Utredning av CO2 med Alco2jet (Soda Stream, Soda Club, AGA Sparkling Water)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • koexistens
    • August 2008
    • 5

    Utredning av CO2 med Alco2jet (Soda Stream, Soda Club, AGA Sparkling Water)

    Har läst mycket om olika CO2 lösningar här på forumet och läget verkar klart förrvirrat för en del och självklart för andra.

    Jag tänkte hjälpa till (eller förvirra) läget genom att beskriva mina erfarenheter.

    Sedan ca 1 månad har jag kört ett 30L växtkar med ca 0.58 W/liter. Där finns 10 Amano, 5 "vuxna" Röda Körsbärsräkor och 6 st födda i karet. vattenparametrarna är stabila och ingen algtillväxt (mer än räkorna käkar). Bestämde mig för att skaffa ett CO2 system eftersom koldioxidhalten är ca 4.7 ppm vilket förmodligen är den mest begränsande faktorn.

    Efter en del tänkande kom jag fram till att ett system med Alco2jet flaskor var att föredra pga tillgängligheten och storleken. Observera att detta verkar vara namnet på en gemensam kopplingsstandard som ett antal tillverkare använder. De jag känner till är Soda Stream, Soda Club och AGA Sparkling Water.

    Eftersom jag inte ville begränsa mig från att använda "riktiga" flaskor (brandsläckare, industriflaskor) bestämde jag mig för att köpa en vanlig regulator. Igår beställde jag följande från tyska us-aquaristikshop.com:

    - Komplett regulator med elektrisk ventil, dubbla nålventiler och backventiler
    - Adapter för Alco2jet flaskor med vinkel

    Beställningen kostade ca 1600kr inkl. frakt. Dom var mycket snabba med att skicka beställningen och svarade direkt på en fråga jag hade om det fanns engelska manualer till prylarna. Det fanns ej...

    Idag gick jag till Josephssons vid Domkyrkan i Göteborg och köpte en Soda Stream Alco2jet flaska på 425g för 219kr. En påfyllning med inbyte av den gamla flaskan skulle kosta 89kr, vilket är ok med tanke på tillgängligheten av återförsäljare.

    Kvar att köpa är diffusor, bubbelräknare och CO2-säker slang samt att jag ska bygga en hållare till flaskan. Någon slags vinställ eller paraplyställ kanske kan byggas om, eller något byggt på ett PVC rör.

    Jag är själv osäker på om kopplingen till Alco2jet flaskan kommer att fungera bra, men jag kommer att informera om det när jag vet.

    Följande kopplingsstandarder återfinns på CO2-flaskor:
    - Standard för industriflaskor i europa
    - Standard för industriflaskor i USA
    - Standard för industriflaskor i Japan
    - Gammla Soda Stream flaskor och paintball flaskor
    - Alco2jet för bla. nya Soda Stream, Soda Club och AGA Sparkling Water

    Länkar:
    - Bra info om kopplingsstandarder för CO2

    Rätta mig gärna om jag verkar ha missuppfattat något, meningen är att upprätta korrekt information för alla som vill använda Alco2jet flaskor till växtgödning!

    Vänliga hälsningar,
    Max
  • Mick13
    • May 2008
    • 1796

    #2
    Hur går det med co2 systemet? har du driftsatt det än??
    In vino veritas, in aqua sanitas

    Kommentar

    • koexistens
      • August 2008
      • 5

      #3
      I fredags fick jag produkterna från tyskland. Leveransen från us-aquaristikshop.com gick väldigt bra och jag fick paketet ca tre dagar efter beställningen.

      Vad jag kan se verkar allting vara av god kvalitet och det var proffsigt monterat. Som nämnt tidigare kommer det bara med manualer (eller papper snarare) på tyska. Dessa är klart läsbara om man bara har lite tyskakunskaper och slår upp vissa ord.

      Har tyvärr inte kunnat köra systemet ännu av en enda anledning; adaptern passade inte riktigt på regulatorn.

      Regulatorn har en tapp där den ska ansluta till koldioxidflaskan med en platt ppackning. Denna pressas mot flaskan med tryck av en stor mutter som sitter på röret till regulatorn. Problemet är att tappen inte går in i adaptern tillräckligt djupt för att det hela ska sluta tätt, vilket beror på att adaptern är gängad på insidan. Se bild, det hela är svårt att förklara med ord.

      Så häs ser kopplingen ut
      Så här nära är det att det passar

      En kollega till mig har en mindre mekanisk verkstad i sin källare, så han kommer att hjälpa mig att borra bort gängorna på insidan. Då kommer allt förhoppningsvis att passa!

      I helgen har jag monterat backventil, droppräknare och diffusor, allt i glas. Backventil och droppräknare är från Aquatic-Nature, diffusorn är en no name, som var mycket billigare än Aquatic-Natures, 99kr ist för 399kr! Men om den är kass köper jag nog en dyr ändå. Dessvärre fick jag bara tag på svart koldioxidsäker slang, så jag kanske byter senare. Den var stenhård och hela monteringen kändes omöjlig först. Men efter mycket hett vatten, lite tänger och mycket pill så var allt på plats.

      Ett tips är att doppa slangen i kokhett vatten och sedan töja ut slangen med en tång. Det kan hända att man måste doppa, töja, doppa, töja några gånger. Efter varje grej är monterad kan det vara idé att kyla av slangen med kallt vatten för att den ska bli riktigt hård igen.

      Jag bifogar bilder när systemet är "uppe".

      Vänliga hälsningar,
      Max

      Kommentar

      • ivanelvis
        • February 2004
        • 408

        #4
        Kan man koppla brandsläckaren till soda-streamen så man får ännu billigare bubbelvatten???

        =)
        hemsida
        http://hem.bredband.net/b734176/

        Kommentar

        • koexistens
          • August 2008
          • 5

          #5
          Ursprungligen postat av ivanelvis
          Kan man koppla brandsläckaren till soda-streamen så man får ännu billigare bubbelvatten???

          =)
          Kul att du nämner det, hittade denna sida i mina forskningar:



          Han fyller iof med en traditionell flaska men det borde ju gå med brandsläckre också. Då däremot är det bra att ha stigröret kvar (som man annars vill kapa vid gasuttag) så att man kan fylla med flytande CO2.

          Kommentar

          • koexistens
            • August 2008
            • 5

            #6
            Nu är allt igång!

            Min kollega hjälpte mig att borra upp adaptern som inte passade. Han konstaterade att det bara slog på ca en millimeter vilket ju va lite löjligt.

            Jag moterade adaptern på regulatorn och drog till så hårt jag kunde. Kopplade sedan till co2-slangen från nålventilen till backventilen i glas. Magnetventilens sladd kopplade jag in i en andra timer som står inställd på att slå på 30 min innan ljuset och slå av 30 min innan släckning. Allt var nu ihopkopplat!

            Det var mycket problemfritt att skruva dit Soda Stream flaskan, det enda som hördes var ett litet pys. Innan jag skruvade dit den så hade jag dock öppnat regulatorjusteringen en aning samt båda nålventilerna, den med slangen och den oanvända. Detta kan vara bra att göra dels så att man märker att det fungerar och dels för att man kan i värsta fall förstöra nålventilerna vid övertryck. Det sista tvivlar jag dock på vid endast maximalt 3 bar (eftersom övertrycksventilen smäller annars).

            Sedan var det bara att tuta och köra, dvs justera in ca 1 bar arbetstryck på regulatorn och ca 1 bubbla per sekund på nålventilen. Jag läcktestade några olika kopplingspunkter med diskmedelslösning och inget läcker, inte ens den oinkopplade nålventilen.

            En översikt över systemet (i ordning från CO2-källan till akvariet):

            - Soda Stream flaska (220kr)
            - Adapter från Alco2jet till standard co2-koppling (450kr)
            - Regulator-paket (1150kr)
            ---- Regulator, inkl övertrycksventil
            ---- Elektromagnetventil
            ---- Y-split
            ---- Dubbla backventiler i metall
            ---- Dubbla nålventiler i metall
            - CO2-säker slang (60kr)
            - Backventil i glas (200kr)
            - Bubbelräknare i glas (200kr)
            - Diffuser i glas (100kr)

            Summa: 2380kr

            Rätt så prisvärt skulle jag säga med tanke på att allt är framtidssäkert (byte till "riktig" CO2-flaska, tillkoppling av ett till kar, osv) men dessutom väldigt tillgängligt idag eftersom man kan köpa Alco2jet flaskor överallt!

            Jag har såklart inga data på hur länge en 425g flaska räcker ännu, men jag återkommer.

            Lite bilder på det hela:

            Regulatorn med tillbehör
            Adaptern
            Alla bubblorna!
            Hela tanken

            En bra sida på svenska (som jag vet redan är omnämnd här) är pny's guide som finns här.

            Det har varit superkul att sätta ihop hela systemet och kan rekomenderas till alla som vill ha en ny utmaning.

            Vänliga hälsningar,
            Max

            Kommentar

            • Mick13
              • May 2008
              • 1796

              #7
              Kul och höra att di fått allt att funka. Bara 1 mm kan var förmycket i bland =)
              In vino veritas, in aqua sanitas

              Kommentar

              • Triggerhappy
                • April 2007
                • 377

                #8
                Schysst! hade själv tänkt skaffa co2 någon gång i framtiden.

                Skulle vara intressant om du fortsatte uppdatera oss med bilder och hur det funkar med ditt co2system! så utförligt du vill om hur du håller dina växter fräscha =)

                Kom på några frågor

                Ska man inte leda in bubblorna i någon pump så dom sprids till alla växter? kan man i så fall leda in dom i innerfiltret kankse ?

                Sänker co2 pH i karet?
                Lyssna inte på mig

                Kommentar

                • koexistens
                  • August 2008
                  • 5

                  #9
                  Om du vill att det ska hända mer i karet så kan jag rekomendera att du skaffar CO2.

                  En Utricularia Graminifolia har vuxit ca 1 cm på två dagar och det kommer mängder med små vackra bubblor från mina Cuba plantor!

                  Jag ska ta lite bilder snart och posta här, tyvärr verkar det inte finnas något sätt att få dom att visas direkt i tråden.

                  Jag har en liten påhängspump till mitt kar i dagsläget och denna skapar vattenrörelse ner i hela karet. På det viset sprids bubblorna runt. Men jag tror att det viktigaste är inte att bubblorna når växterna utan att dom stannar så länge i vattnet så möjligt så att CO2:n kan lösa upp sig. Däremot är vattenströmningen fördelaktig för växterna genom att hela tiden bryta det tunna stillastående skickt med vatten på ca 0,5 mm som finns runt alla delar på dom.

                  CO2 sänker mycket riktigt pH i vattnet. Det finns ett starkt samband mellan CO2, KH och pH. Enkelt så är det så att ju högre KH du har dessto större "buffer" finns det för CO2 att lösas i vattnet. Detta medför att man kan lösa mycket högre halter av CO2 i hårdare vatten utan att sänka pH.

                  Om man inte har tillsatt något som påverkar pH eler KH så kan man räkna ut sin CO2 halt med följande formel:

                  CO2 i ppm = 3 * KH * 10^(7-pH)

                  Jag borde till exempel ha följande:

                  3 * 5 * 10^(7-6.8) = 23.77 ppm CO2

                  Mellan 15-30 ppm CO2 brukar anses som "lagom", tillräckligt högt för att göra nytta och tillräckligt lågt för att inte kväva de små liven. Notera att hög CO2 halt inte innebär låg O2 halt, dessa kan existera oberoende av varandra. Det som tar kål på djuren är för att dom använder diffrentialhalten av CO2 mellan deras blod och vattnet för att flytta den överblivna CO2:n till vattnet. Så om det är högre halt CO2 i vattnet än i blodet så kan dom inte göra sig av med överskottet. Jag vet inte hur mycket som var fel om hur dom andas, men något i den stilen är det.

                  Återkommer med bilder.
                  Senast redigerad av koexistens; 06 September 2008, 09:38.

                  Kommentar

                  • daniel_i_malmö
                    • April 2002
                    • 1103

                    #10
                    Kul att du tar dig tid att redogöra för dina erfarenheter av CO2 med Sodastream-flaskor! Mycket intressant.

                    Ursprungligen postat av koexistens
                    Om du vill att det ska hända mer i karet så kan jag rekomendera att du skaffar CO2.

                    En Utricularia Graminifolia har vuxit ca 1 cm på två dagar och det kommer mängder med små vackra bubblor från mina Cuba plantor!

                    Jag ska ta lite bilder snart och posta här, tyvärr verkar det inte finnas något sätt att få dom att visas direkt i tråden.
                    Det krävs guldmedlemskap för att kunna posta bilder. Men bilder hade varit mycket intressant! Både på den tekniska lösningen och på akvarium.
                    Malmö Akvarieförening
                    no hope, no harm, just another false alarm

                    Kommentar

                    Arbetssätt...