lite cyano

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zwitta
    • October 2006
    • 406

    lite cyano

    Såg en liten fläck cyano i mitt omstartade akvarium och tog bort den.
    Att mörklägga akvariet ska ju ta död på dem men hur reagerar andra växter på det? Har mest hornsärv och javamossa i karet.
    Läste också att blackmolly äter cyano men är det sant eller en myt?
    Ska jag byta vatten oftare eller tvärt om byta vatten mer sällan?
    Och ska jag dra ner på växtnäringen och mata mindre?
    Har 16 fiskar+ små yngel.
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Dina växter klarar nog av en mörkläggning under några dagar. Det är viktigt att det är TOTALT mörkt i akvariet om du ska bli av med alla cyanobakterier.

    Ja ibland tuggar BlackMollys i sig lite cyano, men om du avser att bekämpa dina cyanobakterier med hjälp av dem så är de nog till föga hjälp.

    Cyano klarar av otroligt låga näringsnivåer, så att dra ner på växtnäringen av den orsaken lär inte hjälpa.

    Det behöver inte vara fel på dina vattenbyten. Cyanobakterier kan leva i rent kranvatten om de så måste.

    Oftast när jag haft cyano så har de ganska fort försvunnit (har en tendens att själva rätta till obalansen som orsakat dem). Men blir det illa så är den effektivaste metoden helt klart en total mörkläggning. Om du använder PMDD så öka gärna doseringen av KNO3 efter mörkläggningen.

    Kommentar

    • Zwitta
      • October 2006
      • 406

      #3
      Så ska jag mörklägga redan nu? Använder inte PMDD utan någon flytande näring jag köpte i djuraffären.
      Och under mörkläggningen ska jag titta in ibland bara för att se till så att växterna inte håller på att dö?

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #4
        Om dina växter växer och mår bra, och det endast rör sig om någon liten fläck med cyano så skulle inte jag ha mörklagt akvariet.

        Ta loss de fläckar med cyano du ser och stoppa ner dem i gruset (ta ej ut dem ur akvariet). Om några dagar kan plågan vara över.

        Men blir det bara betydligt värre och värre så är problemet allvarligare och då kan du börja fundera över mer kraftfulla åtgärder.

        Kommentar

        • Midde
          • August 2008
          • 250

          #5
          Jag har fått lära mig att cyanobakterier gynnas av övergödning och värme.
          Det är fult att inte ha akvarium

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #6
            Alla obalanser och svängningar som är till växternas nackdel är till algernas fördel.

            Men att säga att cyano skulle vara ett tecken på övergödning eller för varmt vatten är missvisande.

            Cyanobakterier kan dyka upp i akvarium med mycket rent vatten och med låga näringsnivåer.

            Kommentar

            • Zwitta
              • October 2006
              • 406

              #7
              Var bara en fläck ca 1cm*1cm. Så jag ska mata mindre och vända ner de i gruset men blir det för mycket så mörklägger jag?
              Men om jag mörklägger redan nu kanske jag tar död på dem innan de sprider sig?

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                #8
                För att återkoppla till detta om övergödning:

                Jag skulle gå så långt att säga att cyanobakterierna får man när man har "för bra" vattenkvalitet. Du nämnde ju också att ditt akvarium var nyligen omstartat.

                När man har rent vatten och låga kvävenivåer är cyano egentligen den enda alg (egentligen bakterie) som kan överleva.

                Satsa på att få växterna att må bra så kanske de kan konkurrera ut cyanon om ljuset.

                Visst kan du mörklägga om du vill, men en sådan liten fläck som du nämner behöver inte orsaka något cyanoutbrott. Jag har också haft lite cyano i nystartade akvarium som sedan försvunnit efter några dagar.

                Kommentar

                • Zwitta
                  • October 2006
                  • 406

                  #9
                  Har en slags ljusgrön gräsaktig alg också som satt sig på stenar och rötter men den gillar jag. Och ett fåtal bruna toftalger på rutan. Hornsärven växer väldigt fort och täcker halva akvariet redan. Nyper av topparna var 3dje dag eller så och planterar vidare så hela karet kommer nog ha hornsärv senare.

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    #10
                    Hur ofta byter du vatten och hur mycket?

                    Kommentar

                    • Zwitta
                      • October 2006
                      • 406

                      #11
                      Byter runt 50l i veckan.

                      Kommentar

                      • LoGeek
                        • September 2008
                        • 1651

                        #12
                        Okej, men hur stort är akvariet då?

                        Kommentar

                        • Zwitta
                          • October 2006
                          • 406

                          #13
                          325l. Så det är ca 300l vatten i.

                          Kommentar

                          • Zwitta
                            • October 2006
                            • 406

                            #14
                            Ser inte till något mer så förhoppningsvis vart jag av med dem.

                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              #15
                              Japp, det blir ofta så om växterna har det bra och får stabila förhållanden. Hopas de håller sig borta nu.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...