Växtnäring - uppstart av akvariumet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • monimo
    • August 2007
    • 88

    Växtnäring - uppstart av akvariumet

    Hej

    Jag ska snart starta upp mitt akvarium på 160 l. Skall hämta det i helgen. Men jag har en undran. Jag kommer satsa på mycket växter. På affären sa de att jag ska tänka på belysningen och att tillsätta CO2. Fick nått preparat som heter Seachem - Flourish Excel och enl affären skulle det vara tillräckligt för växterna. Men tänkte ändå fråga er också, skulle ni rekommendera något mer?? Någon typ av bottennäring?? Eller vad?

    monimo
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Flourish Excel är "flytande" kol, dvs istället för CO2. Det innehåller inget annat. (EasyCarbo är en likvärdig produkt)

    Du kommer att behöva "vanlig" växtnäring också.
    PMDD är det absolut billigaste, men kräver att man "fipplar" lite mer själv.
    Annars är väl Tropicas gödningar något man kan rekommendera.

    Som du märker om du börjar Googla lite på tex ¨"PMDD" så kommer du få snart ha >100 frågor till
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • monimo
      • August 2007
      • 88

      #3
      Ursprungligen postat av heeke
      Flourish Excel är "flytande" kol, dvs istället för CO2. Det innehåller inget annat. (EasyCarbo är en likvärdig produkt)

      Du kommer att behöva "vanlig" växtnäring också.
      PMDD är det absolut billigaste, men kräver att man "fipplar" lite mer själv.
      Annars är väl Tropicas gödningar något man kan rekommendera.

      Som du märker om du börjar Googla lite på tex ¨"PMDD" så kommer du få snart ha >100 frågor till

      Jaaa, jag har 1000 frågor till om PMDD ha ha.. så dom tar jag senare. Men om jag ska ha Tropicas gödning nu då, är det Tropica mastergrove som man syftar på eller?? Sökte på Akvarieshop och hittade det.

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Tropica Master Grow (TMG) heter nu mer Tropica Plant Nutrition liquid, men det är precis samma sak.

        Oavsätt vad det nu står på flaskan så finns det en liten hake, och det är att dessa näringar saknar kväve och fosfor (i akvarium med lite växter och mycket fiskar kan man ev. få tillräkligt med kväve och fosfor via fiskskiten därför är det utelämnat i dessa näringar)

        Tropica har iofs en variant som heter Plant Nutrition+ liquid (där + står för att den även innehåller kväve och fosfor), men av en anledning som vi inte behöver ta upp här så tror jag inte att jag vill rekommendera den. Då är PMDD ett bättre alternativ.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        Arbetssätt...