Npk??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mick13
    • May 2008
    • 1796

    Npk??

    Har efter att läst här på växter och alger funderat på vad skull hända i ett kar om man stoppade i vanlig blåkorn eller annan konstgödning??
    Skulle man få en alg invasion??
    Hur skulle vanlig krukväxt gödning på verka karet, då den innehåller även microämnen?
    In vino veritas, in aqua sanitas

  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Ursprungligen postat av Mick13
    Har efter att läst här på växter och alger funderat på vad skull hända i ett kar om man stoppade i vanlig blåkorn eller annan konstgödning??
    Skulle man få en alg invasion??
    Hur skulle vanlig krukväxt gödning på verka karet, då den innehåller även microämnen?
    Prova..

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • Mick13
      • May 2008
      • 1796

      #3
      Funderade faktiskt på att ha i lite kurkväxtnäring i blivande räkkaret men hade inget hemma. NPK känns lite mer som att leka med nitroglycerin , så jag tänkte kolla av med växt folket innan...
      In vino veritas, in aqua sanitas

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        NEJ, NEJ, NEJ, inte krukväxtnäring i akvariet.

        NPK i all ära, det är ju ändå Kväve, Fosfor och Kalium, dvs 3st makronäringsämnen som även akvarieväxterna behöver.

        Det stora problemet är att kvävet i krukväxtnäring ofta till stor del är i ammoniumform, NH4.
        Ammonium har den egenskapen att det gärna triggar alger.
        Det man istället vill ha är kväve i nitratform, NO3. Växterna kan ta upp det också, men man slipper trigga algerna.

        OM, och jag säger OM (inte så troligt mao), man hittar en krukväxtnäring med allt kväve i nitratform så bör man dessutom ha ett NPK förhållande (i vikt) på någonstans 7:1:7 (lite seg i hjärnan nu på morgonen så andelen K kan ha blivit fel där, men N:P förhållandet i vkt ska vara ca 7:1 iaf)

        Som sagt kväve i ammoniumform är ett BIG NO NO i akvarium om man inte absolut vet vad man pysslar med.

        Sen får man ju inte heller glömma micronäringen.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Mick13
          • May 2008
          • 1796

          #5
          Skall villigt erkänna att jag är novis på odling i vatten,mao så vet jag inte riktigt vad jag pysslar med. Det var därför jag kastade ut denna funderare. Då kanske krukväxtnäringen vore något för mitt stora kar för där lider jag av alg brist... Och jag tror alg bristen är en av orskaerna till att plecon o anc. na ger sig på växterna.


          Bar juste av dig Heek att ta dig tid och svara så lite huvud seghet är helt normalt för mig med före klo10. Jag tänkte prova med några korn NPK i räk karet och se om jag kan öka till växt takten på växterna , för vatten pesterna växer mycket bättre i det stora katret med fisk(när dom inte blir upp ätna) än i växt karet med bara snäckor. Skall ner och kolla vilka för hållanden NPKt har. Har du några tankar på hur mycket man skall dosera NPK g/l vatten??
          Senast redigerad av Mick13; 29 August 2008, 22:33.
          In vino veritas, in aqua sanitas

          Kommentar

          • Mick13
            • May 2008
            • 1796

            #6
            N-P-K för hållandet är 18-4-10 micro i den gödning jag har hemma.
            In vino veritas, in aqua sanitas

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Som sagt, "vanlig" NPK gödning är som gjord för att få problem, men vill du ändå prova (kom inte och säg att jag inte varnat dig ) så bör du hitta en med iaf ett N:P förhållande i närheten av 7:1.
              Den du nämner har ett förhållande på 4,5:1 dvs lite för lite N i förållande till P

              Jag gissar att förhållandet anges i viktprocent utav flaskans innehåll, dvs NPK 18:4:10 innehåller 18% N, 4% P och 10% K (men detta får du kontrollera på flaskan)

              Man siktar på runt 2ppm N (motsvarar ~10ppm NO3) och 0,3ppm P (motsvarar ~1ppm PO4) i ett växtkar

              2ppm = 2mg/l = 0.002g/l ~ 0.02% och motsvarande 0.3ppm = 0.3mg/l = 0.0003g/l ~ 0.003%

              Du ska alltså spä ut gödningen ~10000ggr för att få en näringsmängd som kanske funkar.
              Det betyder att dosen skulle bli ~10ml/100l dvs ca 2tsk per 100l akvarievatten.

              Jag hoppas nu jag fick alla decimaltecken på rätt ställe, men kom ihåg att jag har varnat dig. Som jag sa tidigare så innehåller krukväxtnäring det mesta kvävet (om inte allt) i ammoniumform, vilket är en av de främsta alg-triggarna.

              Lycka till!
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • Mick13
                • May 2008
                • 1796

                #8
                Ursäkta heek att jag var otydlig NPKt jag har är trädgårdsgödning i korn form. Fattade inte vad dom syftade med förhållandena då det stod bara "NPK18-4-10 micro" på säckens fram sida. Mne jag tar en raid till til källaren och läser innehålls förteckningen på bakssidan.
                Enl din beräknings modell skulle jag ta i ca 3ml gödning i mitt kar, iom den är på dryga 30l.
                Tack för varningen för frågarman inte så får man inget veta =)
                Det är inte alltid så klokt och labborera hej villt utan något att ut gå i från. Jag vill inte ha ihjäl växterna eller posthornen.
                In vino veritas, in aqua sanitas

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Korn eller vätska spelar mindre roll i samanhanget, 1l växtgödning väger ca 1kg och 1l korn väger nog ca 1kg också, iaf om du krossar dom lite.

                  Jag gissar att det är procen som anges i 18-4-10, hade det bara varit ett inbördes förhållande kunde det lika gärna ha stått 9-2-5.

                  Vore jag du, och nu absolut ville prova den näring du har skulle jag sätta upp ett litet test kar för ändamålet. Lite vattentester för NH4, NO3, PO4 och Fe skulle inte heller skada i utbildningssyfte.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Mick13
                    • May 2008
                    • 1796

                    #10
                    Denna data finns på säcken:
                    Innehålls deklaration
                    Klorfri mineralgödsel
                    Växtnäring i vikt %
                    N 18%
                    ammoniumkväve 9,9%
                    nitratkväve 8,1%
                    P 4,0%
                    K 10%
                    S 7,0%
                    Ser inte ut och vara ett bra alternativ med all ammonium kväve.
                    In vino veritas, in aqua sanitas

                    Kommentar

                    • Mick13
                      • May 2008
                      • 1796

                      #11
                      Hmm onekligen lite sugen men de finns dom som tycker att ett akvarium i huset är nog och två är för många(har 2 karn u). Skall kolla om jag inte kan komma över en riktitg stor glasburk på 2-3l och bara ha substart, växter och några posthorn i som du säger i bildnings syfte och sälja in burken som dekoration/ krukväxt. För att då kunna laborera och se vad som sker med vatenvärden och tillväxt . Snygg närings kalkylator föresten du gjort heek.
                      In vino veritas, in aqua sanitas

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #12
                        Precis, hälften av kvävet i ammoniumform ger stor risk för alginvasion, men med riktigt galda växter som har allt ljus och CO2 dom behöver så KAN det fungera.
                        Ett tips kan nog vara att dosera gödningen lite varje dag istället för en gång i veckan (det skulle betyda drygt 1ml per 100l och dag)
                        Då slipper du en plötslig höjning av ammonium nivåerna som en veckodosering innebär.

                        Tack, tack, och som du ser så finns inte blåkorn med som alternativ i kalkylatorn
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        • Mick13
                          • May 2008
                          • 1796

                          #13
                          heek det är som du läser mina tankar.... Tänkte ställa frågan till dig om inte det kanske skulle fungera om man doserar lite var dag för att inte ammonium värderna skall stiga snabbt =)
                          Skall mala ner lite konstgödsel kulor till pulver i morgon och väga det och sedan dosera 1ml till 100l kar och dag.
                          Nä det är en grov miss och inte ha Sveriges mest sålda gödnings preparat med i närings kalkylator (kollade i för sig inte efter blåkorn ), men jag har inte blåkorn utan TG växupp men det är i bara färgen som skiljer kornen åt.
                          Håller tråden upp daterad i händelse utveklingen. Tänkte mäta höijd och blad täthet på en samling av javaormbunkar och en vatten pest. Sedan ha dessa som refferens objekt för att mäta till växt hastigheten men jag bor de ha motsvarande växter i ett icke NPK utsatt kar om jag skall vara riktigt seriös.
                          In vino veritas, in aqua sanitas

                          Kommentar

                          • heeke
                            • April 2003
                            • 5033

                            #14
                            Alltid trevlig med personer som vill lära sig "first hand" så att säga, även om många andra provat innan så lär man sig oftast mer att få göra misstagen själv
                            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Jag tippar nitritispik som dödar snäckorna och sedan grönvatten..
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...