Cyano igen - PANIK!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    Cyano igen - PANIK!

    NEJ, nu har jag hittat lite ny cyano i karet!

    Karet ifråga, 200L, är en f.d cyanosoppa som omstartats till lowtech, All info om akvariets innehåll + bilder finns i första inlägget i denna tråd:


    Idag har det varit igång i en vecka sedan omstarten och nästan alla växter har börjat ta fart och ser välmående ut. Har runt 30-40ppm nitrat just nu.

    Som det är nu är det väldigt lite cyano, täcker ett blad på en växt och sedan har jag sett att det börjar komma på botten.

    Jag vill verkligen inte få någon ny cyanosoppa,
    Vad ska jag göra för att få bort cyanon helt?
    Vad kan vara fel då cyanon dykt upp?


    Tacksam för ALLA svar - gärna snabba!
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Om växterna har tagit fart är det förmodligen ingen jättefara.

    Men vill du vara på den säkra sidan kanske det är läge för en liten GeneralTonic-kur?
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Solid
      • August 2007
      • 734

      #3
      Ursprungligen postat av defdac
      Om växterna har tagit fart är det förmodligen ingen jättefara.

      Men vill du vara på den säkra sidan kanske det är läge för en liten GeneralTonic-kur?
      Jag vill vara på den säkra sidan

      Hur påverkar det resten i karet, har för mig att det dödar de nyttiga bakterierna också?

      Kommentar

      • ivanelvis
        • February 2004
        • 408

        #4
        min java mossa och någon annan mossa (vet ej namnet) tog lite stryk av General tonic men det va det värt för cyanon dog, och nu är mossorna på bättringsvägen igen =)
        hemsida
        http://hem.bredband.net/b734176/

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Hur påverkar det resten i karet, har för mig att det dödar de nyttiga bakterierna också?
          Har du glada växter är bakterierna inte lika viktiga.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #6
            Håller med DefDac. Är växterna glada så är man helt klart på rätt spår för att bli av med cyanobakterierna.

            Märker man att de sprider sig mer och mer kan man ju alltid köra en kur/mörkläggning, men jag tror att många får panik lite för tidigt. Min erfarenhet är att cyano kan dyka upp på några små fläckar på detta sätt, för att sedan försvinna lika snabbt som de kom, om man bara har lite is i magen och ser till att växterna får vad de behöver.

            Kommentar

            • Solid
              • August 2007
              • 734

              #7
              Ursprungligen postat av LoGeek
              Håller med DefDac. Är växterna glada så är man helt klart på rätt spår för att bli av med cyanobakterierna.

              Märker man att de sprider sig mer och mer kan man ju alltid köra en kur/mörkläggning, men jag tror att många får panik lite för tidigt. Min erfarenhet är att cyano kan dyka upp på några små fläckar på detta sätt, för att sedan försvinna lika snabbt som de kom, om man bara har lite is i magen och ser till att växterna får vad de behöver.
              Okej. Det började nämligen likadant när jag startade karet i början av året (ej lowtech), med en liten fläck på en växt jag köpte. Den försvann men nya fläckar dök upp (små), och efter ett tag så tog cyanon fart å det blev inte bra igen... Kanske hade gått annorlunda om inte mitt filter lagt av, och jag inte glömt något vattenbyte, vilket inträffade några veckor efter starten. Är inte säker, men jag tror det var i samband med det cyanon blev gladare.

              Jag vill helst inte riskera att det händer igen...

              Kommentar

              • jarinen
                • February 2003
                • 801

                #8
                Hej,

                själv hade jag cyanoproblem å det grövsta för ett par år sedan. Min helt ovetenskapliga erfarenhet säger att när man får cyano (plötsligt) beror på att den biologiska filtreringen gått ner ordentligt i det kar som drabbats. Själv gjorde jag bara rent ytterfiltret och sen var de ej mer, de försvann som ett brev på posten. Likaså förknippar jag också värme med nämnda farsot, då jag aldrig haft cyano i kar med temp under 26c.

                Varma kar med samtidig bra syresättning är enligt mig bra förutsättningar för cyano. Även viss övergödning. Som sagt, helt ovetenskapligt, bara erfarenheter.


                Mvh Jari

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  #9
                  "Undergödda" akvarium kan också få problem med cyano. Cyano är inget tecken på övergödning.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Min helt ovetenskapliga erfarenhet säger att när man får cyano (plötsligt) beror på att den biologiska filtreringen gått ner ordentligt i det kar som drabbats.
                    "Undergödda" akvarium kan också få problem med cyano. Cyano är inget tecken på övergödning.
                    Dessa två argument går inte mot varandra och båda påståenden stämmer.

                    Har man väldigt låg nitrathalt, eller egentligen kvävehalt generellt, och man samtidigt får problem med en ammoniumspik t ex pga att den biologiska filtreringen går ner sig eller växterna strejkar och inte tar upp något ammonium så får man ofta Cyano.

                    Dvs låg kvävehalt + syredipp + ammoniumknäpp brukar leda till Cyano.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      #11
                      Ja helt rätt DefDac. Men menar du verkligen syredipp och inte syretopp?

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Jupp jag menar syredipp, alltså att syrenivåerna går ner.

                        Dom brukar göra det när man tex låter mat ligga och ruttna som i sin tur skapar en massa kväveföreningar som ett ledset filter inte klarar att ta hand om. Man får även lägre syrenivåer ju mer mulm/gyttja man låter filter samla på sig.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          #13
                          Okej, och det gynnar alltså cyanobakterien... Härligt när man lär sig nya saker!

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Om man ska vara lite petig så verkar låga nitratnivåer "gynna" Cyano på så sätt att dom klarar låga kvävenivåer. Dvs dom "gynnas" inte, men har dom bästa förutsättningarna för att överleva under sådana förhållanden.

                            Syredipp+Ammoniumknäpp har inte så mycket med att "gynna" alger att göra, det verkar mest vara en trigger som algerna ser som signal att det inte finns någon konkurrens. Låga syrenivåer och höga ammoniumnivåer tyder ju på att det inte finns några andra växter/alger i närheten som suger upp den lättillgängliga kvävekällan.

                            Skulle du dock hålla stabilt låga syrenivåer och stabilt höga ammoniumnivåer (svårt och farligt) så skulle du förmodligen kunna köra ett algfritt akvarium eftersom det verkar vara just förändringarna i syre/ammoniumnivåerna som algerna triggar på.

                            Anledningen att jag vill förtydliga är att alger alltid har väldigt gynnsamma förhållanden i våra akvarier. Det går inte ens teoeretiskt att "svälta" ihjäl alger ens när man har fullproppat med växter. Växterna dör långt innan algerna om man skulle försöka sänka näringsnivåerna så mycket.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              #15
                              I see. Bra förklarat.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...