Växterna blir gula/bruna och dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #16
    Ursprungligen postat av defdac
    Nu skulle iofs inte det här bli en algtråd, men alger generellt brukar trigga på ammonium, syre och ljusförändringar. Beroende på vad man sedan har för näringsnivåer i akvariet i övrigt kan man få lite olika alger:

    *) Svajjiga CO2-nivåer - toffsalger
    *) Höga järnnivåer - trådalger
    *) Låga fosfatnivåer - kiselalger/prickalger
    *) Låga nitratnivåer (och höga fosfatnivåer) - cyano
    *) Hög biolast/ammoniumnivåer - staghorn
    osv..
    Du verkar ha PMDD i kranen helt enkelt om du får trådalger, skatta dig lycklig =)
    Åhh.. Kan inte du skriva en artikel här på Zoopet som man kan spara där du listar näringsvärdena för oss amatörer.. Ev åtgärder osv.. För att gynna växtintresset.. starta amatörer.. Det känns som att detta med växter är en djungel och många med mig orkar inte ens ta tag i det..
    Kan man sänka järnvärdena???

    Jag kör lite "lowtec" alltså med vanlig botten, litet innerfilter och så mycket växter att jag måste röja för att fiskarna ska kunna simma... Normala vattenbyten och övermatning ingår väl också där...
    Senast redigerad av Katharina; 19 August 2008, 07:15.
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Det låter som akvariet jag alltid haft som förebild och som jag aldrig har förstått hur det fungerade - mina föräldrars. Dom hade stora problem med att hålla borta ogräsen, men när jag sedan själv ville ha samma djungel var det tji. 8 år av växtfysiologisurfande på nätet så kan jag nu få min egen burk lummig och jag vet varför den blir det - men fortfarande är mina föräldrars akvarium ett mysterium.

      Men det är nog som du säger. Det var ett slags lowtech med en sjuhelsikes glad botten som klarade att göra om all överbliven mat/fiskskit till PMDD. Det var poppis hos mammas dagbarn att stoppa ner lite extra mat då och då, så det fanns nog näring så det räckte och blev över =)
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      Arbetssätt...