-co2-

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    -co2-

    Har en fundering som grundar sig i risken att gasa ihjäl fiskarna vid mäskad-CO2.

    Finns det något sätt att räkna ut hur mycket CO2 som löses i vattnet vid körning med mist reaktor eller ska man köpa en CO2 mätare?

    Sitter en eheim diffusor i änden på min 1250/1018, har ett kH på 4 och ett pH på 7, 7.2ml bikarbonat tillsatt vid 30% veckovis delvattenbyte och tillsätter dagligen 6ml EC plus 8.5ml NutriSI.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Ingen som stött på det här problemet, nåja, vi skyller väl på en hård helg..

    Hur som än haver har jag satt en 3-vägs kran precis innan diffusorn, så nattetid drar jag ner på mängden CO2 som når akvariet med ungefär hälften.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Mist-metoden går iofs ut på att man vill slå sönder co2-bubblorna så dom blir så små som möjligt och att dom sedan med hjälp av mycket bra cirkulation ska hamna under växternas blad (istället för att lösas upp och sänka pHt).

      Mist sänker dock naturligtvis alltid pH:t lite ändå så ett bra pH-test är bra att ha. Mät på morgonen innan ljuset går på.

      En bubbelräknare är bra också så du vet ungefär hur mycket gas du trycker ner.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Mjo, bubbelräknaren är sas integrerad i tvättflaskan, har du någe bra tips på en CO2 mätare för en billig penning eller ska jag satsa på en kontroller med en gång eftersom jag ändå kommer att fasa över till trycksatt CO2?
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Jag kommer själv aldrig skaffa en controller och jag mäter inte längre pH:t. Jag kör helt på bubbeltakt för justering och magnetventil för att stänga av på natten.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          Arbetssätt...