Ta bort alger från BTN?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Darre
    • March 2008
    • 378

    Ta bort alger från BTN?

    Tjena,
    Hur gör ni för att ta bort alger från BTN-slimline? Har lite överflödigt med alger tycker jag just på bakgrunden och tänkte avlägsna dessa mekaniskt. Tänkte på en sån där disk svamp (gul med en vit skrap yta) självklart ny och testa med den gula sidan först.
    Nått som funkar eller finns det bättre "instrument"?
    Life´s a fish and then you die...
    Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane
  • Artep
    • June 2008
    • 107

    #2
    En helt vanlig diskborste funkar bra

    Kommentar

    • Agnez
      • February 2007
      • 337

      #3
      Hade åxå problem med alger på bakgrunden, den var nästan helsvart/brun och man såg inte mycket av hur snygg den egentligen är. Jag skulle ändå köpa mer fisk och det blev siamesiska algätare, 3 st, och helt plötsligt en dag såg jag att min bakgrund började anta sitt forna utseende. Detta gick väldigt fort, typ 5 dagar. Beror ju klart på hur stort kar du har och hur mycket annat gott där finns till firrarna men jag blev väldigt possitivt överraskad på hur snabbt det gick.
      Agnez

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Mekaniskt så funkar oftast en diskborste rätt hyfsat som Agnez skriver. Funkar inte det så prova med en högtryckstvätt
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • admin
          Christian Alfredsson

          • November 2004
          • 11215

          #5
          Inte i akvariet med högtryck?
          Christian Alfredsson
          Tekniskt ansvarig Zoopet

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av admin
            Inte i akvariet med högtryck?
            Varför inte?
            Fast det klart - förutsatte att det inte finns vatten och fisk i akvariet förståss
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Lugn och fin nu, glaset tar inte skada med en sån där liten hobbytvätt på max 100 bar, vad man däremot bör tänka på är att hålla strålen långt borta från silikonet.

              Själv kört handhållna vattenblästrar på över 2800 bar och det är lite skillnad, då får man vara noga med dels vad man siktar på samt äta sin gröt varje morgon..
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Micke_1991
                • June 2008
                • 110

                #8
                Jag skulle inte använda en sån där disksvamp med en gul sida och en lite grövre grön sida eftersom de brukar innehålla en del rengörningsmedel och kemikalier :S

                Kommentar

                • Darre
                  • March 2008
                  • 378

                  #9
                  Tack för alla svar. Högtryck låter lite för hi-tech hehehehe men å andra sidan lite kul
                  Har 3st siemesiska algätare i andra karet (vägg akvariet) och där tycker jag att dem gör ett dåligt jobb, men å andra sidan så matar jag med Tetra Phyll som innehåller väl lite alger i sig (om jag har förstått rätt) men skall testa med lite fisk i mitt kar med BTN får se.
                  Life´s a fish and then you die...
                  Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

                  Kommentar

                  Arbetssätt...