växtätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rick
    • April 2005
    • 1012

    växtätare

    Jag har ett 375liters sydamerika kar proppat med rötter av mangroove och red moore. Fiskarna är Flaggciklider, Hantelciklider L018, L128, L027, L204, L66, L137, L144, L144a & Tapajos Orange Head Jordätare. Problemet är att i stort sett alla dessa fiskar formligen smaskar i sig växter. I och med att jag har så mycket rötter är vattnet ganska surt och brunt och ljuset gör sig inte speciellt bra trots bra rör och reflektorer.

    Min fråga är om det finns någon växt som inte är speciellt ljuskrävande och inte äts av fiskar?.. Skulle vara trevligt med någon växt i allafall.. Valisneria funkar men blir inte så höga och ofta så rotar jordätarna upp rötterna.
    / Rickard
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Javaormbunke och Anubias som du binder fast på en rot eller sten känns som de växter du åtminstånne skulle kunna ha en chans att lyckas med.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • rick
      • April 2005
      • 1012

      #3
      Anubias äts upp på en sekund. Javaormbunke kanske är ett alternativ tyvärr så växter dom ju inte så mycket. Men jag ska prova det i allfall.
      / Rickard

      Kommentar

      • ciklidcollector
        • April 2008
        • 1111

        #4
        Jag har echinodorus bleheri(tror det stavas så) i ett av mina akvarium, i det går enbart hantelciklider och flaggciklider samt fyra drakmalar.
        Testade med många olika växter och de åt upp dessa eller tugga sönder dem nästan helt, även javan.
        Denna växt funkar iallafall bra för mig och konstigt nog så frodas den trots att jag bara har 2st 18w lysrör till 240liter.

        Så nämnda akvarieväxt kanske kan vara något för dig också.
        -=Amatörbiologen=-
        Amerikanska Ciklider

        Kommentar

        Arbetssätt...