Vad heter växten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ajs
    • July 2008
    • 107

    Vad heter växten?

    Har en växt som inte mår så bra, genomskinliga blad och ser allmänt halvdöd ut, dock kommer det nya skott hela tiden men de blir inte längre än 5-10cm innan de vissnar/tynar bort :/

    En polare hade likadana i sitt akvarium:


    Min ser likadan ut men mycket mycket mindre...

    Har kolalt runt lite men inte hittat "rätt" många är lika men dom har kurviga blad eller fel färg/form.
    Hade även en som såg ungefär likadan ut men som boll, klippte bort lite blad och rotade den och ska se om den växer mer då, även den ser halvdöd ut...
    Alla andra plantor verkar dock stortrivas, och när jag byter vatten så är det rätt mycket skit under/i gruset. så näring borde de ha...

    Man måste väll inte ha co2? tycker inte att det skall behövas när man har såpass stort kar...
    636L Malawi
    105L Växt/ Sällskap
    69L Yngel i väntan på Hona
    Msn: Dalle-a-Skillad.se adda gärna
  • Fanbyalperna

    • September 2005
    • 752

    #2
    Det ser ut som Echinodorus Bleheri Amazonsvärdplanta.
    Den växer fort och mycket vill säkert ha lite med gödning. PMDD skulle nog vara bra, men inte behöver den co2.
    Går nog också att stoppa in gödningskula vid rötterna också.
    Har inte alltid rätt, men fel ibland

    Kommentar

    • ajs
      • July 2008
      • 107

      #3
      Okej, hur är det med bottenmaterialet? hade den i blästersand förut, ganska vältäckt tyvärr, men nu har jag planterat den grundare i grövre gus.

      Aha PMDD kunde man tillverka, är råvarona lättillgängliga? (KNO3,KH2PO4 och NutriSI)
      Senast redigerad av ajs; 20 August 2008, 22:44.
      636L Malawi
      105L Växt/ Sällskap
      69L Yngel i väntan på Hona
      Msn: Dalle-a-Skillad.se adda gärna

      Kommentar

      • ajs
        • July 2008
        • 107

        #4
        Vet inte om jag vågar stoppa ner det där i mitt vatten..

        NutriSi innehåller ju:
        Fe: 6.5%
        B: 1.10%
        Mn: 3.80%
        Mo:0.33%
        Zn: 1.10%
        Cu: 0.22%

        Om jag inte har fel så ska man INTE ha någon som helst koppar i malawikar. Då börjar dom simma uppochner...
        636L Malawi
        105L Växt/ Sällskap
        69L Yngel i väntan på Hona
        Msn: Dalle-a-Skillad.se adda gärna

        Kommentar

        • rick
          • April 2005
          • 1012

          #5
          Vad har du för PH i karet?.. Många växter klarar inte för högt PH och har du Malawi så borde du ha lite högre än vad växterna är vana vid.
          / Rickard

          Kommentar

          • ajs
            • July 2008
            • 107

            #6
            Har bara stickor, sånna med 4 fält på, och färgen ligger precis mellan 7 och 8...
            636L Malawi
            105L Växt/ Sällskap
            69L Yngel i väntan på Hona
            Msn: Dalle-a-Skillad.se adda gärna

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Genomskinliga blad säger du. Har du möjligtvis en Ancistrusmal eller liknande i karet?

              Oroa dig inte för kopparn i NutriSI. Som allt mycket annat här i värden så är koppar en livsnödvändig metall för både växter och djur, men i för stor mängd blir det istället rent giftigt. Den mängd du får av att göda med PMDD är den livsnödvändiga delen för växterna.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...