Reflektorer eller inte till växtkar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Triggerhappy
    • April 2007
    • 377

    Reflektorer eller inte till växtkar?

    hej jag tänkte starta ett kar med bara växter till att börja med, är för trött på att det bara blir stjälkar kvar i karen så fort fiskarna får syn på plantorna.
    (har olika malawi ciklider, malar och prakt botia.)

    karet är ett 54L och armaturen är en 2 x 20w.

    vad ska jag använda för lysrör? har ett aqua-glow, flora-glow och power-glow.

    och skulle det vara bra eller bli för starkt med reflektorer?




    Finns det något ställe i närheten eller norr om göteborg där man kan köpa kräftor? någon som odlar kanske ?
    Lyssna inte på mig
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Ursprungligen postat av Triggerhappy
    hej jag tänkte starta ett kar med bara växter till att börja med, är för trött på att det bara blir stjälkar kvar i karen så fort fiskarna får syn på plantorna.
    (har olika malawi ciklider, malar och prakt botia.)

    karet är ett 54L och armaturen är en 2 x 20w.

    vad ska jag använda för lysrör? har ett aqua-glow, flora-glow och power-glow.

    och skulle det vara bra eller bli för starkt med reflektorer?




    Finns det något ställe i närheten eller norr om göteborg där man kan köpa kräftor? någon som odlar kanske ?
    Reflektorer är en mycket bra investering och oavsett hur bra dessa är så kommer ljusstyrkan ändå att vara väldigt mycket svagare än vad det naturliga ljuset är. Så det blir inte för starkt.

    Kräftfrågan hör inte hemma i denna kategori
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Triggerhappy
      • April 2007
      • 377

      #3
      Förlåt! jag ska försöka hålla mig till rätt del av forumet och topic =)


      Vilket av nämnda lysrör kan vara att rekommendera för växternas skull ?
      Lyssna inte på mig

      Kommentar

      • Guest

        #4
        De tre rören är alla bra för växterna.
        Själv hade jag kört med aqua o powerglo.
        Och givetvis med reflektorer...

        Kommentar

        • Triggerhappy
          • April 2007
          • 377

          #5
          Var på en akvarieaffär och skulle köpa en extra reflektor idag, men gubben i affären (som hållt på med fiskar hela sitt liv) påstod att det var bortkastade pengar.
          Han hade experimenterat en hel del med reflektorer och hade tex kört 2 identiska kar brevid varan, ett med och ett utan reflektorer och det var för de första ingen synbar skillnad och inte heller växterna verkade bry sig enligt honom.

          Nu kör jag med reflektor i alla fall mest för att jag ändå tror att det kan göra någon skillnad, på förpackningen står det ju 100% mer ljus?
          Men det är märkligt att han som säljer den talar emot sina egna varor?


          vad är folks allmäna uppfattning om reflektorer här på zoopet?
          Lyssna inte på mig

          Kommentar

          • wheete
            • February 2006
            • 65

            #6
            Det beror på vilken reflektor du köpte, typ osv. Men i regel brukar man säga att en standard reflektor ger ungefär 60% mer ljus än inget alls. Om du redan hade matt-vit färg och byter till reflektor så får du c:a 50% mer ljus. Jag mätte hos mig, och kunde bevisa c:a 30% mer ljus i snitt. Vilket jag tycker är jätte bra.

            Kommentar

            • Triggerhappy
              • April 2007
              • 377

              #7
              Okej, ja det låter mer troligt än ingen ljusförändring alls.


              Nu går jag lite off topic men håller mig ändå till diskussionen, han snackade om något test chalmers hade gjort på olika lysrör men jag hittar inget på det när jag söker. Så om någon sett något får ni jättegärna länka!
              Det skulle inte finnas många lysrör som var "okej" enligt dom var det bara aqua-glow och 2-3st till, dom flesta andra lös dåligt, hade fel ljus eller tappade 60% av kraften redan efter några månader. Skulle vara intressant att läsa testet om något sådant existerar.
              Lyssna inte på mig

              Kommentar

              • wheete
                • February 2006
                • 65

                #8
                Ursprungligen postat av Triggerhappy
                Okej, ja det låter mer troligt än ingen ljusförändring alls.


                Nu går jag lite off topic men håller mig ändå till diskussionen, han snackade om något test chalmers hade gjort på olika lysrör men jag hittar inget på det när jag söker. Så om någon sett något får ni jättegärna länka!
                Det skulle inte finnas många lysrör som var "okej" enligt dom var det bara aqua-glow och 2-3st till, dom flesta andra lös dåligt, hade fel ljus eller tappade 60% av kraften redan efter några månader. Skulle vara intressant att läsa testet om något sådant existerar.
                Jag skulle personligen rekommendera: Aquarelle, Aquastar eller Triton, de tappar bara 10% av sin lyskraft under sin livstid. Jag har haft ett Aquastar rör i 3 år och den lyser lika bra idag som när jag köpte den. Men ta inte mitt ord för det. Gör gärna lite research på rör om du vill!

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Av egen erfarenhet kan jag säga att t.o.m vanliga juwel reflektorer gör en förbaskat bra nytta, man ser en markant skillnad på tillväxten och man klarar att hålla betydligt mer ljuskrävande växtarter När det gäller rör så har jag testat en del olika och aquarelle tycker jag är en av de bästa och de triggar fotosyntesen bra!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Passat
                    • February 2008
                    • 611

                    #10
                    Jag håller med ovanstående. Jag har aquarelle lysrör och juwelreflektor och det märktes stor skillnad på växterna när jag bytte till dessa.
                    240L SA
                    70L
                    54L

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2876

                      #11
                      Kan bara hålla med Passat. Reflektorer gör stor skillnad och aquarelle är optimerat för växtakvarium.

                      Kommentar

                      • Triggerhappy
                        • April 2007
                        • 377

                        #12
                        låter schysst.

                        men kan det bli för mycket också? 2x20w med refektorer på ett 54liters kar? (rören sitter en bit ovanför och inte direkt på karet som dom gör på en vanlig ramp)

                        det blir ju 0,74 w / liter. men som sagt det får nog va lite kraftigare när avståndet till rören blir längre eller?
                        än så länge efter en vecka i nystartat kar är växterna gröna och fina!

                        hur märker jag om dom får för mycket ljus i så fall ?
                        Lyssna inte på mig

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Ju mindre akvariet är desto större yta måste watten täcka relativt sett volymen.

                          Det är därför det krävs fler watt/liter i små akvarier jämfört med stora. Jag kör 2x24 full reflekterade T5 Aquarelle-watt en bit ovanför 60 liter och det funkar fint. Då klarar jag de svåraste växterna. Förutsatt CO2 och PMDD såklart.

                          Du kan inte få för mycket ljusinstensitet över ett akvarium. Jämfört med solen är 1 watt/liter skugga.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • MattiasL
                            • September 2006
                            • 1479

                            #14
                            Köp reflektor, det gjorde stor skillnad för mina kar.
                            Qui audet adipiscitur!

                            Kommentar

                            • Snubben
                              • August 2007
                              • 11

                              #15
                              defdac , hade det varit helt ok att ha den ljusmängd du pratade om över ditt 60 liters
                              även om du var utan co2 men med pmdd.
                              Kan det inte bli nå algproblem lr så ?
                              Tycker att jag har läst nått sånt..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...