Alg-/protein-/olje hinna?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Siluett
    • May 2007
    • 17

    Alg-/protein-/olje hinna?!

    Har haft mitt akvarium igång i tre veckor nu. 230 l, 9 fiskar. sedan första veckan har jag fått en grön hinna på ytan. med bubblor i hörn och vid kanter. bytar 40 l i veckan och matar minimalt (bara så att de tre silverhajarna äter upp) med foderbitar som sjunker. inget flingfoder.
    har inte haft i växtnäring än, kanske ska prova pmdd?? det verkar ju bra.

    vad kan jag mer göra för att få bukt med algerna? nån fisk typ platy/molly/guppy vill jag helst inte ha där i.
    det finns en tidigare tråd under akvarievatten.

    skriver här igen efter jag tycker att algtillväxten bara kommer snabbare o snabbare. utblåset är så högt det kan, med rörelse i ytan, ändå är det bara närmsta cirkeln runt på 1 dm som är algfri.

    tips tack!
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Jag har haft samma typ av hinna nu när jag startade om mitt kar.
    Hög ytcirkulation tycks inte klara biffen, men när jag kopplade på venturin (dvs luftslangen på innerfiltrets utblås, samt riktade utblåset ca 45grader mot ytan så försvann hinnan på ungefär 12h.

    Denna typ av hinna känns som ett typiskt uppstarts problem. Själv tycker jag mig ha hyffsad koll på doserad växtnäring och de två gånger jag fått ythinnan så har det varit i samband med omstart av karet (vilket i bägge fallen har inkluderat ordentlig rengöring av gruset så att alla goda bakterier där i försvunnit)
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Ja, jag har ett litet räkkar med luftdrivet filter och där har jag aldrig någon oljig hinna. Det har jag haft under sommaren i de andra räkkaren.
      Men o andra sidan kan den oljiga hinnan vara ett bra tecken på att det är något som inte är bra och man får dammsuga lite mer osv om karet börjar bli lite smutsigt lr så.. (inte i ditt fall då)
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Just den här frasen stämmer 100% hur det ser/såg ut i mitt kar:
        en grön hinna på ytan. med bubblor i hörn och vid kanter
        Tittarr man på ytan underifrån ser den mer vit ut och kan kanske misstas för en protein/fett hinna, men uppifrån och speciellt om man doppar ner något vitt i karet så ser man att den är grön. Den är dessutom lite fet och skingrar sig om man droppar diskmedel på den (inte rekommenderat att göra i karet kanske).

        Frågan är om det är en protein/fett hinna som sen algerna fastnar i eller om det är algerna som gör hinnan oljig.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Tror på Cyano. Den där gröna typen av hinna brukar följas av Cyanoangrepp nere i akvariet. Bruna kiselalger kan starta på samma sätt, men då är inte hinnan lika grön - däremot bubblor runt kanterna.

          De enda mekaniska sätt som funkat riktigt bra är som du säger 45 graders uppåtvinklat strilrör eller luftsten där bubblor slår sönder ytan. Ytsug funkar också bra men dom kan vara ganska svåra att få att fungera 24/7. Speciellt Eheims surfaceextractor.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Ja, cyano kan det mycket väl vara, det stämmer bra att det finns sånt nere i gruset också.

            Dags för en dos General Tonic m.a.o.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...