Nästa alg problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael64
    • January 2008
    • 656

    Nästa alg problem

    Lite bakgrund vad jag har.
    Ett 450 l akvarium med 4x36w Philips Aquarelle.
    Blå filtermatta (10ppi) bakom Woodrock med AquaClear 70 pumpar 1500 l/h.
    Plus ytterfilter Fluval 304 pumpar 1000 l/h med porösa makaroner och blå filtermatta (10ppi)

    Göder med PMDD 45ml en gång i veckan vid vattenbytet på 30%
    EC 10ml varje dag.

    En helhetsbild på akvariet.
    Klicka på bilden för större version

Namn: Helhetsbild.jpg
Visningar: 1
Storlek: 158,0 KB
ID: 2177529

    Har fått gröna prick alger, vad jag förstått att då är vattnet bra, men det fattas fosfat.
    Räcker det om jag går upp en halv dos extra PMDD i veckan?
    Klicka på bilden för större version

Namn: Gröna prickalger.jpg
Visningar: 1
Storlek: 125,1 KB
ID: 2177530 Klicka på bilden för större version

Namn: Gröna prickalger2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 168,3 KB
ID: 2177531

    Sen har jag fått tofsalger (tror jag det är) inga stor mängder men lika irriterande för det.
    Nyper bort dom jag ser varje dag.
    Och att dom kommer vid svajiga CO2 halter.
    Sen att dom inte skulle tycka om EC, det har inte jag märkt av ialla fall.
    Hur rätta jag till det?
    Mindre vattenbyte kanske inte vet jag.
    Klicka på bilden för större version

Namn: Tofsalg.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,5 KB
ID: 2177532 Klicka på bilden för större version

Namn: Tofsalg2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 65,3 KB
ID: 2177533
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115937 (Numera nedlagt, är ett Malawi)
    Det är bara om man börjar, som det omöjliga bli möjligt
    http://www.tanganyika.se/index.php
    Mvh Mikael
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    #2
    Vad är det för trä i dina grenar? Jag har märkt att alger kan komma om grenarna börjar bli mjuka och långsamt brytas ner. Detta brukar inte på lång tid ske i hårda träslag som du säkert använder. Det kan också vara för mycket mulm i din filtermassa. Det tycks också trigga alger i mitt kar. EC är bra mot alger om man göder balanserat.
    Qui audet adipiscitur!

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Dina toffsalger är inga toffsalger utan staghorn.
      Gnugga en "toffs" mellan fingrarna, luktar det jordigt är det med säkerhet staghorn.

      Och för att citera Deffen rakt av från en tidigare tråd:
      Ursprungligen postat av defdac
      ... alger generellt brukar trigga på ammonium, syre och ljusförändringar. Beroende på vad man sedan har för näringsnivåer i akvariet i övrigt kan man få lite olika alger:

      *) Svajjiga CO2-nivåer - toffsalger
      *) Höga järnnivåer - trådalger
      *) Låga fosfatnivåer - kiselalger/prickalger
      *) Låga nitratnivåer (och höga fosfatnivåer) - cyano
      *) Hög biolast/ammoniumnivåer - staghorn
      Senast redigerad av heeke; 19 August 2008, 22:38.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Mikael64
        • January 2008
        • 656

        #4
        [quote=heeke;1180757]Dina toffsalger är inga toffsalger utan staghorn.
        Gnugga en "toffs" mellan fingrarna, luktar det jordigt är det med säkerhet staghorn.

        Jag tycker att dom luktar ingenting.

        Citat.
        Hög biolast/ammoniumnivåer - staghorn.

        Jag kollade ammoniumnivån ej mätbart med Seras dropptest

        Dom gröna prickalgerna räcker det om jag går upp halv dos till med PMDD.

        Grannen kom in förut med en 5 kg tub CO2
        Försöka få in den till hösten, men det få bli en senare fråga.
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115937 (Numera nedlagt, är ett Malawi)
        Det är bara om man börjar, som det omöjliga bli möjligt
        http://www.tanganyika.se/index.php
        Mvh Mikael

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Ursprungligen postat av Mikael64
          Sen har jag fått tofsalger (tror jag det är) inga stor mängder men lika irriterande för det.
          Men är det inte de som kallas för trådalger.. Det är sådana jag också har i mitt kar.. Precis som du håller jag efter dem men de försvinner inte helt ändå.. För mycket järn enligt defdac.. och jag som inte ens tillsätter näring i mitt kar???
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Om du nu inte tänkt byta ut dina växter mot några mer krävande och snabbväxande så är väl micronäring fullt tillräckligt för dessa växter, då tror jag också du får bukt med algproblemet!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Hur länge har du kört med EasyCarbo? På bilderna ser man inga toffsalger någonstans så det kan inte vara speciellt mycket, och dom du har kommer förmodligen försvinna allteftersom. Dom gillar verkligen inte EasyCarbo, däremot så hänger dom gärna kvar långt efter att dom dött.

              Att hålla borta prickalger från Anubias är det knappt de främsta växtakvaristerna i världen som klarar. Se det som vacker pigmentering är mitt tips Skämtåsido så är det en bra början att öka med en halvdos och se om det blir lite bättre. Dom som sitter på bladen kommer sannolikt inte försvinna så det är nytillväxten du måste bedöma.

              Prickalger brukar gå hand i hand med trådalger har jag märkt. Det är inte omöjligt att det i vissa fall är nedbetade trådalger, isåfall borde dom försvinna allteftersom karet stabiliserar sig. Trådalger brukar komma när man plötsligt förändrar alla parametrar till det bättre för växterna. Trådalgerna, som storleksmässigt liknar växter, är lite snabbare på att reagera på de bättre förhållandena. Har man is i magen och håller sin gödningsregim stenhårt så brukar dom ge med sig och växterna komma ikapp..
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Daniel ibland är du så klockren inom alg-scenen att man helt enkelt ställer sig frågan om inte du borde doktorera eller i alla fall skriva en avhandling inom "Algea" eller nått..

                Vi har ju konverserat lite kring mitt papegojträsk och din beskrivning här kring händelseutvecklingen stämmer på pricken, toffsarna som spridit sig som en löpeld genom akvariet har krympt ihop efter användandet av EC och är på kraftig tillbaka gång och har krympt ner i storlek, daglig tillsättning av NutriSI har löst problemet med UV-C lampans nedbrytning av mikrogödning och javaormbunkarna har nu slutat att skicka ut bleka skott och nya helt oangripna blad har börjat lysa vackert grönt i akvariet.

                Dom kraftigt angripna bladens toppar fick för några veckor sedan istället en tillväxt av små kollonier med trådalger men jag har nått en viss balans med användandet av mäskad-CO2 genom bruket av den stora vintunnan och jag ska precis som du säger ha lite is i magen och bara koncentrera mig på att hålla en kontinuerlig gödning.

                Jag håller inte på att rensa "ogräs" mekaniskt utan låter algerna härja tills dom inte trivs längre och det dröjer ett litet tag tills jag får upp ett par armaturer till men då är då och nu är nu så tack!

                Mvh Gaffel
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Det var roligt att höra =)

                  Ja trådalger har ju fördelen att dom är ganska enkla att mekaniskt få bort med en uppruggad grillpinne. Plockar man bort extremt trådalgsangripna blad (dom brukar ändå vara i slutet på sin livslängd) och rullar upp resten som sitter på bladkanter så brukar man faktiskt få ordning på en trådalgsblomning väldigt snabbt.

                  Man gör detta helst innan vattenbytet eftersom trådalger kan släppa ut sporer när dom går av. Det kan se ut såhär hos den vanligaste trådalgen i våra akvarier Oedogonium (decimeterlånga trådar):
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Mikael64
                    • January 2008
                    • 656

                    #10
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Hur länge har du kört med EasyCarbo? På bilderna ser man inga toffsalger någonstans så det kan inte vara speciellt mycket, och dom du har kommer förmodligen försvinna allteftersom. Dom gillar verkligen inte EasyCarbo, däremot så hänger dom gärna kvar långt efter att dom dött.

                    Att hålla borta prickalger från Anubias är det knappt de främsta växtakvaristerna i världen som klarar. Se det som vacker pigmentering är mitt tips Skämtåsido så är det en bra början att öka med en halvdos och se om det blir lite bättre. Dom som sitter på bladen kommer sannolikt inte försvinna så det är nytillväxten du måste bedöma.

                    Prickalger brukar gå hand i hand med trådalger har jag märkt. Det är inte omöjligt att det i vissa fall är nedbetade trådalger, isåfall borde dom försvinna allteftersom karet stabiliserar sig. Trådalger brukar komma när man plötsligt förändrar alla parametrar till det bättre för växterna. Trådalgerna, som storleksmässigt liknar växter, är lite snabbare på att reagera på de bättre förhållandena. Har man is i magen och håller sin gödningsregim stenhårt så brukar dom ge med sig och växterna komma ikapp..
                    Kört EC sen början på juli.

                    Toffsalger, staghorn, trådalger eller vad det nu är.
                    Dom sitter mest på dom två javaormbunken, sen lite här och där, det är inga massor som jag skrev förut.
                    Jag får ha lite is i magen som du skriver så får vi se.

                    Prickalgerna är till största delen på Anubias och Echinodorus Grandifolius, på dom äldre bladen.
                    Ytterst lite på dom andra växterna.

                    Sen har jag två Hygrophila Corymbosa "Siamensis 53B" sen fem veckor tillbaka och dom har inte växt ett dugg, men dom är lika fina nu som när jag köpte dom, vad kan det bero på.
                    Alla andra växer bra, ja förutom det sorgsna Papegojbladet som snart åker ut.

                    OK då går jag upp en halv dos till med PMDD vid nästa vattenbyte, så får jag se hur det blir.

                    Citat Gaffel.
                    Daniel ibland är du så klockren inom alg-scenen att man helt enkelt ställer sig frågan om inte du borde doktorera eller i alla fall skriva en avhandling inom "Algea" eller nått..

                    Det är bara att hoppas att du tar fram papper och penna och börjar skriva en avhandling

                    Hoppas du inte tröttnar på länge att svara på alla frågor som gäller alger och växter.
                    Försöker att läser allt du skriver bara att insupa all den kunskapen du sprider.
                    Zoopets alg och växt Guru number one
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115937 (Numera nedlagt, är ett Malawi)
                    Det är bara om man börjar, som det omöjliga bli möjligt
                    http://www.tanganyika.se/index.php
                    Mvh Mikael

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #11
                      Jag har också bett defdac att skriva ett litet
                      "att starta växtakvarium ABC"
                      här på Zoopet så vi andra, vanliga dödliga amatörer kan få en bena i denna djungel...
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Med stickys och djuplänkning av bilder och youtubevideos hade det hänt för länge länge sen...
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #13
                          Ursprungligen postat av defdac
                          Med stickys och djuplänkning av bilder och youtubevideos hade det hänt för länge länge sen...
                          Det finns ju ett annat forum som tillåter det
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          • Mikael64
                            • January 2008
                            • 656

                            #14
                            Suck

                            Efter 30% vattenbytet förra helgen så gick jag upp halv dos med PMDD.
                            Växterna värkar tycka om den extra dosen.

                            Likaså dessa toffsalger, staghorn, trådalger eller vad det nu är.
                            Klicka på bilden för större version

Namn: SA400256.JPG
Visningar: 1
Storlek: 125,8 KB
ID: 2101807

                            Klicka på bilden för större version

Namn: SA400270.JPG
Visningar: 1
Storlek: 87,9 KB
ID: 2101808

                            Klicka på bilden för större version

Namn: SA400276.JPG
Visningar: 1
Storlek: 117,6 KB
ID: 2101809

                            Nu är det mycket värre bara på en vecka, beror det på den extra dosen PMDD?
                            Eller har det kommit ändå

                            Känns lite svårt att ha is i magen och hålla sig stenhårt till sin gödningsregim som Defdac skriver.
                            När man ser hur växterna ser ut efter bara en vecka, så nu är jag både på dessa alger.

                            Jag är kanske lite otålig, men det är inget kul när man ser detta.
                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115937 (Numera nedlagt, är ett Malawi)
                            Det är bara om man börjar, som det omöjliga bli möjligt
                            http://www.tanganyika.se/index.php
                            Mvh Mikael

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Det där ser ut som du kör med krukväxtgödning eller har hög biolast eller att något ligger och ruttnar, det har inget med PMDD:n att göra.

                              Som tur är brukar staghorn plötsligt blomma upp och sedan försvinna ganska snabbt igen.

                              Förändringar är dåligt så det sämsta du nu kan göra är att börja flippa fram och tillbaks mellan olika PMDD-doseringar etc..
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...