Hur länge på land ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Hur länge på land ?

    hur länge klarar sig växter på land egentligen ?

    en hel del av de växter vi har i våra kar står långa perioder utan vatten ute i det vilda.

    så....hur länge skulle exempelvis Anubias kunna vara ovanför vattenytan ?
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    När de väl fått övervattensblad klarar de sig väl i "all evighet" ovan ytan. Jag har en javaormbunke i en blomkruka som vuxit utan vatten i cirka ett år nu.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      hmmm...kanske en viss skillnad om man köper en anubias som står under vatten och lägger den på torra land.....
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Tänker du på hur länge dom klarar sig medans du rotar om i karet tex?
        Isf, linda in växterna i fuktigt/blött tidningspapper och stoppa ner i en plastpåse som du knyter igen. Då klarar sig växterna upp till en vecka.
        Klart dom blir lite skamfilade bla pga att dom inte får något ljus att tala om, men dom överlever iaf.

        Om du har väkter som kommer upp över ytan vid VB kan du med fördel läga lite plastfolie över dom så håller dom sig fuktiga i ett par timmar. Sparya dom rejält med vatten först bara.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av heeke
          Tänker du på hur länge dom klarar sig medans du rotar om i karet tex?
          Isf, linda in växterna i fuktigt/blött tidningspapper och stoppa ner i en plastpåse som du knyter igen. Då klarar sig växterna upp till en vecka.
          Klart dom blir lite skamfilade bla pga att dom inte får något ljus att tala om, men dom överlever iaf.

          Om du har väkter som kommer upp över ytan vid VB kan du med fördel läga lite plastfolie över dom så håller dom sig fuktiga i ett par timmar. Sparya dom rejält med vatten först bara.

          Klockrent svar.

          då skulle det med andra ord funka att ha dom i en plastpåse
          under 2-3 dagar medans man tömmer ett kar...silikonar lite...
          och sedan ner igen......perfekt !!!
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Jupp, men egen erfarenhet säger att det bästa är om man fuktar tidningspapper och lindar in dom i innan man lägger dom i en påse.

            Då håller sig hela växten garanterat blöt hela tiden.

            Jag har själv gjort på det sättet vid kar flytt osv. upp till drygt en vecka. Men som sagt efter en vecka är dom lite skamfilade, men så länge handlade det ju inte om för dig.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...