Lotus tappade alla blad!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alg_oa1
    • May 2007
    • 473

    Lotus tappade alla blad!?

    Hej, för ungefär en vecka sedan tappade min Lotus alla blad (för utom ett) den hade precis börjat fått ytblad så jag tycker det va så synd
    Vad beror detta på? det har inte kommit några nya blad förutom några mikroskopiska pytte blad. Jag har inte gjort några förändringar som att byta lysrör eller liknande...


    Tacksam för svar
    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Har du hela knölen under sanden/gruset?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • alg_oa1
      • May 2007
      • 473

      #3
      Nej, lite mer än toppen av knölen sticker upp
      "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Hur länge har du haft den i karet och vet du hur länge blad har kommit från den?
        Det finns några olika orsaker att lökväxter tappar sina blad, dels att man planterat den för djupt, den ska gå in i dvala, stor differens på vattentempen, för dålig belysning mm.
        Hur det är med gödning till just knölväxter är jag lite osäker på, men jag tror inte de är lika känsliga för näringsbrist som "vanliga" växter, rätta mig om jag har fel.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • alg_oa1
          • May 2007
          • 473

          #5
          Jag har haft lotusen i akvariet i ungefär ett år, lite mindre kanske.

          Det tog någon vecka efter att jag planterade den så började den att växa och fick större och större blad för några veckor sedan hade den fått tre stycken ytblad tills nu när den nästan har vissnat ner helt
          Apropå belysning kan det ju vara all förbannad andmat som täcker ytan helt från och till...
          Vad jag vet så har du nog rätt i att dom inte är lika känskliga för näringsbrist som andra växter eftersom dom samlar näring i rot knölen
          "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            När man låter flytbladen nå upp till ytan så brukar de flesta lotusar återanvända sina undervattensblad och det brukar gå snabbt och se ut som dom ruttnar.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              När man låter flytbladen nå upp till ytan så brukar de flesta lotusar återanvända sina undervattensblad och det brukar gå snabbt och se ut som dom ruttnar.
              Det var ju ganska listigt, har själv inte sett detta då jag brukar ta bort de bladen som letar sig uppåt mot ytan.
              Men varför tappade Lotusen alla blad, har du en aning defdac?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Förmodligen är det alla undervattensblad som han menar..
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • alg_oa1
                  • May 2007
                  • 473

                  #9
                  Jo, det var undervattens bladen som rök först men ytbladen blev sedan (nästan sammtidigt) gul och dog dem med...?

                  Ser dock att det börjar komma lite nya blad nu!

                  Så är det antingen eller, ytblad = inga undervattens blad och tvärtom?
                  "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Ja, lite antingen eller är det.
                    Växten låter bladen söka sig mot ytan, låter man bli att klippa bort blad så fattar växten att, "ok, ytan är bra, mycket ljus osv" och växten fortsätter att skicka bladen mot ytan.
                    Börjar man däremot klippa bort blad som når ytan så tänker växten istället "ok, ytan var ingen höjdare alla mina ytblad dog, jag sk nog inte skicka bladen så högt nästa gång".
                    Nu är växten inte riktigt så "digital" att de blir som ovan och inget mellanting, men man kan helt klart se att växten anpassar sig till det som funkar (bortklippta blad är för växten det samma som att dom skulle må mindra bra av någon annan anledning).

                    Av samma anledning brukar stängel växter kunna dela sig eller skicka ut "rotskott" när man klipper toppen osv.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • alg_oa1
                      • May 2007
                      • 473

                      #11
                      Tack allihop för hjälpen!
                      "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                      Kommentar

                      Arbetssätt...