mäsk - tre enkla frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils_sverker
    • June 2007
    • 395

    mäsk - tre enkla frågor

    Ska börja pula med mäsk till mitt 150-literskar och undrar, efter att ha läst på en hel del i forumet och annorstädes:

    1: Hur grov slang ska man ha till hemmabyggt mäsksystem det finns ju "akvarieslang" i en mängd dimensioner. Räcker en tunn "luftslang till luftpump"?

    2: Var bör utblåset till mäsksystemets pump sitta: nära akvariebotten och under filterutblåset, eller så nära filterutblåset som möjligt (vilket i mitt fall blir uppe nära vattenytan)

    3: tjänar man på att trä ett långt rör över mäsksystemets pumps utblås, med små hål borrade i, lägga röret längs bakrutan vid botten, så det strömmmar ut bubblor över en stärre yta? Funkar det öht?
  • Olivin
    • July 2006
    • 573

    #2
    Ursprungligen postat av nils_sverker
    Ska börja pula med mäsk till mitt 150-literskar och undrar, efter att ha läst på en hel del i forumet och annorstädes:

    1: Hur grov slang ska man ha till hemmabyggt mäsksystem det finns ju "akvarieslang" i en mängd dimensioner. Räcker en tunn "luftslang till luftpump"?
    Det räcker med tunn slang typ luftslang, men försök få tag på silikonslang (brukar vara blå) eftersom CO2 gör vanlig plastslang spröd så att den spricker efter ett tag.

    Ursprungligen postat av nils_sverker
    2: Var bör utblåset till mäsksystemets pump sitta: nära akvariebotten och under filterutblåset, eller så nära filterutblåset som möjligt (vilket i mitt fall blir uppe nära vattenytan)
    Så långt ned som möjligt. Gärna så bubblorna fastnar på växter innan de stiger till ytan. Det handlar om att få ut bubblorna i vattnet så att de hinner lösa CO2 så bra som möjligt, sen tar den vanliga cirkulationen hand om att sprida ut den lösta CO2n i hela akvariet.

    Eftersom din CO2 är "gratis" spelar det ingen större roll ifall inte upplösningen är 100%, så länge som du i slutändan hamnar på rätt CO2-nivåer. Kan kontrolleras med div. dropptest.

    Ursprungligen postat av nils_sverker
    3: tjänar man på att trä ett långt rör över mäsksystemets pumps utblås, med små hål borrade i, lägga röret längs bakrutan vid botten, så det strömmmar ut bubblor över en stärre yta? Funkar det öht?
    Tvivlar på det men du kan ju alltid prova och berätta hur det går. Jmf svar ovan. Sedan har jag märkt att det brukar vara knepigt att koppla rör till cirkulationspumpar, man förändrar pumptrycket och kan göra så att pumpen går sämre.
    Medlem i VAAF www.vaaf.se

    Kommentar

    • nils_sverker
      • June 2007
      • 395

      #3
      Okidoki. Nu puttrar det på.

      Eftersom jag har en filtermatta i ena hörnet (hamburgerfilter) så har jag hittat på en lösning där co2pumphuvudet sitter alldeles under insuget till det vanliga pumphuvudet, dvs också bakom filtermattan. Då sugs de sönderslagna bubblorna in i filterpumpen och vips ut i karet. DOCK: när co2pumpen är avstängd så sugs fortfarande de ickesönderslagna bubblorna in i filterpumpen, slås sönder och sprutas ut i karet. Är det kanske inte så bra? Bör jag dra ur slangen på natten?

      Detta är en övergånslösning, nästa steg är att sätta en kort slangbit på co2pumpen så att bubblorna kommer ut utanför filtermattan (på samma sät som filterpumpen har ett utblås genom filtermattan), och då rakt under filterpumpens utblås. Eller kommer filtermattans funktion att försämras med två pumpar bakom...?

      Kommentar

      • Olivin
        • July 2006
        • 573

        #4
        Det är bra att stänga av CO2:n på natten då växterna inte tar hand om den genom sitt näringsupptag. Gör man inte det så sjunker pH och med för känsliga fiskar och/eller för bra CO2-system kan det bli alldeles för surt vatten. Enklaste sättet är genom att ha CO2-pumpen på egen timer eller på samma timer som belysningen.

        Jag skulle dra ut slangen under natten tills du ordnat med någon annan metod.

        Hur din CO2-pump påverkar Hamburgerfiltret vet jag inte, har ingen erfarenhet av såna, men mer genomströmning är väl bara bra för de flesta filter?
        Medlem i VAAF www.vaaf.se

        Kommentar

        • nils_sverker
          • June 2007
          • 395

          #5
          Ursprungligen postat av Olivin
          Enklaste sättet är genom att ha CO2-pumpen på egen timer eller på samma timer som belysningen.
          Så har jag gjort

          Ursprungligen postat av Olivin
          Jag skulle dra ut slangen under natten tills du ordnat med någon annan metod.
          Så ska jag göra

          Ursprungligen postat av Olivin
          Hur din CO2-pump påverkar Hamburgerfiltret vet jag inte, har ingen erfarenhet av såna, men mer genomströmning är väl bara bra för de flesta filter?
          En får la se

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Själv kör jag Easy Carbo plus en vintunna med 25l mäsk som jäskar i vårt 300 liters papegojträsk med stor tvättflaska innan minstreaktorn(eheim diffusor), blandar 14,4ml bikarbonat för att få upp kH till 4 och skapar med det ett stabilare vatten som håller pH värdet bättre.
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • Mick13
              • May 2008
              • 1796

              #7
              Ursprungligen postat av Gaffel
              Själv kör jag Easy Carbo plus en vintunna med 25l mäsk som jäskar i vårt 300 liters papegojträsk med stor tvättflaska innan minstreaktorn(eheim diffusor), blandar 14,4ml bikarbonat för att få upp kH till 4 och skapar med det ett stabilare vatten som håller pH värdet bättre.

              Du har inte en liten bild på härligheten du kan länka till ?? Så att man kan se hur du satt i hop systemet.
              In vino veritas, in aqua sanitas

              Kommentar

              Arbetssätt...