Palm-mossa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mobster
    • June 2008
    • 506

    Palm-mossa

    Har hos min butik sett bilder i tidningar av palm-mossor som de där hette, mossor med stam så de såg ut som små palmer, är det någon som har någon aning om vad det är för något och isåfall kanske har bilder eller iaf ett latinskt namn? Affärsinnehavaren sa att det var rätt nytt inom akvaristiken och att de nog inte fanns i sverige än...och där de fanns var de nog riktigt dyra :P
  • starcastle
    • June 2008
    • 234

    #2
    Det lät läckert, du har ingen bild?
    Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
    Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Tja, det låter som om någon har kommit på något riktigt lukrativt. Palmmossa finns ute i den svenska naturen och ser precis ut som en liten palm.

      Den heter Climacium dendroides, artnamnet betyder litet träd. Den växer på översilade ängsmarker, stränder och i vissa fuktiga lövskogar. Den är Gästriklands landskapsmossa.
      Senast redigerad av Mumin; 03 September 2008, 09:57.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • Linapina
        • July 2008
        • 595

        #4
        Oooh, det låter verkligen lockande. Får googla efter bilder! Se om jag kan hitta några ute

        Mumin, vet du om de växer som ogräs eller?

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Nej, det tror jag inte direkt. Växtplatserna är ju inte de vanligaste biotoperna, men så länge man inte skövlar kan man nog ta ett par plantor. Kolla bara att det är okej med naturreservat och det köret.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • beerzon
            • May 2008
            • 877

            #6


            Shit dem var ganska fräcka ju

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Nånting för aquascapers som tröttnat på japanska trädgårdar, IBIZA AQUASCAPING HERE WE GO... Not!

              Men tätt planterad skulle det kunna bli en vackert upplyft matta..
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Mobster
                • June 2008
                • 506

                #8
                Då är ju frågan hur de klarar ett akvarium när det gäller temp och att alltid vara under vatten :P

                Kommentar

                • smurfmats
                  • February 2003
                  • 3538

                  #9
                  sen kan ju palmmossa vara ett populärnamn för något helt annat än "vår" palmmossa.
                  tråden om fjärilars lek!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ursprungligen postat av smurfmats
                    sen kan ju palmmossa vara ett populärnamn för något helt annat än "vår" palmmossa.
                    Om jag inte minns fel fanns det för ett par år sedan en stam som var konstgjord som det sedan växt fast javamossa på toppen, och detta kallades då för stammossa eller liknande.
                    Det kan vara ett liknande tilltag, eller en ny sorts mossa som kan vara ett kul inslag, men det får nog framtiden utvisa.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Mick13
                      • May 2008
                      • 1796

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Om jag inte minns fel fanns det för ett par år sedan en stam som var konstgjord som det sedan växt fast javamossa på toppen, och detta kallades då för stammossa eller liknande.
                      Det kan vara ett liknande tilltag, eller en ny sorts mossa som kan vara ett kul inslag, men det får nog framtiden utvisa.
                      För schövelen Ansjo nu vet jag hur jag vill plantera javamossa på en upprätt stående stam jag vill ha en palm i växtkaret jämte bilen som luftpumpen är kopplad till.
                      In vino veritas, in aqua sanitas

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mick13
                        För schövelen Ansjo nu vet jag hur jag vill plantera javamossa på en upprätt stående stam jag vill ha en palm i växtkaret jämte bilen som luftpumpen är kopplad till.
                        Se där ja, man kanske alltid hjälper någon!
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Mick13
                          • May 2008
                          • 1796

                          #13
                          Heh vill inte förstöra lacken på bilen så där av behöver den stå palmens skugga =)
                          In vino veritas, in aqua sanitas

                          Kommentar

                          • Mobster
                            • June 2008
                            • 506

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mumin
                            Tja, det låter som om någon har kommit på något riktigt lukrativt. Palmmossa finns ute i den svenska naturen och ser precis ut som en liten palm.

                            Den heter Climacium dendroides, artnamnet betyder litet träd. Den växer på översilade ängsmarker, stränder och i vissa fuktiga lövskogar. Den är Gästriklands landskapsmossa.


                            Du hade delvis rätt, frågade efter artikeln med dem och den C.Dendroides nämns där men den jag såg på bild var C.Japonicum



                            Verkade tydligen fungera bra i akvarium också fast verkar svår att få tag på

                            Kommentar

                            Arbetssätt...