Växterna blir gula/bruna och dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Växterna blir gula/bruna och dör

    Har valle och någon form av anubias i mitt 120 kar.

    Nu efter att jag upptäckt nitrit i karet så blir växterna bruna/gula och dör sedan. Vad är fel? beror det på nitritet?

    Jag använder inte någon gödning alls.

    + en massa andmat som förökar sig som tusan.
    Senast redigerad av gickan_87; 17 August 2008, 21:52.
  • Darre
    • March 2008
    • 378

    #2
    Japp, det tror jag nog att det beror på nitritet. Växterna behöver ha Nitrit för att kunna leva, för att kunna ta upp det som en del utav näringen. Däremot det räcker inte bara med att ha ett fungerande biotop (akvarium) det behövs ibland eller för det mästa även näring för att växterna skall må bra.

    När jag startade upp mina kar så såg jag att växterna var väldigt hängiga och lita gulaktiga i färgen men nu när jag har fått igång akvarierna så mår dem väldigt bra ser starka ut om man säger så. Jag göder med PMDD ändå.

    /Lycka till

    P.S. Du kommer kunna läsa en hel del och lite till om du söker på PMDD här på zoopet och även på google.se D.S.
    Life´s a fish and then you die...
    Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Växter lever inte på nitrit och jag tror inte att det beror på nitrit att de inte klarar sig.
      När mitt kar har varit nystartat så har jag stoppat näringstabletter i sanden och sedan har jag hällt lite Loka i vattnet. Ca 33 cl till 100 L men det eftersom ankmaten trivs så behövs nog inte Lokan... Ankmaten skulle jag nog behålla ett tag om jag var du eller köpa någon annan flytväxt... Så de kan ta hand om överblivet näring tills de andra växterna kommit igång..

      Hoppas att ett växtproffs ser tråden och kan ge bättre svar. PMDD tycker jag verkar lite jobbigt att hålla på med om man inte är speciellt växtintresserad..
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Nitriten är inte problemet.

        Har du tillsatt salt till karet (som ett led i att minska nitritens skadeverkningar på fisken)? Då kan ev det vara problemet då växter inte gillar salt.

        Men utöver det så är det ju så att växter behöver näring för att kunna växa och må bra (ljus behövs också men iom att det var anubias och vallisneria som inte är så ljuskrävande så kanske inte ljuset är det primära problemet).
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Med en massa andmat och omoddad belysning som följde med akvariet kan det säkerligen vara ljusbrist, och det kan inte ha med nitriten att göra som redan sagts.

          Tvivlar även starkt på att det finns någon nitrit om man har så mycket andmat, däremot är det mycket stor sannolikhet att testet visar fel...
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Ha ha... Ni lämnar få råd killar... Hon ska byta lysrör alltså??? Några tips på bra rör för växter då??!!
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Hon behöver en 500W MH om hon ska lyckas bränna bort den onda andmaten..

              Investera i en reflektor för runt 100:- (eller 2 om du nu har 2 rör) vet inte om jag ska rekommendera dig att börja göda eftersom du siktar på att sälja ditt 120liters men pmdd är sällan fel..

              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Ursprungligen postat av Katharina
                Ha ha... Ni lämnar få råd killar... Hon ska byta lysrör alltså??? Några tips på bra rör för växter då??!!
                Nu kanske jag hamnar aningens OT, men men

                Nja, jag är av den åsikten att jag hellre råder till att använda tex näring och att personen sen själv söker/googlar/frågar om vilken näring som är lämplig.
                Men visst jag kan rekommendera att hålla 0.3-0.5W/l reflekterat aquastar ljus, 10ppm NO3, 1ppm PO4, 0,2ppm Fe och 10ppm K.
                Men jag tror inte den infon är till någon hjälp i det här fallet.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #9
                  Ursprungligen postat av heeke
                  Nu kanske jag hamnar aningens OT, men men

                  Nja, jag är av den åsikten att jag hellre råder till att använda tex näring och att personen sen själv söker/googlar/frågar om vilken näring som är lämplig.
                  Men visst jag kan rekommendera att hålla 0.3-0.5W/l reflekterat aquastar ljus, 10ppm NO3, 1ppm PO4, 0,2ppm Fe och 10ppm K.
                  Men jag tror inte den infon är till någon hjälp i det här fallet.
                  Ha ha.. Vilket språk var det där då.. Så vi kan ta fram ett lexikon, tänker jag..
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Ha ha... Ni lämnar få råd killar...
                    Du stängde ju den dörren ganska kvickt genom att skriva, jag citerar
                    PMDD tycker jag verkar lite jobbigt att hålla på med om man inte är speciellt växtintresserad..
                    Du vet ju att det är den bästa gödningen, även för nybörjare, så det finns inte så mycket mer att säga...

                    Här är några raka rör:

                    1) Skaffa PMDD, se http://www.pmdd.se Det är hemmagjord gödning.
                    2) Skaffa gärna EasyCarbo, en flytande kolgödning som gör att PMDD:n tas upp bättre och att växterna klarar sig med mindre ljus.
                    3) Skaffa reflektorer - den belysning som följer med akvarier är ofta väldigt snålt tilltagen.
                    4) Gör dig av med all andmat.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Du stängde ju den dörren ganska kvickt genom att skriva, jag citerar

                      Du vet ju att det är den bästa gödningen, även för nybörjare, så det finns inte så mycket mer att säga...

                      Här är några raka rör:

                      1) Skaffa PMDD, se http://www.pmdd.se Det är hemmagjord gödning.
                      2) Skaffa gärna EasyCarbo, en flytande kolgödning som gör att PMDD:n tas upp bättre och att växterna klarar sig med mindre ljus.
                      3) Skaffa reflektorer - den belysning som följer med akvarier är ofta väldigt snålt tilltagen.
                      4) Gör dig av med all andmat.
                      Ops.. det var inte jag som var trådskaparen.. Jag skojade bara med er lite när ni svarade så fåordigt till gickan.. Hon kanske är jätteväxtintresserad, vad vet jag.. Hon kanske vill satsa på pmdd!!!
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • gickan_87
                        • November 2003
                        • 1873

                        #12
                        Svarar alla:

                        Akvariet är 1 år gammalt med samma växter i hela tiden så det kan inte bero på någon nystart. Trodde det hängde samman med nitriten eftersom växterna började gulna när den uppkom (av en akvarievakt som matade fiskarna för mycket)

                        Nitriten är nu nästan helt borta. Jag tror att det är andmaten som är problemet, den hade lagt sig som en tjock massa över hela ytan så den tog ju bort en massa ljus för övriga växter.

                        Kruxet är ju att jag vill behålla andmaten då den är mycket omtyckt av räkor och guramis.

                        Loka, vad hjälper den till med?

                        (jepp, ni har listat ut att det är fiskarna och inte växtrena jag är intresserad av )

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Loka, vad hjälper den till med?
                          Den hjälper dig att få toffsalger. Toffsalger gillar när koldioxidnivåerna svajjar, och det gör dom rejält om man dumpar ner lite mineralvatten (Loka) då och då.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #14
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Den hjälper dig att få toffsalger. Toffsalger gillar när koldioxidnivåerna svajjar, och det gör dom rejält om man dumpar ner lite mineralvatten (Loka) då och då.
                            Ja, det kan det göra har jag hört. Men när karet är nystartat och näringsfattigt så fungerar det bra för mig iaf.. När karet har kommit igång så har jag inte behövt någon näring direkt.. Men jag har inte så avancerade växter heller..

                            Nu har jag faktiskt fått lite alger.. Trådalger tror jag att de heter. Jag hade inga problem med billiga rör men nu med växtgynnande rör så har det kommit... Eller så beror det på att att jag inte har några flytväxter numera, det hade jag förrut..
                            Jag har inte haft någon Loka på länge iaf.. Toffsalger har jag aldrig haft.. Peppar peppar..
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Nu skulle iofs inte det här bli en algtråd, men alger generellt brukar trigga på ammonium, syre och ljusförändringar. Beroende på vad man sedan har för näringsnivåer i akvariet i övrigt kan man få lite olika alger:

                              *) Svajjiga CO2-nivåer - toffsalger
                              *) Höga järnnivåer - trådalger
                              *) Låga fosfatnivåer - kiselalger/prickalger
                              *) Låga nitratnivåer (och höga fosfatnivåer) - cyano
                              *) Hög biolast/ammoniumnivåer - staghorn

                              osv..

                              Du verkar ha PMDD i kranen helt enkelt om du får trådalger, skatta dig lycklig =)
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...