kruka eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • barabom
    • July 2008
    • 30

    kruka eller inte?

    hej jag undrar om man ska ha kvar krukan som man får med växterna som man köper eller ska man ta bort den och bara plantera dom rätt ner i sanden.
  • gizmogirl
    • August 2006
    • 2214

    #2
    Ta bort den och den ull (eller vad det är som växten sitter i och plantera i gruset direkt

    Kommentar

    • Freakmange
      • January 2006
      • 319

      #3
      Eller låt den sitta...funkar precis lika bra
      Shovel Power

      Kommentar

      • Freakmange
        • January 2006
        • 319

        #4
        Vissa växter vill inte ha rötterna nergrävda,sen tycker jag att det är lättare att plocka skott när dom sitter i krukan.
        Shovel Power

        Kommentar

        • barabom
          • July 2008
          • 30

          #5
          ok då vet jag
          men jag ska nog ta bort krukan för jag tycker den e ful

          Kommentar

          • beerzon
            • May 2008
            • 877

            #6
            Håller med dig barabom, krukan är ful.

            Hur kan du leva med de fula krukorna freakmange? (tror jag vet varför du har freak i namnet nu )

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Plastkrukan skall helst bort
              Zoopetartikel om plantering http://www.zoopet.com/index.php?opti...444&Itemid=206
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • MattiasL
                • September 2006
                • 1479

                #8
                Man kan plantera växter i snygga krukor och placera i akvariet. Men plastkruka och ullen bör bort. Fördelen med växter i krukor är att de går att lyfta ur om man tänker odla yngel. Ynglen är då lättare att fiska upp vid behov.
                Qui audet adipiscitur!

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Om inte annat så är stenullen rätt proppad med växtnäring som kan leda till en mindre alginvasion med lite otur.
                  De flesta växter odlas ovan vattnet (emerst) och då göder man på betydligt mer än vad som är lämpligt i ett kar och ofta med ammonium som kvävekälla då det är lättare för växterna att ta upp än kväve i nitratform.
                  Låter ju bra så långt, eller hur?!, men ammonuim är tyvärr också något som gärna triggar alger om nivåerna plötsligt ökas (tex om man sätter i en ny kruka med ullen kvar)
                  Om det argumentet inte håller så är det ju också så att krukan är rätt liten och för att växterna ska trivas optimalt så ska rötterna kunna sprida sig mer.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Mick13
                    • May 2008
                    • 1796

                    #10
                    Ursprungligen postat av heeke
                    Om inte annat så är stenullen rätt proppad med växtnäring som kan leda till en mindre alginvasion med lite otur.
                    De flesta växter odlas ovan vattnet (emerst) och då göder man på betydligt mer än vad som är lämpligt i ett kar och ofta med ammonium som kvävekälla då det är lättare för växterna att ta upp än kväve i nitratform.
                    Låter ju bra så långt, eller hur?!, men ammonuim är tyvärr också något som gärna triggar alger om nivåerna plötsligt ökas (tex om man sätter i en ny kruka med ullen kvar)
                    Om det argumentet inte håller så är det ju också så att krukan är rätt liten och för att växterna ska trivas optimalt så ska rötterna kunna sprida sig mer.

                    Heh då vet jag att jag skall låta krukan och ullen sitta kvar har dåligt med alger till mina ansitricus
                    In vino veritas, in aqua sanitas

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #11
                      Så kan man ju också se det. Problemet är ju bara att man inte vet hur mycket näring man får in i karet eller vilka alger som bestämmer sig för att "ploppa upp" (om dom gör det)
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      • petnym
                        • May 2002
                        • 5028

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mick13
                        Heh då vet jag att jag skall låta krukan och ullen sitta kvar har dåligt med alger till mina ansitricus
                        Mest sannolikt är nog att du får grönvatten och det kan Ancistrusten inte äta...
                        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                        Kommentar

                        Arbetssätt...