flytväxt med förankring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matnil
    • October 2003
    • 464

    flytväxt med förankring

    Är lite inne på att skaffa någon flytväxt till mitt 720l kar. Har hängt upp rötter vid bakgrunden för att behålla botten fri till mina rockor och jag skulle vilja ha någon flytväxt vid rötterna. Men jag har ytavrinning och ganska stark cirkulation i karet så jag behöver kunna förankra flytväxterna vid rötterna på något sätt (gummiband, straps el fiskelina kanske?). Belysningen består av 2*80w t5 och 2*30w t8, växterna kommer hamnar i stort sett mitt under t5:orna så där är ganska bra med ljus.
    Vilka växter rekommenderas?

    Mvh
    Mattias
  • Matnil
    • October 2003
    • 464

    #2
    kan förresten följa upp med en fråga till...
    Har inte så mycket växter i mitt kar och p g a grävande/bökande fiskar kan jag inte det heller, men jag har lite javaormbunke och en anubias och vill alltså också ha lite flytväxter, ev lite mer växter att fästa på rötterna. Är det lönt att testa någon växtnäring eller är det dömt att misslyckas och leda till algproblem? Finns det något enkelt hyfsat komplett eller är det lika bra att ge sig på någonsorts budgetvariant av pmdd?

    Kommentar

    • Guest

      #3
      De flesta flytväxterna skulle gå om du fixar till så att de ligger någorlunda stilla. Enkel variant är att göra en ring med slang till luftpump och sätta i hop med en skarv lite större slang. Sen har du växterna i ringen och förankrar det ev, med en sugpropp och lina.
      Snyggast i lagom storlek tycker jag är Pistia stratiotes. De brukar man få gratis mot portokostnad med.

      Tropica (TMG) gör bra och enkel växtnäring, fast PMDD är den enda som är komplett. Fast pilligare, men man vänjer sig.

      Det finns ju många olika sorterrs Anubias och javaormbunkar.
      Sen har du ju även Bolbitis heudelotii som ett annat alternativ.

      Kommentar

      • Matnil
        • October 2003
        • 464

        #4
        hm, funderar lite på javamossa istället, kan kanske fungera bra?
        Köpte näring idag, blev Tropica, enkelt iallafall. Men ska jag fortsätta med näring blir det nog pmdd istället, bra mycket billigare. Men frågan är om det är värt besväret, risken är kanske att jag åker på alg-problem, karet matas ganska ordentligt och jag har inte så mycket växter.
        Blir nog till att skaffa lite mossa, ser riktigt fräckt ut på rötter!

        Kommentar

        Arbetssätt...