Ni med malar och växter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jemmba
    • January 2008
    • 432

    Ni med malar och växter.

    Hej.undrar om det fins några särskilda växter som malarna inte äter upp?
    har prövat med lite grövre växter utan någott bra resultat.
    jag har L001,golden nugget samt ancistrus.
    Senast redigerad av Jemmba; 05 September 2008, 01:33. Anledning: stavning
    När solen går upp betyder det mörker för nån annan.
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Javaormbunkar sår emot rätt bra, skaffa en kraftig svärdsplanta som du planterar i ett av akvariets bakre hörn så håller dom sig där och mumsar..

    Prioritering

    1# Högre och lägre djur.
    2# Växter.
    3# Inredning och utseendet på akvariet.
    4# Elräkningen.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Jag har en del malar i mina akvarium, och den enda sortens växter som inte funkar är olika sorters Echinodorus. Men det finns ganska bra alternativ till dessa som får vara ifred, tex Aponogeton.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Midde
        • August 2008
        • 250

        #4
        Jag har mest flytväxter och javaormbunkar - det funkar bra. Men man måste ju ge malarna tillräckligt med mat så att de inte ger sig på växterna.
        Det är fult att inte ha akvarium

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av MimmiH
          Jag har mest flytväxter och javaormbunkar - det funkar bra. Men man måste ju ge malarna tillräckligt med mat så att de inte ger sig på växterna.

          det är inte alltid det fungerar.

          jag har ett gäng malar som äter alla växter utom Windelöv, Anubias och hornsäv.

          Svärdsplantor tuggar dom isig som godis, vallesneria (alla varianter) är som fläskfilé, crypto är lite jobbigare för för dom, men de går ner.

          och det spelar ingen som helst roll hur mycket annan mat jag ger dom,
          de börjar med att tugga i sig maten, squasch, broccoli, potatis, algtabletter i alla former och märken, sedan ger dig sig på växterna, och sedan på rötterna.

          det som händer när jag har ätbara växter i karet, är att det blir drivor med skit i hörnen..........


          sedan finns det andra malar av samma art som aldrig ger sig på växter.

          men inte mina iaf..............(suckar lite)
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • BlueJ
            • January 2008
            • 261

            #6
            mina malar och de får brokoli eller gruka eller något annat det har funkar för mig utan problem men nu börjar vatten pesten flyta iväg så får se om de är på den eller vad det är för nöe med den
            The nicest person is nott always the winner

            Kommentar

            • alg_oa1
              • May 2007
              • 473

              #7
              Gav bort mina ancistrus och köpte Äppelsnäckor istället, mycket bättre....

              Mina Ancistrus gav sig på allt: Hygrophila, Javaormbunke, svärdsplantor, Cryptocoryne mm. Det såg bokstavligt talat ut som ett bombnedslag i karet
              Trots detta matade jag med Gurka ärtor osv.

              Enligt min åsikt hjälper det dåligt, malarna äter lika mycket på växterna iallafall...
              "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

              Kommentar

              • Jemmba
                • January 2008
                • 432

                #8
                Tack för svar på denna svårlösta fråga!
                ska pröva med några av ovan nämda växter och se hur det går.
                malarna är en självklarhet iaf i mitt akvarium,synd bara att det ska va så svårt att hålla växterna fina! växterna är ju en nästan lika självklar grej med akvarie!
                så trist e det
                Senast redigerad av Jemmba; 05 September 2008, 14:28. Anledning: stavning
                När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

                Kommentar

                • Linapina
                  • July 2008
                  • 595

                  #9
                  Oj, jag har 4 ancistrus och 6 pansarmalar, samt 9 slöjstjärtar och 7 äppelsnäckor, så mina växter borde vara väck, men det är de absolut inte...

                  Ge färskt grönfoder! Det gör jag. Verkar funka i det här lilla hemmet i alla fall

                  Jag ger dem räkmix som jag gör själv och även zuccini på pinne (skär skivor, delar i tårtbitar och trär på engångs grillpinnar, stiker ned pinnen i en rot eller nåt så den sitter).

                  Men jag ska inte säga för mkt, har bara haft akvarie ett par månader... Men än så länge är växterna kvar

                  Kommentar

                  • MagicFingers
                    • November 2003
                    • 3136

                    #10
                    plastväxter?
                    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                    Nunc Est Bibendum

                    Kommentar

                    • Jemmba
                      • January 2008
                      • 432

                      #11
                      börjar "nästan" tänka tanken
                      Men bara nästan!




                      Ursprungligen postat av MagicFingers
                      plastväxter?
                      När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

                      Kommentar

                      • Triggerhappy
                        • April 2007
                        • 377

                        #12
                        har lite samma problem, men dom är mest aktiva på natten så det är svårt att säga vem det är som biter.. praktbotiorna gör hål i det mesta också tror jag =/
                        Lyssna inte på mig

                        Kommentar

                        • NiXoN
                          • December 2003
                          • 2068

                          #13
                          Jag hade samma problem och vissa växter är helt enkelt för goda
                          Jag fann dock att skadorna minskade då jag stödmatade malarna lite mer, ingen perfekt lösning men de fungerar.
                          Jag kan för min del lägga in lotusen som en mindre populär matväxt(åtminstone i mitt kar).

                          //NiXoN

                          Kommentar

                          • heeke
                            • April 2003
                            • 5033

                            #14
                            Man får helt enkelt acceptera att vissa fiskar inte funkar med växter.
                            Varför har man dessa fiskar?

                            För att dom ska äta alger? Skaffa isf andra fiskar som äter alger utan att göra skada på växterna.

                            För att man vill ha just dessa fiskar? Skippa växterna isf.

                            Man vill ha både fiskarna och växterna? Skaffa två akvarium.
                            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              anubias verkar dock funka på de flesta malar.

                              håller sakta på att byta ut alla "ätbara" plantor mot just anubias.
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...