= växter + blästersand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaius
    • August 2004
    • 150

    = växter + blästersand

    Nästan alla mina växter har lagt på ett enormt krut sedan jag bytte till blästersand. T.o.m. den allt känsliga gallerbladsväxten, som jag tidigare aldrig har lyckats med, har växt extremt. Trots detta vill jag ge dem det lilla extra och undrar om lite tips angående växtnäring. Har tidigare haft en "CO2-anläggning" men det var för dyrt. Skulle helst vilja ha förslag på något som är effektivt och simpelt att använda.

    Mvh
    Sebastian
  • Guest

    #2
    PMDD och EC?

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #3
      mäsk är billigaste alternativet, nästa är easy carbo för co2 tillförsel sen är det inget som slår PMDD när det gäller själva näringen

      Kommentar

      • Zaius
        • August 2004
        • 150

        #4
        Okej, det var ett tag sedan jag startade detta ämne, men nu har jag skaffat både Easy Carbon och PMDD. Vet dock inte hur ofta jag ska tillsätta PMDD i mitt akvarium per vecka. Karet är på lite mer än 100l och jag tillsatte 11ml av alla lösningar (KN03, KH2PO4 och NutriSl) idag.
        Är det dessutom nödvändigt, nu när jag använder PMDD, att göra ett vattenbyte varje vecka? Blir det annars skadligt för fiskarna? Har tidigare kört på var tredje nämligen.
        Senast redigerad av Zaius; 07 May 2009, 18:30.

        Kommentar

        • Markus1984
          • November 2008
          • 2606

          #5
          Har du fisk i akvariet? ^^ Då bör du byta varje vecka
          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

          Kommentar

          • Skiren
            • December 2005
            • 749

            #6
            Du behöver inte byta vatten så ofta om du bara doserar 1gång i veckan. Det är egentligen bara aktuellt med 50% vattenbyte när du använder CO2(antar att det är de 50%iga vattenbytena du tänkte på).

            Har du tid så byt 30% varje vecka annars räcker det med varannan. Om du väljer varannan vecka så kan det räcka med PMDD då vid vattenbyte, om du inte börjar se näringsbrister.

            Hadé!
            http://skiren.blogspot.com

            Kommentar

            Arbetssätt...