hur mkt ljus behövs??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Monily
    • October 2007
    • 29

    hur mkt ljus behövs??

    Hur mkt ljus behövs egentligen till ett 120-liters?
    Jag göder med PMDD och EC, men växterna tar sig inte ändå....de dör inte, men växer inte direkt mkt heller. Jag har en ljusramp med bara ett rör (som iofs är nytt) men det kanske inte är tillräckligt?? Skulle en ramp med två rör göra skillnad??
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    det beror nog väldigt mycket på vilken sorts växter du har.
    en del växer så långsamt att det ser ut som att de inte trivs.
    en del växter kräver oxå extremt mycket ljus för att trivas

    ett värde på 0,3-0,5watt / liter brukar fungera på de flesta växter.

    dvs i ett 120 liters.....36-60 watt rör.....ungefär....

    själv kör jag med cirka 0,22-0,25W/liter i mina, men så har jag i princip bara växter
    som inte bryr sig så mycket om hur mycket ljus de får........samt att de planterade
    så att de står under det ljus som finns.
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Ursprungligen postat av Monily
      Jag har en ljusramp med bara ett rör (som iofs är nytt) men det kanske inte är tillräckligt?? Skulle en ramp med två rör göra skillnad??
      Ja det skulle göra stor skillnad.

      Kommentar

      • Monily
        • October 2007
        • 29

        #4
        Tack för tipsen, jag ska införskaffa en ny ljusramp snarast!

        Kommentar

        • sme_h
          • November 2003
          • 625

          #5
          Passa dig för alger bara..
          Jag körde 0.35W/liter i mitt 720 och fick mycket grönalger högst upp på växter och bakgrund trots PMDD och 20-25ppm CO2 (med regulator och allt). Sedan drog jag ned till 0.25 och de försvann på mindre än en vecka. Fruktansvärd återhämtning efter flera månader med samma problem.

          Prioritetslistan ska ju enligt uppgift vara
          1. Näring
          2. CO2
          3. Ljus

          Sedan finns det helt klart växter som kräver mycket ljus men tom mina cabomba som nästan stod i mörker växte och blev mycket finare än de som stod i direkt ljus. (Nya aquarelle så jag slipper kommentarer på detta )
          1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

          Kommentar

          • Midde
            • August 2008
            • 250

            #6
            Jag tillsätter ingen gödning alls i mitt akvarium där jag har mest flytväxter som förökar sig bra. Jag har aldrig - peppar, peppar haft problem med alger trots att jag även har en värmelampa 100 W MegaRay mercury vopour (samt ett dagsljusrör).
            Det är fult att inte ha akvarium

            Kommentar

            Arbetssätt...