lösa co2 i ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rick
    • April 2005
    • 1012

    lösa co2 i ytterfilter

    Har sedan ett par månader kört co2. Den reaktorn jag har kört med har klarat uppgiften ganska så bra men visst blir det restgas.
    Nu har jag stoppat in min co2slang i insuget till ytterfiltret.

    Mitt ytterfilter består av

    biobollar
    filtermatta
    makaroner.

    biobollar och makaroner förstår jag fungerar mkt bra tillsammans med co2.. Men hur är det med filtermatta? kommer gasen att gå igenom denna?

    Jag vill ju få ut så mkt som möjligt av min gas.
    / Rickard
  • Bluesman
    • August 2008
    • 177

    #2
    Ingen aning...men en intressant fråga då jag kör likadant sedan några veckor tillbaka.

    / Göran

    Kommentar

    • rick
      • April 2005
      • 1012

      #3
      Så kom igen nu defdac och Heeke och alla ni som är Proffs på detta ämne
      / Rickard

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Alla former av filtermatta (skumplast, vadd, strumpa etc) brukar funka ganska dåligt om du ska lösa upp gas. Risken blir för stor att det blir en stor CO2-bubbla som stoppar upp flödet.

        Jag körde iofs stora skumplastmattor i min Fluval 404 en gång i tiden, men där står mattorna vertikalt i filtret så risken för gasansamling var inte lika stor som i tex Eheimfiltret jag kör nu där filtermattorna ligger horizontellt.

        Mattor är mest syreslukande gjyttjesamlare i växtakvarier som i stor utsträckning kan lita till växterna för att ta upp kväveföreningar. Man har ju dessutom alltid ganska bra nitrifikation på keramiken.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • rick
          • April 2005
          • 1012

          #5
          Tack för svaret. Jag har inte märkt någon flödesförsämring och inte heller någon stor bubbla som kommit som en raket ur filtret men man står ju inte och kikar 24/7 heller. Så för att vara på den säkra sidan tar jag nog ur det och slänger i lite mer keramik. Det kan nog ingen fisk dö av.
          / Rickard

          Kommentar

          Arbetssätt...