Rödaktiga skott på Hornsärv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    Rödaktiga skott på Hornsärv

    I mitt nystartade lowtechkar på 10L har jag bland annat Hornsärv som precis börjat växa och få nya skott.

    Dessa skott är rödaktiga, vilket jag aldrig sett hos hornsärv tidigare,
    Vad beror detta på?
  • JLi
    • December 2004
    • 773

    #2
    Vet inte vad det beror på men med växtnäring börjar de grönska igen, åtminstone hos mig.
    h. Johan

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Ursprungligen postat av JLi
      Vet inte vad det beror på men med växtnäring börjar de grönska igen, åtminstone hos mig.
      Näringsbrist, närmare bestämt kvävebrist, kan ge rödaktiga toppar, så att de blev gröna igen mha växtnäring låter vettigt.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Solid
        • August 2007
        • 734

        #4
        Behöver jag använda Pmdd eller kan det ordna sig själv när karet börjar komma i balans?

        Har testat Nitrat och hade lite drygt 40 ppm, men det kommer väl antagligen från jorden som finns i botten på karet?

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Har du 40ppm Nitrat så lär det inte vara kvävebrist

          Jag ska erkänna att jag sjäv inte har haft hornsärv i karet, men vissa växter blir också röda i topparna när dom växer riktigt bra/fort (klorofyllet hinner inte rikitgt med), men trodde nog inte hornsärv var en av dessa.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • Solid
            • August 2007
            • 734

            #6
            DET låter för bra för att kunna vara sant

            Men jag får väl se hur det utvecklar sig,
            karet har ju bara varit igång i en vecka än så länge.

            Tack för svaren

            Kommentar

            Arbetssätt...