recept på mäsk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mackahony
    • December 2007
    • 18

    recept på mäsk

    skulle villja ha bra recept på mäsk och hur man blandar det.
    vet ju att det ska vatten socker jäst
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Det finns väl rätt många trådar om detta redan, men ok det går fortare för mig att skriva hur jag gör än att hänvisa till andra trådar.

    5l vatten
    5dl socker
    2msk välling/torrmjölk/protein-pulver (kör just nu Gyllenmust)
    1-2krm torrjäst.

    Jag kör 2st dunkar som jag byter växelvis varjevecka. Dvs varje enskild dunk får jäsa i 2 veckor.
    Karet mit är på 450l
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Hade inte tillräckligt med socker hemma för en 10liters sats så jag blandadesocker/syltsocker 50/50, blev en tjock mäsk..

      Syltsocker innehåller bla pektin, kör den som vanligt i vinsatshinken och den började bubbla inom bara några minuter med en sansad bubbeltakt på 2 bubblor per sekund, nackdelen med att köra i vinhinken är att det tar ett tag innan all vanlig luft som blir kvar i hinken dragits ut, återkommer senare i frågan hurvida syltsocker är användbart..
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Professor Fjortis
        • September 2008
        • 1

        #4
        Ursprungligen postat av heeke
        [...]
        2msk välling/torrmjölk/protein-pulver (kör just nu Gyllenmust)
        [...]
        Vilken funktion har denna ingrediens? Går det inte ganska bra utan?

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Sockret är bara en kolkälla till jästsvamparna, för att överleva längre behöver dom även "mat"/proteiner. Det är där välling/torrmjölk/proteinpulver kommer in.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Matsviper
            • January 2008
            • 53

            #6
            Använd gärna lite av den gamla bottensatsen till nästa sats för det finns alltid några levande jästceller kvar.Dom som har överlevt är "starka" och klarar oftast jäsning till något högre alkohalt.Med tiden kan man få en jästkultur som klarar att jäsa mer socker,dvs man behöver inte byta dunkar lika ofta.Har själv gjort detta och jäser med lätthet 1,7dl socker/liter vatten med en alkohalt på uppemot 16%.Detta gör att jag kan vänta med att byta dunkar till 16-17 dagars mellanrum,Man får också tillsätta något mer protein för att hålla jästackten till en lagom nivå.Proteinet gör att man får en långsammare men jämnare jäsning och inte en "turbo jäsning"som vissa andra kanske skulle föredra.Man kan även köpa en jästkultur i vissa butiker som klarar högre alkohalt än vanlig jäst,men det är ju roligt att få fram sin egen kultur.Jäst är en överlevare utan dess like.Det går att använda en REN träpinne och röra runt i sörjan som jäser och vid nästa sats tar man pinnen och rör med den i sörjan så startar jäsprosessen igen.Tar då nogot längre tid innan jäsningen kommer igång men värt att pröva om man är road av jäsning.Detta är ett gamalt beprövat sätt som används även nu,framför allt vid framtagning av Trappistenöl i gamla kloster.Dom har inte använt någon ny jästkultur på flera hundra år.De du!

            Kommentar

            Arbetssätt...