Vattennivåreglerare + Autogödare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    Vattennivåreglerare + Autogödare?

    Jag fick en idé precis just nyss.

    När man kör öppet växtakvarium med ganska mycket ljus så får man en ganska rejäl vattenavdunstning. På en vecka har vattennivån sänkts runt 3-4 cm i min 60-litrare. Det motsvarar ungefär 6-10 liter vatten.

    Borde man inte kunna förbereda en dunk med surt vatten + några fulldoser PMDD och sedan sätta dunken i nivå med vattenytan på akvariet och sätta en hävert mellan dunken och akvariet?

    Allteftersom vattnet dunstar så får man en långsam vandring av vätska från dunken till akvariet.

    Eller kommer diffusionen se till att näringsnivåerna jämnas ut direkt mellan dunken och akvariet?
    http://www.defblog.se
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    vad hjälper det, då skall du bara fylla på dunken ist med surt vatten och med ngr doser..

    bättre att fortsätta som du gör.. har du bättre koll på allt =O))
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Jämför med sk akvariebroar som förbinder två akvarier: http://www.bio-elite.com/images/wb2tank.jpg

      Du kan ha insuget på ytterfiltret i ena akvariet och utblåset i andra akvariet och bron/häverten kommer hålla vattennivåerna jämna i båda akvarierna.

      Gammalt beprövat trick som även används för att kunna ha en sump, fast då kör man via en hang on back overflow box. I mitt fall skulle gödningsdunken vara overflow-boxen skulle man kanske kunna säga.

      Så det är inte hävertmekaniken jag frågar om. Den funkar.

      Det är diffusionen som är mer intressant. Dvs om man kommer få en automatiskt utjämning av saltnivåerna mellan gödningsdunken och akvariet trots att det inte är något flöde mellan dom. Jämför osmos.

      Ungefär på samma sätt som att om ett rum är rökfyllt och man bara har en liten kanal till ett annat rum så kommer diffusionen göra att båda rummen blir lika rökfyllda.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Jag tänkte fel, Lasse på saltvattensguiden påpekade att jag bara kommer få en långsammare vattennivåförändring pga den större totala volymen.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Ja, för att hålla en konstant vattennivå så behövs en pump av något slag. Men iden att mha en nivåvakt fylla karet med PMDD doserat vatten (vilket får trimmas in i rätt nivåer) är väl inte så tokig.
          Frågan är bara hur mycket avdunstningen varierar över tid, peroende på temperatur och ev. andra faktorer.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            • April 2002
            • 1103

            #6
            Inte vad du frågar efter, men relaterat:

            Jag har i saltvattenssammanhang sett en lösning för att hålla en konstant vattennivå helt utan elektronik eller mekanik.

            Fyll en tät behållare med vatten (tex en dunk). Denna sätter du ovan vattenytan. från dunkens botten (eller lock om den står upp och ner) går två slangar ner i akvarievattnet. En tunn, som mynnar i den nivå du vill akvarievattnet ska vara. Den andra, lite grövre mynnar längre ner under vattenytan.

            Eftersom dunken är tät kan inget vatten rinna ner från dunken till akvariet så länge den tunna slangens mynning är under vattenytan. När vattenytan sjunker pga avdustning kommer denna tunna slangens mynning att suga in luft och motsvarande mängd vatten rinna ner i akvariet genom den tjockare slangen - tills dess att den tunna slangen åter är under vattenytan.

            I det system jag läste om användes detta för att hålla konstant salthalt genom att ersätta avdunstat vatten med sötvatten. Diffusionsproblematiken blir kanske extra liten i detta fall eftersom sötvatten är lättare än saltvattten.
            Malmö Akvarieförening
            no hope, no harm, just another false alarm

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Ah, naturligtvis. Den varianten tänkte jag inte på. Frågan kvarstår dock vilket som är lättast, få en helt tät behållare eller elektronik/mekanik som fungerar utan avbrott.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Ja den lösningen låter mer som något i den stilen jag tänkt även om diffusionen fortfarande kan vara ett problem.

                Det borde vara enkelt att testa med karamellfärg i dunken ovanför ett temporärt akvarium/behållare och kolla om det "läcker" färg.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                Arbetssätt...