Emers-odling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sting
    • September 2007
    • 481

    Emers-odling

    Tjenare! Har en anubia(ingen aning om vilken art) Och en javaormbunke.
    Mins att jag läst om "emers odlingar" Jag tänkte pröva genom att lägga i typ 2cm torv i botten, och sen hälla på typ 1cm sand, och hälla upp vatten någon cm över sanden. Och sen spänna plastfolie över burken. Men nu till problemet..

    Man ska ju aldrig täcka över anubians och ormbunkens rötter i akvarierna? Gäller inte det i "emers-odlingen" då? Är det bara att täcka över rötterna med sanden och jorden?
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Nej det är fortfarande epifyter som gillar att klamra sig fast vid stenar/rötter/andra växter. Dvs inte bli helt nedgrävda.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • sting
      • September 2007
      • 481

      #3
      Okey, då kör jag dem fastbundna på stenar, och sen med en del av rötterna får sticka ner lite i vattnet/jorden =)

      Kommentar

      • sting
        • September 2007
        • 481

        #4
        Hekvete.. Hade ingen sand på utan bara jord.. Resultatet blev att det nu ser ut som nån gegga.. fattade mod och stoppade ner handen, jo visst kändes det som vatten? Sen kom jag till det stället där jordlagret skulle vara. Och ja det var ju där.. Kommer resten av jorden sjunka ner till bottnen eller ska jag ta och göra om det?

        Kommentar

        • Skiren
          • December 2005
          • 749

          #5
          Jag kör bara jord i min emersed odling. Ser till att den är fuktig hela tiden (inte genomsur/blöt) Det är hög luftfuktighet du vill ha inte en massa vatten som står stilla och luktar blä.
          http://skiren.blogspot.com

          Kommentar

          • andersfiskar
            • March 2007
            • 384

            #6
            Hoppas ni inte tar illa upp om jag bryter mig in lite?
            Har ni ngt tips på var man kan läsa/lära sig om emersedodling "for dummies"? Kan ingenting om det ännu. Köper man fröer eller hur går man tillväga? Är lite sugen på att odla HC.
            //
            Mvh
            Anders

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Har en javaormbunke som vuxit emerst i snart två år, den överlevde tillochmed en minusgrad på balkongen i vintras. Den är planterad i sandblandad blomjord, precis som vilken krukväxt som helst.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Ursprungligen postat av andersfiskar
                Hoppas ni inte tar illa upp om jag bryter mig in lite?
                Har ni ngt tips på var man kan läsa/lära sig om emersedodling "for dummies"? Kan ingenting om det ännu. Köper man fröer eller hur går man tillväga? Är lite sugen på att odla HC.
                Här kommer in mini beskrivning.

                Ta en växt, (HC i ditt fall då) plantera den i jord. (glasskål eller glasvas är perfekt) Låt vattnet bara täcka jorden. Täck över med plast med nåt litet lufthål i början. Ställ i ljust fönster.
                Efter nån vecka när växten har acklimatiserat sig till emerst odling kan du ta bort plasten. Har du låg luftfuktighet så spraya plantan några gånger per dag med vatten.

                Har du mycket emerst odling så är ett akvarie perfekt att odla i med, då fukten stannar kvar lite längre.
                Jag brukar aldrig spraya på plantan när jag har den i kar utan då sprayar jag på glasväggarna. Då brukar luftfuktigheten ligga jämt på en 80%.

                Lycka till, det är bara att prova!

                Kommentar

                • andersfiskar
                  • March 2007
                  • 384

                  #9
                  Tack Anettejt.
                  Funkar det att belysa artificiellt? Kan man göra detta på hösten/vintern?
                  //
                  Mvh
                  Anders

                  Kommentar

                  • Skiren
                    • December 2005
                    • 749

                    #10
                    Eller så behåller du plasten på och inte blöter jorden så mycket så slipper du spraya.
                    http://skiren.blogspot.com

                    Kommentar

                    • Guest

                      #11
                      @andersfiskar
                      Du kan använda i stort sätt vilken ljuskälla du vill. Glödlampor funkar bra med, men kan ge för hög värme. Det finns lågenenergilampor som ger ett starkt vitt sken, de är nog de bästa. (har dock inte provat själv)
                      Vår-sommar-höst är "fönsterljus" gratis!
                      Men undvik starkt solsken då det i en glasskål kommer blir för varmt.

                      @Skiren

                      Kommentar

                      • Tamarind
                        • February 2008
                        • 482

                        #12
                        Nu får ni ursäkta, men jag kommer troligtvis med en dum fråga...
                        Varför odlar man akvarieväxter emerst??? Växer/förökar de sig bättre eller är det bara roligt/fint att ha de utanför akvariet?
                        MVH
                        /Erika

                        Kommentar

                        • Skiren
                          • December 2005
                          • 749

                          #13
                          De växer utan risk för alger och näringsbrister som kan uppstå i akvarium. Vissa växer även snabbare.
                          http://skiren.blogspot.com

                          Kommentar

                          Arbetssätt...