Problem med hornsäv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dalmatin
    • February 2008
    • 170

    Problem med hornsäv

    Hej jag har nyligen startat ett nytt akvarium där jag har planterat cabomba och hornsäv och satt ner två mossbollar. Men hornsäven verkar inte må så bra... den har skrumpnat ihop och delar av den ligger på botten. Kan det vara den svarta rådasanden de inte gillar? Detta har hänt över helgen när vi varit borta. http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...11&gid=2123769
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    hur har du det med ljus och gödning?
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • dalmatin
      • February 2008
      • 170

      #3
      Ljuset är ganska starkt, lyser i vitt, jag vet inte vad det är för sorts lysrör men det följde med när jag fick akvariet (Juvel 60l). Gödning har jag inte använt i något av mina akvarier så jag vet inte riktigt vad det är.

      Kommentar

      • JLi
        • December 2004
        • 773

        #4
        Det enda problem jag känner till med hornsärven är att den växer fortare än man hinner rensa. Någon form av växtnäring skulle sitta bra förmodligen. Ett första tecken på att de behöver gödslas är rödbruna toppar. Att de ligger kan bero på att det är så strömt i vattnet att den inte "orkar" stå emot.
        h. Johan

        Kommentar

        • dalmatin
          • February 2008
          • 170

          #5
          Jag har inte haft hornsärven särskilt länge bara fyra dagar, så den har inte hunnit växa så mycket. Hur mycket kostar det att köpa växtnäring? Det enda på hela växten som ser någorlunda friskt ut är topparna, fast de är ju lite rödbruna. Hornsärven ligger inte ner det är bladen eller vad man nu ska kalla det som har skruvat sig och svällt upp och sedan ramlat av. Vad ska jag göra nästan hela växten ser ut som på bilden jag länkade tidigare.

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Space, hornsärven ser ut att ha fått cellsprängda blad, hur lyckades du?
            http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=22

            Här kommer pmdd länken No.1
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • dalmatin
              • February 2008
              • 170

              #7
              Ingen aning på hur det blev så, när jag kom hem igår från stugan såg det ut sådär.

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Har du bara haft den i 4 dagar gissar jag att växten torkade ut el liknande redan innan du fick ner den i ditt kar.
                Nyp av toppen (som fortfarande är fräsch) och plantera. Döda blad är och förblir döda.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • dalmatin
                  • February 2008
                  • 170

                  #9
                  Tack för alla svaren! Jag tror också att den blev uttårkad, för nu när jag tänker efter lite så fick hornsärven inget vatten i påsen när jag köpte det. Toppen av nypt och planterad ;D

                  Kommentar

                  Arbetssätt...