Skillnaden mellan PMDD NutriSi och Micro+

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #16
    För att enl. uppgift är Fe chelatet i NutriSI 50/50 mellan EDTA och DTPA, medans det i Micro+ är 100% DTPA.
    Men då pratar jag bara om Fe naturligtvis.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Aha ok, ja då håller jag med - och det stämmer ganska bra med det man kan se i effektivitet.

      Är man riktigt petig så kan man se att Mikro+ fungerar en gnutta bättre inom det pH-område som vi normalt sett har i hightechburkar, tror främst det är Bluesboy som sett det. Osäker.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Pokerface86
        • March 2007
        • 86

        #18
        Har precis testat pH i akvariet nu och det visade att det var högt över pH 8. (Det gick inte att se hur mkt över det var, men enligt testet så var var pH 8 var rosa och mitt vatten var nästan rött...). Ska jag då välja NutriSi eller Micro+ ? Känner att det blev en del motsridiga svar i inläggen så jag känner mig smått osäker på det här...

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Då skulle jag välja Tropicas gödning. Ingen av NutriSi eller Mikroplus kommer funka jättebra.
          pH:t låter dock onaturligt högt. Har du korallsand eller nått?
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Pokerface86
            • March 2007
            • 86

            #20
            Nej, jag har bara "vanligt", ganska grovt grus i akvariet. Den typen som brukar finnas i alla djuraffärer. Är det dåligt med så högt pH i akvariet? Fiskarna verkar ju pigga, men växterna och allt annat i akvariet är ju tyvärr fullt med gröna-prick-algerna. Det lustiga är att gruset nästan är helt grön/svart av alger, liksom alla blad på låga/mellanskickts växter, men det är mindre alger ju längre upp bladen sitter. (Eller så kanske det beror på att det är där de nya bladen kommer o då är dom ju fina ett litet tag )

            Men ska jag göra någonting åt pH? Varför skulle inte pmdd ha effekt på växterna? Många på zoopet verkar ju nöjda med det.

            En till fråga.. "platta-kanelbulle-snäckor" invasionen börjar bli allt för stor. De har krypit in BAKOM akvariebakgrunden och glaset och dom sitter precis överallt.. Fick tipset här på zoopet, att skaffa en kulfisk, men nu har jag googlat kulfisk och det verkar ju som att dom lär ju äta upp firrarna oxå.. Något mer tips på att få bort dom?

            Jag vet, jag är frågvis

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Du kanske helt enkelt har ett väldigt högt KH i kranen, då kommer du naturligt få ett högt pH. Tropicas Plantenaering är det som gäller isåfall. Kombinera den med KNO3 och KH2PO4-flaskan för att få den heltäckande. Du tar alltså bort mikrodelen av PMDD-receptet och ersätter med Tropicas plantenaering/plant nutrition för att vara övertydlig.

              Varför skulle inte pmdd ha effekt på växterna?
              PMDD har effekt på växterna, men mikrodelen i PMDD gillar inte högt pH. Mikrodelen i det här fallet är antingen Mikroplus eller Nutrisi. But ut mikrodelen mot Tropicas gödning så kommer inte pH:t ställa till några problem.

              Ang. snäckorna tycker jag du ska ta det med ro. Dom kan frodas för att dom får en jäkla massa att äta och då gör dom nytta. Dom bryter ner stora växtdelar och överblvien mat så bakterierna kan sätta tänderna i det och omvandla till växtnäring.

              Allteftersom du får igång växterna osv så kommer dom få mindre och mindre mat och kommer då bli alltmer sällsynta.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Pokerface86
                • March 2007
                • 86

                #22
                Okej, då ska jag göra så! Tack så mycket för hjälpen!

                Kommentar

                • Pokerface86
                  • March 2007
                  • 86

                  #23
                  Angående pH som är väldigt högt i akvariet:

                  Kan jag sätta i en rot för att få vattnet mjukare? Skulle det på så sätt påverka pmdd's effekt på växterna?

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Det beror på om vattnet blir hårt i akvariet eller om du har hårt vatten i kranen.

                    Rötter brukar inte påverka nämnvärt.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...