att rikta utblåset så sätt pumpen/filtret så högt upp som möjligt. Hjälper det ändå inte så kan man, om den möjligheten finns, koppla på en luftslang på pumpens venturi. De små luftbubblorna hjälper till att bryta vatten ytan.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Mick13
          • May 2008
          • 1796

          #5
          Posthornssnäckor och ancistrus är bra på att tugga i sig kiselalger, det rä ingen panik med lite alger det är som heek säger när karet kommit i balans så konkureras dom ut.
          In vino veritas, in aqua sanitas

          Kommentar

          • eme
            • September 2008
            • 10

            #6
            Ok, tack för svar om "kiselalger" ska nog bara vänta som ni säger ev. köpa en till ancistrus. Den oljiga vettenyan däremot stör mig. igår provad jag med tidningspapper (på ytan), efter några byten så såg allt bra ut igen, tills imorse då var ytan oljig igen. hmm?

            Jag funderar nu på om jag ska städa akvariet för första gången, de kanske är lite tidigt? För idag har det precis gått två veckor. Jag tänkte byta cirka 30% av vattnet och använda en slammsug så stenarna blir fräscha igen och ev. den oljiga vattenytan försvinner. Vad tycker ni, bör jag vänta med vattenbytet?

            Kommentar

            • TelgeFoto
              • January 2007
              • 68

              #7
              Det bästa medlet mot alger är enligt mig växter. Massor med kraftiga, snabbväxande växter och så mycket ljus som möjligt (elektriskt alltså, inte solljus). Ganska dyr lösning men mycket vacker. Och fiskarna stortrivs. Snäckor är också allmänt nyttiga; äter en del alger men framförallt dött växtmaterial och överblivet foder. Mitt generalrecept för fungerande akvarier: Mycket vatten, växter och ljus - lite fiskar och matning.

              Kommentar

              Arbetssätt...